Af Anders Christiansen, direktør i Mindshare Aarhus

Klumme: Det bliver survival of the fittest, når markedet åbner op igen på den anden side af sommerferien. Fart og omstillingsparathed kommer til at afgøre, hvilke bureauer der overlever, og hvilke der dør. Her er 5 bud på, hvad det betyder, set fra Aarhus.

Det er en underlig stemning, der har lagt sig over den del af branchen, som beskæftiger sig med marketing. Stilhed før storm kunne man sige, selvom det på ingen måde står stille. 

Flere og flere siger op, enten for at blive selvstændige eller for, som mig, at starte nye steder. De store internationalt orienterede bureauer klarer sig godt, mens de andre kæmper for at holde volumen. Bureauerne venter på, at kontorerne åbner op igen efter sommerferien, så de kan sætte fuld gang i new-biz maskinen.

Imens er kunderne mere klar end nogensinde før til at prøve noget nyt. Mange virksomheder har brugt tiden til reorganisering, til rekalibrering og til at sætte nye mål. De kommer ud af krisen med en stor to-do-liste og et ønske om at gøre tingene lidt anderledes. Så de tektoniske plader er i bevægelse og markedsandele er i spil.

Her er 5 bud på, hvad der kommer til at ske, set fra min plads her fra Aarhus.

  1. De digitale bureauer kommer til at brede deres dominans ud
    Hvis corona-krisen har lært os én ting, så er det at fremtiden er digital. Og hvis ikke de digitale bureauer sover helt i timen, er der nu en kærkommen mulighed for at sætte sig sammen med deres kunder og definere den fælles rejse fremad. I deres jagt på flere budgetter vil vi se, at de rykker ind på områder, de typisk ikke har været så aggressive på før. Content-delen er oplagt. Men også strategi, branding, kommunikation, medier og forandringsprocesser ville være oplagte områder.Eneste forhindring er, om de formår at få de rigtige mennesker ombord og geare deres organisation til andre fagligheder og måder at arbejde på. Altså at flytte sig fra en digital-first tankegang til en business-first. Og her mener jeg ikke kun e-business.
  2. De store klassiske bureauer bliver udfordret
    Jeg tror ikke rigtig længere på det store bureau som forretningsmodel. I hvert tilfælde ikke i en national afgrænset kontekst. Store bureauer er for komplicerede, for dyre i drift og alt for lidt omstillingsparate. Læg dertil at de store bureauer har brugt krisen på at holde på omsætningen. De vil, tror jeg, komme ud med en ny måde at sige det samme på som tidligere, til et marked der vil have noget andet.Opgaver vil sive til de digitale bureauer, til freelancere og til nye bureautyper. Der vil selvfølgelig stadig være nogle, som vil tiltrækkes af sikkerheden, men kun så længe — og i det omfang — at bureauerne formår at holde på de mest kompetente medarbejdere. Og det vil kun være de allerstørste og bedste bureauer, der vil kunne gøre dette.
  3. Nye bureauer dukker op
    Der er så mange gode freelancere på markedet lige nu, at det skulle undre mig meget, hvis der ikke dukker ét eller to nye bureauer op. Specielt her i Aarhus har vi brug for et generationsskifte og brug for at se noget innovation indenfor bureaubranchen. Jeg ser gerne, at 2021 bliver året, hvor vi ser nogle andre og flere bureautyper og forretningsmodeller
    supplere de allerede eksisterende. Hybridbureauer, netværksbureauer, bæredygtighedsbureauer og andre typer.Fælles for dem vil være, at de er skræddersyet til fart og forandring og vil passe lige ind i virksomhederne specifikke behov for, at der skal ske noget i en fart. Om de kan skallere og nogensinde bliver større end 5–15 medarbejdere er nok tvivlsomt, men måske det heller ikke er meningen længere i det her foranderlige marked.
  4. Konsulenterne vinder terræn
    Der er et hul i markedet til gode konsulenter. Et hul de store konsulenthuse for længst har set, og som også begynder at kunne ses i Vest. Indenfor marketing er der et øget behov for forandringskonsulenter, der kan tage en konkret opgave eller problemstilling og komme frem til en løsning.For brobyggere mellem interne mål og ekstern eksekvering. For procesledere og projektledere. For ghost-writere og nørdede specialister. Disse konsulenter skal have mange penge for at forbinde mål med løsning. Men de er ikke så farlige for virksomhederne som bureauerne, og de kan lettere navigere i den komplekse virkelighed, vi befinder os i uden at være belastet af, at skulle være defineret af én eller flere specialistområder.
  5. Inhouse-bureauer bliver til hybrider
    Det er de jo egentlig også i dag, men jeg spår at de store inhouse-bureauer bliver mere åbne i deres tilgang til bureauer og freelancere end tidligere. Nu er det ikke kun et spørgsmål om at bevise, at man kan klare den selv. Men også et mere pragmatisk spørgsmål om at få det til at fungere i dagligdagen. Og her er ingen mand en ø. Og ingen virksomhed så stor, at den ikke har brug for hjælp en gang imellem. Det vil derfor være naturligt at virksomhedernes bureauer bliver bedre til at samarbejde med andre. Når de mangler kapacitet, når de skal bruge inspiration eller har brug for niche-fagligheder, der ligger ud over dem, de normalt har.

Men altså. Det er jo bare mine gisninger. Tag det endelig ikke for gode varer. Hvad synes du selv, hvis du kigger på marketingmarkedet?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club