Af Finn Graversen, journalist
Nørgård Mikkelsen i København.

2020 endte med både vækst og en forbedring af alle nøgletal. Forklaringen skal findes i integreret tænkning, Amazon og bureauets københavner-kontor.

2019 sluttede med manér for Nørgård Mikkelsen. Bureauet havde den største tilgang af nye kunder nogensinde, og derfor var bureauets nye adm. dir. Kasper Kjærsgaard Jensen ved relativt godt mod, da han fortalte om regnskabet i maj sidste år – trods den faldende bruttoavance for hele året og den igangværende corona-krise.

Optimismen var ikke ubegrundet. Regnskabet for 2020 viser vækst, så den nedadgående kurve i de seneste 4-5 år er vendt, og væksten har også forplantet sig til bundlinjen, der er blevet fordoblet.

Skal man sætte en overskrift på, så er det bl.a. bureauets satsning på større integration, der virker.

Allerede sidste år kunne Kasper Kjærsgaard Jensen fortælle, at bureauets inhouse mediabureau havde fået vind i sejlene, og i år lyder det således fra Kasper Kjærsgaard Jensen:

“Nørgård Mikkelsen har altid arbejdet med medierådgivning og ser det tætte samarbejde mellem mediestrategi, medieindkøb og den kreative udvikling som en stor fordel for kunderne. Det er der i de senere år satset mere på, og bureauet tilbyder i dag sine kunder en 100 pct. integreret løsning, hvor data, media og kreativitet er tænkt og udviklet sammen. I 2020 er Nørgård Mikkelsen vokset med mere end 30 pct. i bruttoavance på denne del af forretningen.”

Han oplyser videre, at bureauets afdeling i København også har haft et godt år. Det er vokset med næsten 50 pct., og konkret har københavner-kontoret haft en stor tilgang af nye kunder, bl.a. Schneider Electric, Alumeco og IDA samt nye projekter for Landbrug & Fødevarer.

Endelig fremhæver Kasper Kjærsgaard Jensen også bureauets position som rådgiver om Amazon og andre markedspladser.

“Som resten af e-commerce vokser Amazon kraftigt, og med lanceringen i Sverige har danske virksomheder for alvor fået fokus på online markedspladser som mulig salgs- og marketingkanal. Både nationalt og internationalt. 2020 er dermed ikke overraskende året, hvor Nørgård Mikkelsen har hjulpet flest virksomheder i gang på Amazon,” siger Kasper Kjærsgaard Jensen.

Han kan desuden glæde sig over, at den store new bizz-aktivitet i slutningen af 2019 er fortsat ind i 2020, som han karakteriserer som det bedste i bureauets historie, og de mange nye kunder har mere end opvejet de af bureauets kunder, der blev negativt påvirket af corona.

Nøgletal for Nørgård Mikkelsen

  • Bruttoavance 61,301 mio. kr. +2,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 875.729 kr. +8,5 pct.
  • Lønandel 68,5 (70,9)
  • Resultat før skat +6,758 mio. kr. +102,8 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club