Efter at have været på Websummit i Lissabon, hvor 70.000 deltagere – inkl. 1.200 CEOs, CMOs, iværksættere og politikere, har talt digitalisering og GenAI i tre dage, har jeg reflekteret lidt over den viden, jeg har samlet op over de seneste dage. Og jeg kom særligt til at tænke på dig, kære CEO, der har svært ved at navigere i det hurtigt udviklende AI-landskab.
Her kommer fire key takeaways til dig:
1. GenAI: Spænd hjelmen
Bare rolig – 2025 bliver endnu vildere! Alle på Websummit snakkede selvfølgelig GenAI, men masser AI-projekter, AI-apps og AI-startups vil fejle inden for de næste 12 måneder! En masse penge spildt.
Overfladiske AI-løsninger kan måske skabe god stemning på dine bestyrelsesmøder, men giver jo ingen reel værdi. Mange af dem der breakede den slags ideer i 2022 og 2023, vil snart forsvinde – eller tilpasse sig. Du bør også selv stoppe med at sprinkle “AI” på eksisterende løsninger. Det er tid til at du tænker AI ind fra starten i nye projekter. Sæt budget af til det. Hele din ledergruppe bør få AI på agendaen, så de kan skabe løsninger sammen, på tværs af arbejdsprocesser, hvor AI er fundamentet, ikke en add-on.
2. Fra co-pilots til agenter: Automatisering på steroider
GenAI er på vej mod fuld automatisering. AI-agenter vil snart drive hele arbejdsprocesser i Salg, Kundeservice, Legal og Finance. Denne horisontale tilgang kan revolutionere dine brugerrejser og måden, I opbygger kunderelationer på tværs af forretningsområder – ikke mindst i din MarCom afdeling, hvor der er et enormt potentiale til at automatisere kommunikationen. I bør sætte jer i førersædet på dette, før jeres konkurrenter gør det.
3. UX/CX i transformation
Vi går mod en tid, hvor Kundeservice kan forudsige og løse problemer i realtid. Datadrevet support til jeres kunder vil give jer mulighed for at optimere brugerrejser individuelt og på tværs af kunderne. Det betyder bedre kundeservice, mere gensalg – og en stærkere relation til kunderne. Hvis I gør det rigtigt.
Snart interagerer brugere med AI på tværs af deres devices uden nødvendigvis at åbne jeres apps, websites og landingsider. Jeres brands vil blive mindre synlige, hvilket kræver en dybtgående nytænkning af, hvordan I skaber tillid og bygger (andre) relationer i det digitale space. MarCom afdelingen har også en stor opgave foran sig på dette område.
4. Data centrisk strategi: Fundamentet under Omnichannel
Første skridt er, at du får implementeret en solid data-centrisk strategi. Den bør blive fundamentet for din kommende Omnichannel-tilgang. Jeg gætter den vil indebære både udskiftning af nogle af jeres IT-systemer, og I skal muligvis ud i byen og købe data fra andre kilder. Ting som jeg ikke tænker hverken din CTO eller CFO vil elske, men det er nødvendigt at få skabt den rigtige digitale infrastruktur, så I kan komme videre med udrulningen af Omnichannel. Derefter kommer optimeringen af jeres operationelle processer, fx i Kundeservice, HR og MarCom.
Opsummering
GenAI rummer enormt potentiale, men det kræver mod og strategiske valg fra hjørnekontoret. Det kræver ledelsesmæssigt stamina! Kære CEO, du bør skære igennem hypen og få dit team til at fokusere på de løsninger, der virkelig skaber værdi for forretningen. Løser rigtige problemer.