InterMail opkøber digitalbureau

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Efter at have indledt en jagt på digitale opkøb, har InterMail købt københavnske Selected Media Advisory, der arbejder med digital markedsføring.

I august meldte Anders Ertmann, CEO i InterMail, ud, at han havde indledt en ‘digital jagt’. Han ville sætte gang i forretningen og meldte ud, at InterMails omsætning skulle fordobles fra forventede 105-120 mio. kr. i år til over 200 mio. kr. i 2023.

Opskriften lød på lige dele opkøb og organisk vækst. Problemet var ifølge Anders Ertmann bare, at det var “næsten umuligt at finde virksomheder, vi kan opkøbe, og det er svært at besætte stillingerne.” 

Ret beset blev opkøbsjagten allerede indledt i august 2020, da InterMail opkøbte rådgivningsvirksomheden Response Optimizer. Men nu kan den digitale del af jagten også siges at have båret sin første frugt. InterMail har overtaget københavnske Selected Media Advisory, der arbejder med digital markedsføring.

Virksomheden matcher i hvert fald kriteriet om antal medarbejdere, som Anders Ertmann stillede i august. Her lød det, at drømmeopkøbet skulle have fire til otte ansatte. Selected Media Advisory har fem medarbejdere, der alle fortsætter. 

Et andet kriterie var en omsætning på mellem fire og ti mio. kr. Parterne ønsker ikke at oplyse hverken købspris eller omsætning, men regnskabet for 2020 viser en bruttofortjeneste på 2,36 mio. kr. 

”Det har været en god handel for alle parter,” siger Anders Ertmann, der forventer, at overtagelsen vil påvirke den digitale omsætning og væksten allerede fra 2022. Han fremhæver Selected Medias fokus på leadgenerering som noget, der naturligt vil styrke InterMails forretning, da InterMail bl.a. arbejder med at opsætte marketing automation og integrere dem i CRM-systemer. 

”Overtagelsen af Selected Media Advisory er superspændende, fordi de er verdensmestre indenfor SEM, SEO og sociale medier i den digitale kunderejse, som vi tidligere har arbejdet sammen med Selected Media Advisory om. Med overtagelsen kan vi nu tilbyde en ’end to end’-kunderejse fra leadgenerering til salg for vores kunder. Det passer perfekt ind i vores digitale strategi om at vokse på det her område. Det er noget, som markedet og vores kunder længe har efterspurgt,” siger Anders Ertmann.

Han fortæller, at InterMail ikke er færdige med opkøb og har fået en række interessante leads siden august, som man fortsat arbejder med, og han forventer yderligere opkøb i regnskabsåret 2021/2022. 

“Vi har flere gode dialoger, og vi leder fortsat med lys og lygte efter gode muligheder,” siger Anders Ertmann og fortsætter: 

”Vi er på ret kurs og vokser stødt. Men vi er langt fra færdige med vores transformation.”