Stadig flere medier giver annoncører mulighed for at benytte sig af native advertising. Men hvordan laver man god native advertising. Det får du her tre gode råd til. Rådene er baseret på de elementer, som vinderne af Native Advertising Awards 2017, havde med i deres native advertising kampagner.
1 . Kend dit publikum
Kilde: Getty Images.
At kende og forstå det publikum, man producerer indhold til, er en klar fordel, uanset om man har et kommercielt eller redaktionelt mål med sine budskaber.
Når vi taler native advertising, er det vigtigt at holde for øje, at gode native advertising-kampagner aldrig har annoncøren selv som det umiddelbare omdrejningspunkt.
Udgangspunktet for en god native advertising-kampagne er i stedet publikum og hvad der rører dem, bekymrer dem og holder dem vågne om natten.
Og så skal det selvfølgelig eksekveres på de medier og platforme, hvor det ønskede publikum allerede er til stede.
Tod Plotkin, Executive Producer hos Green Buzz Agency, har skrevet en artikel på Native Advertising Institute’s blog med netop dette fokus.
Hans artikel fokuserer på native videoer, men de tre vigtigste pointer i hans artikel er ikke desto mindre vigtige at huske for alle, der laver native advertising – uanset format:
- Vær, hvor dit publikum er. Sæt dig ind i, hvor dit publikum er, hvor de læser deres artikler, og hvor de ser deres videoer.
- Hjælp dit publikum. Kend dit publikums udfordringer og de spørgsmål, de må have.
- Vær i deres hjerter. Forstå hvad dit publikum bekymrer sig om.
En stor del af vinderne af Native Advertising Awards i 2017 er gode eksempler på medier og brands, der gør netop dette: sætter sig ind i, undersøger og analyserer deres målgruppe for at skabe lige præcis den slags indhold, de vil engagere sig i. På den rette platform. På det helt rigtige tidspunkt.
I de prisvindende eksempler har teamet bag kampagnerne eksempelvis undersøgt, hvem deres målgruppe stoler mest på, hvad målgruppen ved og ikke ved, hvad målgruppen er mest interesseret i at læse om, og hvornår på dagen, målgruppen læser indhold online.
Al den viden er blevet brugt til at forme, udvikle og optimere kampagnerne, så de rammer målgruppen mest præcist.
2. Engagér publikum
Kilde: Getty Images.
Et andet fremtrædende træk ved mange af de prisvindende kampagner er, at de inkluderer og engagerer deres publikummer.
Det kan sagtens være tilstrækkeligt at producere native advertising, der kun består af tekst eller en simpel video.
Men at kunne få publikum involveret i indholdet på den ene eller den anden måde synes at være en succesfuld tilgang til at lave velfungerende native advertising.
Igen er en lang række af de prisvindende kampagner gode eksempler på, hvordan man kan gøre dette. Én kampagne bad læserne om at skrive anbefalinger af gode ting i Kroatien, en anden kampagne fik målgruppen til at medskabe et talentshow på YouTube, en tredje kampagne – fra Danmark – livestreamede et LAN-party og inviterede seerne til at deltage i og udvikle livestreamingen gennem chatten.
I en fjerde kampagne kunne brugerne chatte med en robot og en femte kampagne havde skabt en interaktiv infografik, som brugerne kunne engagere sig i.
3. Tænk ud af boksen
Kilde: Getty Images.
Det er ikke altid let at være kreativ, men at tænke ud af boksen er altid et godt sted at starte. Uanset om det betyder at tænke i nye platforme, skøre kreative løsninger, nye formater som kunstig intelligens og Virtual Reality eller at gøre brug af en kontroversiel influencer.
“Det handler om at blive komfortabel uden for din comfort zone. Det er her, du ofte kommer på de kreative ideer, som du aldrig har prøvet før, men kan udføre, fordi du har indsigt til at bakke dem op og fantastiske teams, der kan hjælpe dig med at bringe indholdet i live,” har Lindsay Harrison, creative content lead for Mashable Brand X sagt i et interview med Native Advertising Institute.
Og det er noget, der virker. For det er det, de fleste af de prisvindende kampagner er lykkedes med: At tænke ud af boksen.
I det konservative Kroatien besluttede 24sata, at de måtte bryde tabuet og tale om sex og abort for at promovere p-pillen.
I Filippinerne, hvor beskedenhed er normen, brugte The Huddle Room en kontroversiel influencer, der er både foragtet og beundret for sin bramfrie livsstil.
I Rusland skulle tilliden til taxachauffører genskabes, og Look at Media besluttede sig for at genskabe og filme kendte filmscener i taxaer – uden chaufførernes viden.
Mere kvalitet og flere native advertising-aktører i 2018
Med disse tre tendenser i mente er forventningen om, at vi i 2018 kommer til at se kampagner, der er endda mere kreative, innovative og effektive end tidligere år stor.
Hertil kommer den stigende interesse for native advertising hos annoncørerne, forventningen om større dedikerede marketingbudgetter til native advertising og det faktum at stadig flere medier og inhouse bureauer tager disciplinen til sig og prøver kræfter med nye formater og kreative løsninger, der passer til netop deres medie og publikum.
Mange følger devisen om at native advertising måske endda kræver højere standarder end traditionel journalistik for at forsvare sin eksistensberettigelse i medier,der traditionelt set kun har bragt redaktionelt stof.
Det bliver spændende at følge, hvordan kreativ, teknologisk og journalistisk håndværk kommer til at udfolde sig og mødes i et skærpet fokus på at hæve niveauet for kommercielle budskaber på medier og andre betalte platforme fremover.
Native Advertising Institute har udgivet e-bogen ‘Award Winning Native Advertising Examples 2017’, hvor man kan se eksempler på de prisvindende kampagner fra Native Advertising Awards 2017.