Af Peter Engholm, journalist

Man skal ikke lade sig distrahere af et Stockholm-bureau og et norsk navn. Kunden, der vandt Grand Prix i Creative eCommerce ved Eurobest, er dansk.

Man skulle tro, at Bureaubiz havde fået det hele med fra Eurobest, når vi skrev tre artikler om emnet – og den ene blev endda opdateret undervejs. 

Men det lykkedes os at overse en dansk Grand Prix-vinder – ud over de to, der allerede er blevet fremhævet.

Vi var måske en smule lovligt undskyldt, for ved første øjekast er kunden norsk og bureauet svensk, idet vinderen i Creative eCommerce er Elkjøp og Nord DDB, Stockholm.

Men Elkjøp hedder i Danmark Elgiganten, og det var nu engang Elgiganten herhjemme, der kørte kampagnen i juni.

Og kampagnen? At vende fodboldfans’ irritation over VAR-afbrydelser til noget positivt. Hver gang, dommeren formede en VAR-skærm med pegefingrene, udløste det et tilbud på et tv i Elgiganten. Rabatten i procent svarede til det spilleminut, VAR-tegnet blev givet.

Læg dertil, at man hijackedede en Premier League-kamp.

“Vi er selvfølgelig superglade for prisen, men endnu mere for de store resultater, idéen skabte,” siger Jimmi Frederiksen, der er CMO/CDO hos Elgiganten og uddyber:

“Vi faldt for idéen, fordi den var virkelig godt set, nem at implementere og samtidig meget enkel at forstå for forbrugeren. Jeg tror bestemt ikke, at det er sidste gang, vi forsøger os med en sådan kampagne.”

Ideen kommer fra Nord DDB-netværket, herunder også København, men så kan der heller ikke klemmes mere rød-hvidt ud af Grand Prix’en, for det er Stockholm-kontoret, der har den største aktie i den.

Jury-lederen motiverer og præsenterer casen her. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club