5 social media trends du skal investere i

Catharina Persson,
Senior Insights Advisor, Infomedia

Ikke alle social media trends er værd at følge – og virksomheder har ikke råd til at investere i dem, der ikke er. Hootsuite giver derfor deres bud på de 5 social media trends, du skal følge i 2018.

Virksomheder holder øje med nye trends og udvikler deres strategier for sociale medier i takt med, at forbrugere tillægger sig nye vaner, når de scroller gennem digitale nyhedsfeeds og interagerer med indhold på sociale medier. Men ikke alle social media trends er værd at følge.

Vi har læst Hootsuites rapport igennem og giver dig et samlet overblik over de fem social media trends, der er værd at følge i 2018 – hvis du vil dykke dybere ned i hver trend, kan vi anbefale at hente Hootsuites fulde rapport.

Nye annonceformater, flere mobile videoer og chatbots har været blandt de ting, virksomheder har fokuseret på i 2017. I 2018 spår Hootsuite, at de selv samme virksomheder kommer under pres for at bevise deres social media ROI og trække reel indsigt om deres kunders adfærd ud fra social media data.

Trend #1: Bedre social ROI
I årevis har vi diskuteret værdien af kortsigtede vanity metrics. I 2018 ser vi endelig skiftet, hvor virksomheder fokuserer på reel ROI af deres aktiviteter på sociale medier.

Sociale medier har for mange virksomheder været stedet, hvor kunder blev hevet ind øverst i salgstragten, men flere eksperimenterer med værdien af sociale medier andre steder på kunderejsen. Sociale medier handler i 2018 ikke bare om brand awareness, men skal hjælpe virksomheder med at opnå andre forretningsmål som at nedsætte kundeserviceomkostninger, følge udviklingen af brandets omdømme eller tiltrække de bedste medarbejdere.

Denne udvikling kræver nye metrics – og at flere digitale strategier matcher virksomhedens vigtigste forretningsmål og udfordringer. Hootsuite kalder denne trend for the evolution of social ROI.

Trend #2: Social-tv vokser
Mens forbrugere ser mere video på deres smartphones, producerer virksomheder flere videoer, og algoritmer favoriserer indhold med en play-knap. Men i 2018 skal virksomheder fokusere mere på at lave video, der lugter af traditionelt tv.

Selvom det ikke er for alle virksomheder, er der ifølge Hootsuite potentiale i social tv. Tv-indhold på sociale medier åbner for op for nye annonceringsmuligheder, innovative sponsorsamarbejder og et fortsat boost i organisk reach, fordi Facebook stadig favoriserer video over tekst og billeder.

Trend #3: Peer influence bliver afgørende
Mikro-influencers og people like you indtager scenen, mens forbrugerne fortsat stoler mindre på virksomheder og medier.

2017 var et tumult år med fake news, magtkamp mellem Donald Trump og traditionelle medier, og mindre tillid til offentlige instanser. Edelman Trust Barometer så i deres undersøgelse for første gang, at forbrugere stoler lige så meget på ligesindede, som de stoler på eksperter.

I 2018 flytter forbrugerne sig mod mindre fællesskaber, hvor ægte tilfredse kunder og engagerede medarbejdere betyder mere end nogensinde.

Trend #4: Kunstig intelligens, selvfølgelig…
Kunstig intelligens har stået på samtlige trendlister de sidste par år, men vi tager den lige med endnu engang, for der er stadig potentiale at hente for os, der arbejder med marketing og kommunikation.

Hootsuite skriver i deres rapport, at mere end 100-tusinde chatbots nu er aktive på Facebook, men at det stadig er en anelse uklart, om kunderne sætter pris på mødet med maskinerne.

Kunstig intelligens er mere end chatbots og ligger derfor stadig lidt ude i fremtiden for mange, men vi vil opleve nogle ret praktiske fordele af det i 2018. For eksempel optimerer Facebook løbende deres Insights, mens søgemaskiner bruger machine learning, så brugere kan søge med billeder i stedet for ord. Dét vil i hvert fald redefinere, hvordan vi browser efter produkter i fremtiden.

Trend #5: Fra social data til reel indsigt
Hootsuites femte og sidste social media trend i 2018 er social data.

Virksomhederne kender fordelene ved social listening, og at de kan blive klogere på deres kunders adfærd med data fra sociale medier. Men det er også gået op for dem, at det er nemt at hente data fra sociale medier, og at hovedpinen starter, når der skal graves relevante indsigter ud af de enorme bjerge af data, sociale medier stiller til rådighed.

Hootsuite spår, at virksomheder i 2018 vil investere flere ressourcer i at gøre data fra sociale medier til en reel indsigt i kunderne, som kan bruges på tværs af forretningen.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning