WPP’s fusion af AKQA og Grey er en stor nyhed i bureaubranchen, fordi sammenlægningen reelt lægger den godt 100 år gamle Grey i graven med lanceringen af AKQA Group.
Men den danske bureau-ekspert Henrik Jensen er ikke så overrasket:
”De store, internationale bureaugrupper er om nogen ramt på aktiekursen – en effekt, der er forstærket af coronavirussen. De har godt vidst, at der er rod i porteføljen af bureaubrands, og derfor rydder de nu op i organisationsstrukturen på global vis. I år har vi set Publicis Groupe lancere Power of One, med færre subbrands, og at Dentsu siger farvel til Aegis og koncentrerer sig om tre forretningsområder” siger Henrik Jensen og tilføjer:
”Det er ikke lette beslutninger, men topledelsen i grupperne ved, at det er noget, de skal gøre for at skabe klarhed blandt kunder og på aktiemarkedet.”
Men giver det mening at fusionere AKQA og Grey i Danmark?
”Det er ikke en beslutning, der træffes i Danmark. Men nej – ikke umiddelbart. Set udelukkende med danske briller kan en sammenlægning af AKQA og UncleGrey undre. For det er to bureauer, der hver især har performet stærkt i det seneste årti. Herhjemme er AKQA bygget på DIS/Plays imponerende rejse, og UncleGrey har ikke kun leveret verdensklasse-kreativitet, men under Rolf Bach Christensen også skabt en økonomisk turn-around. Bureauet har været en europæisk stjerne i Grey-netværket,” siger Henrik Jensen.
Alligevel giver sammenlægningen af de to bureauer god mening, også i Danmark. Faktisk i en grad, at WPP her kan spille et stærkt kort:
”Den banehalvdel, alle gerne vil spille på, er den, der har teknologisk indsigt og creative excellence i alle led af kunderejsen. Vækstmulighederne ligger her, og det er med denne brand experience for øje, at Accenture Interactive købte Hjaltelin Stahl, at KMD købte In2Media, og at Dept i foråret købte Sorthvid,” siger Henrik Jensen og tilføjer:
”WPP kan skabe en stærk aktør i 2020’erne med denne fusion. AKQA og UncleGrey kan blive et powerhouse i Danmark.”