Af Peter Engholm, journalist

WPP slår AKQA og Grey sammen i AKQA Group. Det sker også herhjemme, men uden hast. For her er situationen lidt speciel – på den gode måde, siger parterne.

AdAge har fundet gravstenen frem, indgraveret ‘Grey’ og tilføjet ‘Serviced by AKQA’. Anledningen er, at WPP fusionerer de to bureaubrands og lægger både det kreative bureau Grey og digitalbureauet AKQA ind i AKQA Group, og fra WPP’s side lægges der op til, at det 103 år gamle Grey-navn fader ud.

I Danmark er det imidlertid ikke gravøl, der drikkes, men kaffe fra den samme maskine, for AKQA og UncleGrey var – for så vidt angår Aarhus – allerede for nogle måneder siden flyttet sammen. Hvis man var flabet, kunne man hævde, at ideen var så god, at danskerne havde fået den selv.

”Fusionen giver god mening. Det er en overordnet vision for rigtig mange bureauer at skabe den bedst mulige kunderejse – den bedste brand experience. Det bygges der nu et selskab efter. For os er det en ekstra dunk benzin på det bål, der brænder i Danmark. For AKQA og UncleGrey arbejder allerede sammen på flere projekter og har været i pitch sammen,” siger Steffen Blauenfelt Otkjær, der er CEO for AKQA i Danmark.

WPP understreger, at fusionen ikke er en øvelse udi omkostningsreduktion, og Rolf Bach Christensen, CEO i UncleGrey, nuancerer:

”På det danske marked har begge bureauer de seneste 8-10 år været veldrevne og stabilt leveret solide, prisvindende løsninger for både store lokale og internationale kunder. Her er der intet behov for at haste en fusion igennem, for det spiller faktisk. Vi budgetterer begge med vækst i 2021, og hvis der havde været behov for at rydde op, så havde vi med sikkerhed fået det at vide.”

Steffen Blauenfeldt Otkjær tilføjer om den globalt udmeldte fusion:

”Vi gør tingene i det tempo, der er rigtigt. Og vi får den tid, det tager. Der vil ikke komme nogen kunde-kommunikation, for der er ingen umiddelbare forandringer.”

I forlængelse heraf understreger parterne, at der p.t. ikke er nogen planer om at flytte sammen i København, og at man sagtens kan køre videre med to adresser. Der lægges hverken op til et navneskifte til UncleAQKA eller et AKQA-skilt diskret placeret i hjørnet hos UncleGrey.

Men når målet er en fusion, hvordan vil I så sikre både en stærk kreativ profil og en høj teknologisk indsigt?

”Først og fremmest ved at skabe og fastholde en kultur, hvor der er respekt og forståelse for nødvendigheden af begge ingredienser. Og de er i øvrigt ikke gensidigt udelukkende,” siger Rolf Bach Christensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club