Af Rasmus Fisker Content & Strategy Director i MediaCom

Vi bruger i stigende grad de sociale medier til personlige beskeder, og annoncerne følger med os. Rasmus Fisker, Content & Strategy Director i MediaCom, udpeger en håndfuld ’social trends’, og 2017 rummer tilsyneladende indre modsætninger.

De sociale tendenser afspejler på smukkeste vis os mennesker: Rigt facetterede og ikke nødvendigvis konsekvente: Vi hvisker til de få på Snapchat og råber til de mange på Facebook. Vi dyrker i stigende grad på personlige beskeder, mens stadig flere er deres egne tv-stationer. Vi breder os på flere kanaler og udtryksformer, men søger samtidig fordybelse.

Rasmus Fisker, der er Content & Strategy Director i MediaCom, har for 4. år træk samlet trådene i en håndfuld tendenser på de sociale medier – og peger desuden på et par løse ender.

Han præsenterede sin analyse på Social Media Week i sidste uge i København – præsentationen kan ses her (og de 59 slides her , men har du mindre end en time, så kan de fem mest udtalte tendenser ses her:

 

  1. Messaging – Kommunikation til de udvalgte få

”Vi ser et stigende ønske om at blive privat og anonym i vores kommunikation. Vi går i retning fra 1-til-mange til 1-til-en-håndfuld. Det ses på både Snapchat og Instagram Stories, hvor vi hvisker til de få snarere end råber til de mange. Sidstnævnte gør vi på Facebook, hvor politiske diskussioner nu mixes med bryllupsbilleder,” siger Rasmus Fisker.

”Bureauerne er ikke fremmede over for dialog-disciplinen, men det er en særlig udfordring at følge brugerne over i de private besked-fora. På et tidspunkt får vi annoncer i f.eks. Facebook Messenger, også selv om der kommer et ramaskrig. Her vil chatbots givetvis spille en rolle for annoncører. Tankevækkende nok føles en maskine mindre påtrængende end et menneske.

 

  1. Paid social is (still) exploding – flere vers i velkendt sang

”Jeg skriver ’still’, fordi jeg tidligere har påpeget de udbredte betalingsmodeller på de sociale medier. I år forventes de sociale medier at hente 287 milliarder kr. på annoncer. Vi ser ikke kun nye formater som videoer og midrolls, men også digital shopping, hvor Facebook længe har pønset på at ville have en bid af kagen. Det er ikke kun personer, der tagges, men også produkter – som du så kan købe med et enkelt klik,” siger Rasmus Fisker, der tilføjer, at man i sit fokus på alle de nye muligheder ikke bør glemme de gamle – også de gamle blandt de nye.

”Undervurdér ikke nyhedsbrevet. Emails har fået en renæssance og er efterhånden den eneste kontaktform, brands har, hvor de kan kontakte brugeren direkte, fremfor at skulle igennem en platform.”

 

  1. Influencer marketing is getting serious – store muligheder i det vilde vesten

”Vi lytter ikke kun til celebrities, men også til dem, der er kendte på mindre plan og inden for specifikke kanaler. Antallet af små influenter vokser i skyggen af de større og mere kendte influenter. Det kan brands med fordel udnytte i en art 1-til-1 masseplanlægning. Små influenter giver ofte større autencitet i indholdet og engagement fra målgruppen, men er også desto mere komplekst” siger Rasmus Fisker.

”Vi har at gøre med disciplin som har været up-and-coming i et stykke tid, men nu har udviklet sig til en seriøs og anerkendt disciplin. Det kan annoncørerne vende til deres fordel, for selv om de enkelte influenter bliver mere professionelle, så er markedet under ét det vilde vesten. En underskov af spillere, ingen regler og ingen standarder. Det kræver research og forhandlinger, og det kan til gengæld også betale sig.”

 

  1. Immersive content – fordybelse, spredt over flere nye formater

”Fordybelse ligger i formater 360°-video og VR. Der er muligheder i dem, og de store medier som Facebook og Google vil gerne pushe dem, og har investeret massivt i teknologien. Men det er min opgave at identificere tendenserne – og rådgive vores kunder. Og her vil jeg anbefale en sund skepsis. For der er ingen grund til at fortælle en historie med 360°, som lige så godt kunne have været fortalt med andre, mere gængse medier. De nye formater kræver ikke kun omtanke, men også ressourcer – og det er i første omgang forbeholdt store brands. Desuden er VR i mange tilfælde en asocial oplevelse.”

 

  1. Social is changing the way we watch tv – ja, tv. Også i 2017

”Samtidig med, at vi bliver private på de sociale medier, går vi også bredere ud. Vi bliver vores egne tv-kanaler med live-sendinger. Der er enormt meget live, og det meste er enormt elendigt,” siger Rasmus Fisker og tilføjer mere forsonende:

”Vi ser tv på alle devices, og i skiftet fra ’social to media’ begynder Facebook og Instagram at opføre sig som redaktører og redigerende. Også udsendelses-formaterne ændrer sig – i retning af 6-7 min. udsendelser, der udkommer 1 gang dagligt. Konkurrencen er ekstremt hård, men der er bestemt stadig plads til, at annoncører – med den rette idé og eksekvering – kan gå tv-vejen. Men vær klar over, at det er tidskrævende.”

 

Blandt de løse  tendenser– stadig værd for annoncører at hæfte sig ved, men ikke blandt de fem største tendenser – er ifølge Rasmus Fisker:

  • Niche-indhold, som bl.a. folder sig ud på podcasts – altså modet til som annoncør at turde vælge snævert
  • Modreaktionen på FOMO (Fear Of Missing Out) er JOMO, hvor J’et står for Joy
  • Skæbneår for netværk – LinkedIn er blevet købt af Microsoft, og en professionalisering står for døren. Pil-op her, mens der er spørgsmålstegn eller pil-ned for Twitter, der går tilbage i Danmark og har det svært internationalt, og for Snapchat, der mærker konkurrencen fra Instagram.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club