I disse uger for et år siden blev Christine Smith, dengang senior creative på Virtue, verdensberømt på den kreative scene. Både fordi hun var med til at vinde Grand Prix i Cannes Lions med Backup Ukraine, og fordi hun bevidst satte sig i scene med et iøjnefaldende outfit.
Men historien begynder faktisk nogle måneder tidligere. Før krigen i Ukraine og før Backup Ukraine. Sammen med Virtue-kollegerne Morten Grubak og Tao Thomsen begynder historien ret konkret med nogle både lastet med drømme.
”Vi havde holdt en workshop med Virtue Futures og diskuterede, hvor vi var, og hvad der er vigtigt for os. Vi foldede tre både af papir, hvor vi hver især havde skrevet vores drømme og håb for det næste år. Vi satte bådene i Københavns kanal og fortalte bagefter, hvad vi havde skrevet,” siger Christine Smith og gengiver her bådens indhold:
”Inden mit 30. år er ovre, har jeg vundet alverdens awards og skabt cases, der giver mening. Og jeg har promoveret mig selv.”
Christine Smith uddyber:
”Det vilde er, at det skete. Mine drømme og håb blev opfyldt. Manifestation works!”
Resten kunne være historie, for som fornævnte kolleger fortalte om i Bureaubiz for et par uger siden, så er Backup Ukraine blevet den mest prisbelønnede danske case nogensinde – med over 100 awards, inkl. en pæn portion Grand Prix og guld. Og i sidste uge lige et par Cannes-løver ekstra.
Læg dertil, at Christine Smith blev personligt profileret, bl.a. Next creative leader og Top4 i verden hos The One Club og i Top5 på Cannes Lions’ globale liste over Art Directors.
”Selvpromovering er en underspillet ting i vores branche, og jeg kan lide at stå frem – og inspirere andre, både andre unge og andre kvinder. Både når det kommer til kropsidealer, påklædning og mærkesager.”
Og lige en sidste ting: Christine Smith blev i begyndelsen af i år kreativ direktør på Butter Agency i København – gik fra et globalt bureau med store budgetter og armbevægelser til et lokalt ét af slagsen med en kvindelig ledelse.
Drømme og håb blev opfyldt i generøse mængder … og så crashede hun.
”Jeg havde fået en masse øjne rettet mod mig, der var awardshows og fester, og jeg var verden rundt. Og da jeg kom til Butter, gik jeg ned med angst. Jeg kunne ikke køre bil, og jeg var bange for at blive psykisk syg – altså angst for angsten,” siger Christine Smith og uddyber:
”Jeg har haft angst i 2-3 år, og det var angstprovokerende f.eks. at stå foran en fyldt sal med Contagious og fortælle om Backup Ukraine – og folk græd. Men det fungerede – indtil det ikke gjorde det længere.”
Hvad tror du, udløste angsten?
”At jeg var trådt ind i en lederrolle, som jeg havde forberedt mig på at udfylde så kompetent som muligt. Men jeg tror også, at det skyldtes, at jeg kunne puste ud. Butter er et sted med plads til sårbarhed. Anne Sophie (Lange, chef for Butter Agency, red.) gav mig plads og støttede mig i at fortælle om min situation,” siger Christine Smith.
Hvad fortalte du?
”Jeg har fået angstdæmpende medicin, og jeg tager selv hånd om det. Jeg håber på at kunne gøre et svært emne som psykisk ustabilitet til noget, vi i branchen kan tale mere om. Og vigtigst af alt: At den arbejdsplads, jeg er på, føles som et sted, hvor mine medarbejdere også ville sige det, hvis de står i en lignende situation,” siger Christine Smith og uddyber:
”Jeg har lagt min livsstil helt om. Jeg står op kl. 6 hver morgen og træner, og jeg går tidligt i seng. Jeg arbejder hjemme en dag om ugen, stadig 9-til-5. Fordi vigtigst af alt: At lide af en psykisk sygdom gør mig ikke til en dårligere leder eller kreativ. Jeg er uforandret pligtopfyldende og punktlig. Hvorfor f*** er der ikke flere, der taler om dét i branchen?”
Bedste læring som kreativ
Angst kan være mentalt invaliderende, men læringen af angsten kan være udvidende:
”Jeg skrev på båden i kanalen, at cases skal give mening. Men man kan også spørge sig selv: Hvad giver mening? Og hvad er succes? Det er spørgsmål, som både min psykolog og kropsterapeut har stillet,” siger Christine Smith og konkluderer:
”Det er den bedste læring, jeg har haft som kreativ. Forløbet har gjort, at jeg er vokset som menneske og fået en dybde som mentor.”
Det lyder som om, at du er kommet hjem?
”I mere end én forstand. Jeg var mega glad for Virtue, og Morten og Tao er mine bros. Butter er bare et mindre sted og både purpose-lead og community-driven. Vi arbejder sammen med målgruppen og er forbundet med den,” siger Christine Smith og tilføjer:
”Derudover har vi lige lanceret New Habits, der er en platform, som favner talent. Alle på bureauet har puttet energi i platformen, som vi har skabt på et par måneder. Det er min personlige drøm at hjælpe andre i rummet mellem kultur og reklame. Vi siger ikke noget uden at gøre noget, senest i en udstilling med tre konkrete projekter.”
En af projekterne er nonbikinien, som ses nedenfor.
”En nonbinær, der er født som mand, var ikke kun model, men med i brainstormingen og udviklingen af bikinien til nonbinære – og står frem og fortæller om projektet. Det er netop dét, der driver mig,” siger Christine Smith.