For fjerde år i træk – sammen med ca. 300 deltagere – bliver tråde og tendenser samlet inden for influencer-marketing. Det sker på Influenced-konferencen i København i midten af september, men allerede nu giver de to arrangører og medværter deres respektive bud på, hvad der er sket på feltet siden sidst – og hvad der rører sig netop nu.
Ved seneste konference, som Bureaubiz rapporterede fra, kom det bl.a. frem, at influencer marketing stod til at runde 120 mia. kr. på globalt plan – næsten en fordobling på to år. I Danmark er der 62.000 influenter med min. 1000 følgere.
Efter Josephine Staunsbjergs bud kommer her inputtene fra Benedicte Grumstrup, der til daglig er CEO i agenturet WeInfluence. Hun anslår en mere nuanceret tone – de mange kampagnekroner og influenter til trods:
1. Tilbageholdende første halvår
”En del virksomheder holdt – med afsæt i høje energipriser og inflation – igen på influencer-området i første halvår 2023. Selv budgetterne for lad-os-prøve-noget-af skrumpede ind. Det er ikke gået lige så slemt, som de frygtede, og derfor tror jeg på, at andet halvår bliver så godt, at det trækker hele året op,” siger Benedicte Grumstrup.
2. Fårene skilles fra bukkene
”Når virksomheder er pressede, så bliver influenterne det også. Og der har været pres på en del influenter til at indgå kommissions-samarbejder, altså flere performancebaserede aftaler. Selv blandt nogle af de store profiler har vi set en prisvillighed. Det er bl.a. for bedre at kunne stå imod dette, at influenter selv fokuserer mere på data og på at opkvalificere sig, som Josephine er inde på,” siger Benedicte Grumstrup og tilføjer:
”Presset er i sig selv ikke godt, men det kan fremme professionaliseringen yderligere, hvis fårene bliver skilt fra bukkene. Hvis en influencer ikke formår at skabe indflydelse, så er det ikke økonomisk bæredygtigt. Men det er samtidig vigtigt ikke at undervurdere autenticitets-styrken i influencermarketing – i effekten af en anbefaling fra én, du stoler på.
3. Etiske overvejelser
”Vi ser en modenhed blandt influenterne. At de forholder sig aktivt til flere problematikker, i særlighed grad børn og etik. Vi oplever virksomheder, der gerne ser, at børn indgår i kampagnerne, for det giver flere likes. Men influenterne tager stilling til, hvordan – eller om – deres børn i givet fald skal eksponeres. Vi kommer til at have mange diskussioner om, hvor vi opfører os inden for influencer-marketing,” siger Benedicte Grumstrup.
Influenced-konferencen finder sted torsdag d. 14. september på Scandic Cph Strandpark i Kastrup. Medlemmer af Creative Club får 27 pct. rabat på billetprisen.