Du arbejder med kommunikation og ligesom alle os andre er også du klar over, at det er blevet sværere at trænge igennem til de forbandede forbrugere.
En swot-analyse i ledergruppen har dog ført til 13 særlige fokusområder, som allesammen har hævet ambitionerne for det brand du arbejder med eller for. Resultaterne udebliver alligevel? Perfekt! Sådan sikrer du at det fortsætter:
- 1. Vær fokuseret
Faktisk bør du sørge for at have masser af fokusområder. 13, for eksempel. Gerne flere.
Igennem mit arbejde for optikerkæderne Louis Nielsen og ZEISS Nyt Syn har jeg godt nok lært, at man kun kan fokusere på een ting ad gangen. Det er dét der hedder fokus.
Når man fokuserer på en artikel i Bureaubiz, kan man ganske enkelt ikke se hvad der foregår ude i horisonten samtidigt, men når budhistiske munke fokuserer på deres åndedræt kan de sidde så stille at de til sidst svæver lidt. Det ved alle. Dér kommer resultaterne.
Den naturlov bør du insistere på at ophæve. Selvfølgelig kan man fokusere på flere ting ad gangen!
Det starter med en liste. Priotering af fokusområderne er også ligegyldigt – ellers er nogle af dem jo ude af fokus. Tag den festlige flerstyrkebrille på og kig ud af hele glasset på een gang. Eller sørg for at hver uge har sit særlige fokusområde og når året er omme konkluderer du at ingen er forvirrede. Slet ikke kunderne. Du har jo lige fortalt dem det. Det hele.
- 2. Vær dedikeret
Opgaven er at lave en kampagne. Tiden er ikke inde til følelsesporno og slet ikke kritiske spørgsmål.
Hvis ledergruppen og planneren har besluttet sig for at “faglig rådgivning” er svaret på internethandel, så har de ret. Når det regner har vi nemlig brug for at spørge skohandleren om hvilket fodtøj der er smartest i den givne situation. Når vi skal læse en bog har vi brug for at spørge boghandleren om hvordan man læser og bladrer.
Mind jævnligt hinanden om at “det er jo brandets DNA”, ligegyldigt hvad I taler om og glem at internettet kan svare på alt. Sig i det hele taget “DNA” så ofte som muligt. Dét er dedikation.
Folk der kigger indad og spørger “ville jeg faktisk selv have brug for råd om hvordan man binder snørebånd?” er ikke dedikerede. De er tvivlere. Fyr dem. Og lav så en cool reklamekampagne.
- 3. Vær omkostningsbevidst
Kvalitet og kreativitet er flyvske størrelser. Kvantitet kan derimod tastes i Excel. Og da din målgruppe ultimativt er bestyrelsen, så bør du tænke ligesom dem. Stærke eksekveringer kan efterhånden købes ganske billigt (fantastisk hvad et GoPro-kamera kan) og mediebureauet kan iøvrigt vise dig at TRP’er og de uhyre effektive ”Digital impressions” kan tastes ind i bestyrelsesvenlige excelark. Grib den gave, så har du ikke gjort noget forkert. Du har bare optimeret. What’s not to like?
Du har fået “Power” som kunde og direktøren vil gerne selv optræde i en reklamefilm? Herligt, så har du ikke blot sparet et skuespillerhonorar – du har også undladt at irritere kunden ved at fortælle ham at han har samme karisma som det imponerende udvalg af næsehårstrimmere han så gerne vil sælge. Jo mere kunden selv kan lave, des bedre bliver resultatet. Hver gang. Vi er alle proffesionelle. Vi går jo på arbejde, for fanden.
- 4. Vær perfekt
“Form” har for længst spist “Indhold” til morgenmad. Alle vil ligne Ronaldo og det gør man ikke ved at øve sig i at spille fodbold. Man øver sig i at sætte hår. Og hvis det er formfuldendt perfektion pøbelen vil have? Giv dem det!
Fortæl dem at der er styr på det hele. Alt. Og undgå at virke bare lidt menneskelig.
- 5. Vær tålmodig
Der var jo engang hvor det gik godt og markedet vender igen, før eller siden. Bygninger med produkter inden i, er en stærk forretningsmodel i sig selv. Det har det ihvertfald været siden dengang varer var svære at få fat i og hvis du husker på de 5 gode råd er der nu styr på det hele.
Priser, rådgivning, optimering, the works. Ligesom der var for Tøj&Sko, Fona og Tæppeland og alle de andre der hænger i hegnet. Nu er det bare at vente. Før du har set dig om er der ikke sket noget som helst og det gør der heller ikke.
PS: Læser du en artikel, som er lidt mere cocky end det egentlig var tiltænkt fra forfatterens side, så sig feks “Jaja, men nu er vi jo ikke (indsæt selv succesfuldt brandnavn her)” og fortsæt hvor du slap.