5 bureauer – fordelt på 2 reklamebureauer, 2 PR-bureauer og 1, der vel ligger midt imellem – er af Sundhedsstyrelsen blevet opfordret til at afgive tilbud på konsulentbistand i forbindelse med kommunikation vedrørende Covid-19.
Coronavirussen og Covid-19 står ikke til at forsvinde lige med det vons. Tværtimod er forventningen hos Sundhedsstyrelsen, at der også i de kommende år er behov for at kommunikere bredt og befolkningsrettet om virussen og sygdommen.
Sundhedsstyrelsen har afsat 6 mio. kr. om året i 2 år, med mulighed for at forlænge aftalen i op til 2 gange á 12 måneder. Og skulle der opstå et akut behov for øget kommunikation, eller skal der udarbejdes en ny kommunikationsstrategi, så har styrelsen option på at kaste 2 portioner á 2 mio. kr. ind i puljen.
Det bringer den samlede værdi af aftalen op på 28 mio. kr.
16 bureauer ansøgte om at give et egentlig tilbud, og 12 af dem levede op til de krav, Sundhedsstyrelsen havde stillet. Udbudsmaterialet lagde op til, at 5 ansøgere ville blive opfordret til at afgive bud, så styrelsen endte med at sortere godt halvdelen af de 12 bureauer fra.
Her er de fem bureauer, der skal dyste om Sundhedsstyrelsens Covid-19 kommunikation:
- &Co
- Hjaltelin Stahl
- Advice
- Operate
- Primetime Kommunikation
Et stærkt felt bestående af de seneste fem års mest prisvindende bureau i form af &Co, de seneste fem års annoncør-favoritter (ifølge MyImage) i form af Hjaltelin Stahl og Advice, der har et ben i både reklame- og PR-lejren. Bureauet har på effektiv vis rystet sidste års Falck-sag af sig og er i forvejen blandt Sundhedsstyrelsens 11 bureauer.
Operate var indtil sidste år Danmarks største PR-bureau, og Primetime hører også til i den absolutte top blandt landets PR-bureauer.
Alle parter får travlt i de kommende uger, for kontrakten gælder fra den 1. juli. Der er tilbudsfrist den 15. juni, og Sundhedsstyrelsen forventer at tildele kontrakten allerede den 19. juni.