Af Joakim Ditlev, content marketing specialist

Klumme: En af de allerbedste kilder til gode historier er dine kolleger. Det kan være sælgeren, der er i daglig kontakt med kunderne, teknikeren med alle indsigterne om udfordringerne i markedet eller kundeservicemedarbejderen, der er den første der hører, når noget ikke virker. Men hvordan får du indsamlet deres viden og omsat den til nye indholdsideer? Det får du nogle helt konkrete metoder til her.

Din content marketing indsats er vigtig. Det ved du. Måske var der også en chef, der rankede ryggen lidt ekstra, da du nævnte at målet med at dele viden er at blive branchens thought leader.

Planen er klar, men din spidskompetence er at formidle viden – det er dine kolleger, som ved alt om, hvordan man transporterer en offshore-vindmølle, hvordan man håndterer mistrivsel blandt medarbejdere, hvordan man arbejder mere effektivt med software, hvordan man fodrer sine kæledyr eller hvad end jeres fagområde er.

Der er altid interessante historier at fortælle, og du får bedre historier ved at inddrage viden fra de kolleger, som er specialister på området.

Når dine kolleger ikke synes, at content marketing er vigtigt
Og kollegerne har travlt. De har ikke altid lyst til at stille sig frem som afsender på indholdet. Og de kan ikke se værdien i at bruge tid på dine historier. Så hvordan får du tømt deres hoveder for specialistviden? Her får du 4 kneb, som alle er afprøvet ude i det pulserende erhvervsliv.

1. Aftal interview på køreture
Er der ikke tid i arbejdsdagen, så spørg din kollega, om I kan ringe sammen, når han eller hun sidder i bilen. Der er som regel god tid til at dele en masse spændende indsigter fra branchen, som du kan formidle videre.

Denne metode er især god til travle chefer, som godt kan se fidusen med content marketing, men har svært ved at afsætte tiden til det.

Det skal du spørge om: ”Arne, jeg ved du har travlt. Men kan vi finde en halv time, hvor jeg kan stille dig nogle spørgsmål, næste gang du er ude og køre?”

2. Få kollegaen til at svare på et kundespørgsmål
Hvis du spørger direkte, om kollegaen vil medvirke i en artikel, kan det fremkalde præstationsangst. Send i stedet dit spørgsmål på en mail, som om du har fået det fra en kunde. Det får paraderne ned, og din kollega kan levere den specialistviden du har brug for på få minutter.

Inden du publicerer, sender du dit færdige indhold forbi kollegaen og siger pænt tak for indsigten – det inspirerede til indhold, som andre kan få glæde af. Du nævner ikke kollegaen ved navn i indholdet, men det kan være indgangen til at få personlige afsender på indholdet. Modningsprocessen er begyndt.

Det skal du spørge om: ”Hej Andreas. Jeg fik dette spørgsmål af en mulig kunde, som jeg ikke selv kan svare på, men jeg tænker at du ved en masse om det. Kan du hjælpe mig?”

3. Stik hovedet ind i kundeservice
Hvis dit indhold består af hjælpsomt ‘how-to-indhold’ med guides til, hvordan dine produkter kan løse kundernes problemer, skal du helt sikkert sætte dig ovre hos kundeservice. Hvilke problemer oplever kunderne? Hvad spørger de oftest om, inden de køber?

Lyt med på telefonen, kig på svarene på supportmailen og dyk ned i chat-historikken. Der ligger en masse guld i kundernes spørgsmål, som du kan sætte i spil ved at bruge brevkassetaktikken.

Det skal du spørge om: ”Anita, kan jeg låne et skrivebord nede ved jer i kundeservice en formiddag? Jeg vil gerne have indsigt i, hvad kunderne spørger om, så jeg kan hjælpe jer med at lave indhold, så vi kan servicere kunderne bedre.”

4. En diktafon og en kop kaffe
Det er simpelt og det er uformelt. Men det er somme tider alt, hvad der skal til for at du får indsamlet den specialistviden, du skal bruge. Stil åbne spørgsmål, vær nysgerrig og giv din kollega tid til at folde sin viden ud.

En variant af denne metode er, at du sætter dig ved siden af din kloge kollega i kantinen. Vær nysgerrig og lyt, når der bliver delt ud af faglig indsigt. Du kan alligevel ikke tage noter med kniv og gaffel i hånden.

Det skal du spørge om: ”Anja, jeg har brug for at vide noget om emnet, som mange taler om. Kan du ikke fortælle mig noget, om alt det du ved over en kop kaffe?”

5. Få bureauet til at ringe
Somme tider er det bare lettere at trænge igennem, hvis det er en ekstern leverandør, der beder om input. Så får det prioritet. Det har virksomheden Troldtekt erfaringer med, som de fortæller i detaljer om i Content Marketing Bogen.

Her fortæller marketing- kommunikationschef hos Troldtekt, Tina Snedker Kristensen, blandt andet: Jeg må erkende, at når jeg sætter en medarbejder til at ringe rundt til afdelingscheferne for at høre, om de har noget nyt, så kommer det nederst i bunken. Men når det er bureauet, der ringer, så sker der noget. Sådan er det. Vi er alle sammen opslugt af driften, og så kommer det interne til at vente.”

Det skal du spørge om: “Anders, vores bureau er ved at researche til en ny artikelserie. De har brug for noget baggrundsviden. Kan du sætte en halv time af på telefonen i næste uge?”

Husk at give credit til dem, der bidrager
Når du har fået tømt din kollegas hoved og det resulterer i vellykket indhold, skal du være omhyggelig med at give credit videre. Helst et sted, hvor andre kan se det og din kollega, der satte tid af til dig, kan høste anerkendelse.

Nævn at Arne, Anita, Andreas, Anja eller Anders hjalp dig og firmaet med at komme ud over rampen, når der er en passende lejlighed til det – til næste månedsmøde, i en update på intra, Slack eller lignende.

Det motiverer ikke kun kollegaen til at sætte tid af en anden gang. Det får også andre af dine kolleger til at se, at den tid, de bruger tid på at dele ud af deres specialistviden, er givet godt ud.

Forhåbentligt kan disse spørgsmål hjælpe dig med at få den faglige viden, der kan løfte dit indhold.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club