Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Tre unge bliver udsat for digitale krænkelser i en fiktionsserie, der skal få andre unge til selv at handle i situationen.

Tre korte film skal sætte fokus på digitale krænkelser blandt unge – ved at få unge til selv at træffe valg i situationen. Butter Agency har udviklet kampagnen i samarbejde med unge for Red Barnet.

En række korte, interaktive film skal øge kendskabet til Red Barnets rådgivningstjeneste ’Slet Det Rådgivningen’, der hjælper unge, der har været udsat for digitale krænkelser. Filmene er udviklet i samarbejde med Butter Agency, der blev valgt til opgaven efter en pitchrunde.

Det interaktive element består i sin enkelthed af, at hver film har en åben slutning, og at det derefter bliver muligt at foretage et valg mellem to forskellige handlinger. Efter hver film dukker der nemlig to korte film op, der viser konsekvensen af valget.

Fiktionsserien består af tre afsnit med tre forskellige hovedpersoner, der alle oplever at blive truet eller krænket på nettet. Filmene er baseret på virkelige hændelser, og de unge medvirkende i filmene har også fungeret som co-creators. De har blandt andet været inde over sprogbruget og skildringerne af ungdomslivet.

”Der er intet værre end når voksne mænd i spidse sko og jakkesæt prøver at gøre sig kloge på, hvad teenagere vil have, hvordan de taler til hinanden, og generelt hvordan den verden, de navigerer i, ser ud,” siger direktør hos Butter Agency, Anne Sophie Lange, og fortsætter:

”Godt nok har vi ikke nogle mænd i hverken spidse sko eller jakkesæt, men vi er meget bevidste om, at vi altid skal være tæt forankret i de kulturer, vi skal ramme, og aldrig tro, vi ved noget, i en verden der flytter sig med lynets hastighed. Derfor bruger vi meget af vores tid på at tale med de unge, og forstå deres verden. Vi lærer så meget af dem.”

Det har ifølge seniorkonsulent i Red Barnet, Mai Holm Hvid, været vigtigt for Red Barnet, at kampagnen ikke bare laves for unge, men også med dem:

“Unge er eksperter i eget liv – i særdeleshed i den del, som foregår på digitale arenaer – og derfor skal vores indsatser ikke bare laves for, men også med dem. Derfor er vi rigtig glade for ‘Et andet valg’, hvor unge dels har været co-creators og dels inviteres til at deltage, engagere sig og tage stilling til, hvilket valg de unge hovedpersoner skal træffe.”

Ifølge Red Barnet er antallet af digitale krænkelser blandt børn og unge stødt stigende. Under corona-nedlukningerne har problemet vundet ekstra bevågenhed, da mange unge har været ’ladt alene’ på nettet.

Red Barnet er ikke den eneste organisation, der har gjort problemet med digitale krænkelser til en mærkesag. Telenor lancerede tidligere på året servicen NetSikker, der giver adgang til juridisk assistance, hjælp til at identificere krænkeren, at tage dialog med de digitale platforme og få fjernet for eksempel nøgenbilleder eller lignende. 

Ifølge Red Barnet er deres tjeneste dog landets eneste professionelle rådgivning til børn og unge, der krænkes på nettet. Slet Det Rådgivningen har eksisteret siden 2016. Red Barnet giver fortrolig rådgivning, psykologhjælp og hjælp til at slette eventuelle nøgenbilleder/film. Der tilbydes desuden rådgivning til forældre, lærere og andre pårørende.

Alle tre afsnit af fiktionsserien ‘Et andet valg’ er tilgængelige på YouTube, mens der annonceres for kampagnen på både YouTube, Facebook, Instagram og TikTok.

Som del af kampagnen tager eksperter fra Red Barnet desuden ud på flere af landets folkeskoler for at vise og diskutere serien med børn og unge. 

Se første afsnit af serien her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club