Her er bureauernes spørgsmål om Metaverset. Og Metas svar 

Peter Engholm,
journalist

Op mod 40 bureaufolk deltog i Creative Clubs events om Metaverset i Aarhus og København. De havde spørgsmål, og Metas danske agency partner besvarede dem.

Metaverset – den omsluttede og 3D-forstærkede internetoplevelse – er endnu en abstrakt størrelse, men Rune Seebach, agency partner i Meta, gjorde ved Creative Club-arrangementer i hhv. Aarhus og København sit til at gøre det konkret.

Han fik hjælp af næsten 40 bureaufolk, som med deres spørgsmål holdt de hypede termer så jordnære som muligt. Derfor er det et håndplukket udvalg af netop deres spørgsmål – og ikke journalistens – denne artikel er baseret på.

Og for lige at understrege hypen: Blandt de virksomheder, Bloomberg beskæftiger sig med, har nyhedsbureauet noteret en ca. 10-dobling på et år, når det gælder årsrapporter, som nævner ordet Metaverse.

Rune Seebach har for nylig, i denne artikel, leveret en introduktion til Metaverset, men Creative Club-arrangementerne krævede ingen særlige metavers-forudsætninger.


Rune Seebach, agency partner i Meta

Han indledte med selv at stille et spørgsmål: Hvad er efter jeres mening ‘metaverset’?

Og fik svaret ‘en digital parallel-virkelighed’. Det var ikke andre bud, og det blev ikke modsagt. Han tilføjede, at det er et sammensurium af teknologier – et godt gammeldags kludetæppe af de nyeste teknologier, som deres ekstra lag på internettet giver brugerne rigere og dybere oplever.

De følgende spørgsmål lød:

Hvis ikke der er én, men flere spillere, hvordan vil det hele så spille sammen?

”Det vil det, fordi tech-koncernerne har løst denne type opgaver før. I begyndelsen af internettets tid kunne man ikke få den samme oplevelse på tværs af browsere – det kan man nu. Og i smartphones barndom var der flere forskellige app-stores, i dag er der i princippet kun to,” sagde Rune Seebach og tilføjede:

”Det vil spille, fordi metaverset er den næste naturlige udvikling – fra telefon over computer og mobilinternet til metaverset. Vi er der ikke i dag, men stort set alle bidrager med byggeklodser.

Den omsluttende oplevelse vil kunne virke invasiv. Hvordan håndterer man det?

”Med regler – hvilket lige nu er let at sige, for de kommer først, når metaverset har taget form.”

I Metas egen inspirationsvideo spiller en person skak med et hologram. Hvor langt er vi herfra?

”Langt. Og alligevel tæt på. Forstået sådan, at virtual reality og augmentet reality (AR) allerede er store formater. På månedsplan er der 700 mio. mennesker, som interagerer med AR – blot på Facebook og Instagram alene. Og på fotorealistisk hologramform er teknologien meget længere fremme end de fleste nok tænker over, men der er stadig et stykke vej før den teknologi kan blive allemands eje,” sagde Rune Seebach.

Og hvad med det kommercielle – skal der køre en virtuel bus rundt som metaversets bud på outdoor?

”Det kan jeg ikke svare på, for mens mange nok tænker på Facebook som en annonceplatform, der anvendes til at markedsføre virksomheder, så er Metas satsning på metaverset dér, hvor virksomheden virkelig træder i karakter som en tech-virksomhed. Vi fokuserer først på at skabe teknologier, der kan muliggøre visionen om metaverse, og derefter ser vi på kommercielle muligheder for at forbinde brands og forbrugere. Det er egenligt det samme, vi gør med vores sociale medier. Først og fremmest skal de være relevante og attraktive for brugerne. Det er udgangspunktet for alt andet,” sagde Rune Seebach og tilføjede:

”I første omgang går brands ind på dette felt med branding for øje. Men pionererne inden for VR og AR oplever stigninger på bl.a. købsintension, som er et felt, der typisk er svær at rykke på.”

Hvem driver metavers-udviklingen i dag?

”Forbrugernes interesse for hele ideen at bygge ovenpå det, de kender, og brancher som gaming, der allerede i dag har millioner af brugere, som dagligt anvender AR og VR som underholdning og oplevelsesplaform. Forbrugere vil gerne bruge det seneste nye. Vi kan da stadig godt sende en tekstbesked til familien, men hvor mange bruger ikke hyppigt videoopkald, fordi muligheden er der?” sagde Rune Seebach og pegede dernæst – og afslutningvis – på en tredje aktør:

”For 19 år siden kom internettet til mobilen. Problemet var, at der var ikke bygget nogen mobil-oplevelser. Hverken i dag eller i de kommende år er det Meta, Microsoft eller andre tech-virksomheder, der skal bygge metaverse-oplevelser. Det er jer – bureauerne – for jeres kunder.”