Af Dominik Angerer, CEO og medstifter, Storyblok

Klumme: Mange webshops skyder sig selv i foden, når salgsbegær og tilbudsfeber overdøver fornuften og ødelægger brugerrejsen. Derfor får du her en tjekliste, som kan optimere din webshop til årets største forbrugsfest.

Nedtællingen er i gang. Black Week er begyndt, og både forretninger og forbrugere gør sig klar til årets helt store shoppedag. Trods global krise og tårnhøj inflation er købe- og salgslysten ikke til at tage fejl af. Selvom nye undersøgelser fra Oracle Retail viser, at flere holder på pengene i år, så er 71 procent klar til at få juleindkøbene overstået allerede i den næstsidste uge af november.

Det må formodes, at mange forbrugere de seneste uger har siddet klar med tjeklisten og holdt øje med, om det helt rigtige TV, hårprodukt eller værktøj nærmest vil blive foræret væk.

Ligesom man har set tumultariske scener fra indkøbscentre i USA, hvor glasdøre, inventar og ansatte – bogstaveligt talt – bliver væltet bagover, kommer der også et usædvanligt stort pres på webshops. Og hvis indkøbskurven fryser, kunden rammes af en fejl 404 eller hvis den besøgende ikke kan finde de eftersøgte varer i kataloget, så smutter de besøgende ud af butikken og lægger deres penge i en andens kurv.

Så hvad kan du gøre for at undgå kundeflugt og samtidig sikre, at kunden har lyst til at trykke ’Forsæt med at handle’, før man trykker på ’Videre til betaling’?

Hos Storyblok har vi samlet en tjekliste, som du kan gennemgå for at sikre, at din webshop er klar til Black Week.

10 tips der giver wellness til din webshop

  1. Fjern støjen og fokusér på det rigtige.
    Et menneske træffer i snit 35.000 beslutninger – hver dag. Derfor kan du med fordel gøre det let og simpelt for dine besøgende at vælge det rigtige på din webshop. Hvis der sker for meget på siden, kan kunderne have svært ved at navigere på dit websted, og de bliver distraherede og overvældede – måske endda før de har en chance for at se et produkt.
  1. Brug de rigtige, velvalgte billeder
    Billeder er en stor del af at promovere dine produkter og skaber en forståelse af dit websted som helhed. Derfor kan det være fristende at gå billede-bonanza og bombardere brugerne med mange flotte fotos. Men dette kan dog udvikle sig til at blive værre rodebutik.
    Bonus tip: Sørg for at dine billeder loader hurtigt ved at bruge en CDN eller et billedredigeringsprogram eller -tjeneste, der kan reducere billedstørrelsen uden at gå på kompromis med kvaliteten.
  1. Fang kundernes opmærksomhed – uden at skabe forvirring
    Grafikker og visuals er en effektiv måde at kommunikere med dit publikum øjeblikkeligt. De gør det nemt at fange opmærksomhed, så det er også meget lettere at guide brugerne på deres rejse. Det er dog ikke så simpelt som at placere fotos, hvor du lige har et ledigt felt. Det er vigtigt, at din grafik bliver placeret på det rigtige sted for at få den største effekt.
    Hvis der er mange prangende billeder og grafikker, der alle forsøger at fange brugerens opmærksomhed, to forskellige navigationsmenuer og en pop op-side menu – hvad skal kunderne så klikke på først?
    Måske lyder det bekendt, for det er den samme oplevelse mange får, når de åbner en streamingtjeneste – og så ender det ofte med, at man ikke kan beslutte sig for noget.
  1. Brug det rigtige CMS-system, der behersker omnichannel e-commerce
    Mange webshops benytter flere forskellige CMS’er (content management system) for at styre hjemmesideindhold og webshop. Men det kan hurtigt udvikle sig til e-handlens svar på Frankensteins monster, hvis de forskellige CMS’er ikke taler sammen, modarbejder hinanden eller påvirker hjemmesidens funktionalitet og hastighed. Alt dette er i sidste ende med til at skabe mindre salg for virksomhederne, viser seneste rapport fra Storyblok.
    Det går også ud over hjemmesidens visningshastighed og ydeevne, og konsekvensen er manglende responsivitet og visuel stabilitet, som gør det vanskeligere at bruge hjemmesiderne og reducerer konverteringsfrekvensen.
  1. Lokal slår global
    Uanset om dine kunder er fra samme by som dig selv, eller om de bor på den anden side af jorden, bør du sørge for, at tilpasse din webshops indhold til at imødekomme bestemte, geografiske placeringer. Kort sagt, forskellige målgrupper har forskellig smag. One-size-fits-all websteder kan have svært ved at imødekomme en forskelligartet kundebase, der potentielt set kunne lægge gode penge i butikken.
    Tænk bl.a. over sprog og valuta – det vil for nogle synes ulogisk, hvis man i en lokal webshop skal betale med euro eller bliver guidet gennem købet på et andet sprog.
    Husk, at en solid lokaliseringsstrategi ikke sker fra den ene dag til den anden. Det skal være en del af din plan fra starten for at sikre, at din virksomhed er klar og i stand til at nå nye markeder. Dette inkluderer trin som at udføre markedsundersøgelser og vælge teknologi, der er klar til skalering.
  1. Skru ned for pop-up
    Forestil dig, at du er gået ind på en webshop for at kigge nærmere på… BLING! – så kommer der en pop-up, der beder om din email og spørger, om du ikke kunne tænke dig at tilmelde dig et nyhedsbrev, hvor du kan vinde et gavekort på 500 kr. eller et par smarte sko.
    En pop-up kan for mange ses som en påtrængende og irriterende distraktion – eller endnu værre som en overenergisk ekspedient, der pludselig begynder at ville sælge et produkt, man ikke har bedt om eller har vist interesse i.
    Når det er sagt, så er pop-ups meget praktiske og kan gøre en stor forskel på en webshop – men brug dem med omhu. Og hvis du har pop-up med lyd, bør du slå lyden fra og lade det være op til den besøgende, om man ønsker at slå lyden til.
  1. Spar ikke på produktinformation
    Mange skandinaver elsker et rent, minimalistisk design, hvor det enkelte produkt får lov til at fremstå unikt og i rolige omgivelser. Men du må aldrig spare på informationerne på produktsiden.
    Forsøg i stedet at fremhæve så meget relevant information som muligt. Hvad er produktets USP? Hvad siger andre kunder om produktet? Hvorfor er man nødt til at eje netop dette produkt? Og hvad siger produktanmeldelserne?
    Også her er pointen fra punkt 2 væsentlig. For fotos er en vigtig del af annoncering. Men i dag forventer brugere mere end statiske billeder. Der skal som minimum være billeder fra flere vinkler. Og måske kan du tage skridtet videre med produktvideoer, der kan vise en 360º visning.
  1. Social proof skaber tillid
    Overvej endelig at bruge social proof på din webshop. 62 pct. af kunderne er mere tilbøjelige til at købe et produkt efter at have set andre kundebilleder og videoer. Hvis du viser disse direkte på din produktside, er det til dels en direkte måde at videregive oplysningerne på, samtidig med at det reklamerer for, hvor populært produktet er.
  1. Gør dit websted tilgængeligt
    Hvis du forsøger at nå ud til flest mulige brugere, er et tilgængeligt websted nødvendigt. Det er med til at sikre, at alle kan tilgå dit indhold uden at skulle bekymre sig om unødvendige barrierer. Sørg blandt andet for:
    – at hvert billede har alt-tekst, der tydeligt beskriver, hvad der ses på billedet
    – at anvende velorganiserede indholdsoverskrifter, som er nemmere for skærmlæsere at forstå
    – at vælge korrekte farvekontraster, så man let kan læse, hvad der står
  1. Vær til at få fat i
    Skulle uheldet være ude, og din hjemmeside ikke kan følge med i den store efterspørgsel, så sørg for at være klar ved din mail, telefon eller sociale medier. Det er din anden – og måske sidste – chance for at skabe salg. Hellere have en backupplan du aldrig for brug for – end at stå tilbage og se kunderne forlade butikken tomhændede.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club