Af Simon Beyer, CSO hos Ingager
Istock

Klumme: 2022 bliver et år, hvor der skal tænkes i kreative løsninger, hvis man arbejder med e-handel. Skærpet regulering vil i praksis betyde, at e-handelsvirksomheder og annoncører i fremtiden skal klare sig med færre tilgængelige data. Den sociale bevidsthed har ændret sig, og forbrugerne forventer, at deres personlige data behandles med respekt.

I 2021 har vi set, hvordan digitale brands og e-handelsbrands i stigende grad har flyttet deres marketingsbudgetter mod digitale kanaler. Den tendens vil fortsætte ind i 2022 til trods for, at indsamling og brug af data bliver stadig mere reguleret.

Apples iOS 14.5-opdatering har proklameret ‘enden på cookien’, og forståeligt nok er mange spillere på onlinemarkedet rådvilde og spekulerer på, hvordan de kan fortsætte med at bruge digitale marketingværktøjer til deres fordel trods de store begrænsninger.

Her er fire gode råd til, hvordan man kan manøvrere i det nye e-handelslandskab.

1. Evaluér strategier og find nye løsninger
En detaljeret målretning af platforme som Facebook og Google gør online marketingkampagner ekstremt effektive.

Indtil nu har det været sådan, at algoritmer, som er baseret på personlige egenskaber og interesser, har gjort det muligt at henvende sig til den rette målgruppe med det rette produkt.

Men nu begrænser hensynet til privatlivets fred antallet af brugere, der kan se reklameindhold, som er skræddersyet til dem, og det kan betyde færre potentielle købere for e-handelsvirksomheder.

Det er derfor vigtigt at vurdere de konkrete konsekvenser af restriktionerne for det produkt, du tilbyder.

Bruger du primært brandingkampagner eller er dine marketingstrategier baseret på digitale konverteringskampagner?

Afhængigt af din personlige strategi, er der stadig måder og midler til at nå dine målgrupper på en målrettet måde.

Her er for eksempel et trick til Facebook og Instagram: Udvid din remarketing-målgruppe fra et 14-dages til et 30-dages vindue. På denne måde øger du målretningspuljen, og du kan nå ud til flere potentielle kunder.

2. Brug alternative værktøjer til tredjepartsdata
Digitale platforme har traditionelt været afhængige af data fra tredjepartscookies. For eksempel har Facebook- og Instagram-annoncer brugt cookiedata til at spore konverteringer ved hjælp af Facebook Pixel.

Med Conversion API tilbyder Facebook nu en ny måde at spore brugerhandlinger, der ikke kræver tredjepartscookies.

For at verificere pålideligheden af ​​Conversion API bør du sammenligne konverteringsdata fra alle tilgængelige kilder. Denne krydsanalyse er et kraftfuldt værktøj, der vil hjælpe dig med at forstå den reelle effekt af kampagner.

Udnyt også CRM’er og andre analyseværktøjer uden for dine digitale platforme for at få relevante og autentiske præstationsdata.

3. Fokus på førstepartsdata
Hvad er der tilbage, hvis tredjepartsdata ikke kan bruges i fremtiden?

Virksomhedsejede kundedata vil spille en væsentlig rolle igen i fremtiden. De gør det muligt at arbejde på en databeskyttelseskompatibel- og omkostningseffektiv måde på samme tid. Derudover hjælper disse førstepartsdata med at opbygge tillid og varige relationer med forbrugerne.

Direkte relationer til hjemmesidebesøgende og tidligere kunder giver mange muligheder for at optimere kundeoplevelsen, især inden for e-handel.

Ved at analysere kundeinteraktioner med hjemmesiden og andre digitale kanaler får brands vigtig indsigt i, hvad de skal forbedre i deres interaktion med leads og kunder.

Disse interaktioner mellem forbruger og virksomhed omfatter nyhedsbreve, destinationssider, indhold på sociale medier, for at nævne nogle få eksempler.

Indsamling af førstepartsdata vedrørende disse dele af virksomheden vil hjælpe virksomheder med at optimere og forbedre deres produkt såvel som forretning, hvilket resulterer i en bedre kundeoplevelse og en potentiel stigning i kundeloyalitet samt omsætning.

4. Test og eksperimentér
Digital markedsføring er en af ​​de industrier i verden, der udvikler sig hurtigst. For marketingprofessionelle er konstant testning og eksperimentering en del af deres daglige arbejde. Det er der stort behov for, hvis de berørte virksomheder skal kunne fortsætte med at udvikle og anvende nye værktøjer og teknologier.

Et praktisk eksempel: Hvis der i forvejen er mindre data til rådighed i forbindelse med en ny kampagne, skal der udføres flere A/B-tests og eksperimenter for at finde frem til det rigtige mål. Så nu er det især værd at implementere et omfattende testprogram.

Konklusionen må være, at ’enden på ​​cookies’ på ingen måde behøver at være enden på digital markedsføring. I de næste par år kan man forvente nye reklameinnovationer, især fra tech-giganter som Google og Facebook, som vil kompensere for den begrænsede tilgængelighed af cookiedata.

Indtil da er der ikke meget andet at gøre, end at reagere fleksibelt og komme med kreative løsninger.

Det er det værd – for dem, der med succes tilpasser sig de nye krav, vil være vinderne i fremtiden.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club