5 tips til årets onlinejulekalender

Nina Marie Villadsen,
marketingkonsulent hos Juhlsen

Hos Juhlsen laver de onlinejulekalenderen. Mange. Bureauet deler her fem tips til årets julekalender, uanset om man er til konkurrencer med instant win, indbyggede skrabespil eller bare gerne vil åbne 24 kalenderlåger.

Teamet bag Juhlsen lavede den første onlinejulekalender i 2001. Siden da er der blevet leveret et meget stort antal online julekalendere – lige fra simple kalendere med 24 låger med spørgsmål til langt mere komplekse kalenderkonkurrencer med instant win, indbygget skrabespil og mulighed for at sammenligne resultater med Facebook-venner, tilpasset indhold efter adfærd og data og meget mere.

Udviklingen står aldrig stille, og vi fifler konstant med nye, kreative ideer til, hvordan en onlinejulekalender kan optimere kundens og kampagnens resultater.

2018 er ingen undtagelse, og du får her vores bud på nogle af de trends, som vi tror vil hitte i onlinejulekalenderen 2018:

1. Mere instant win
Hvorfor deltage i en konkurrence og vente resten af dagen (eller måske flere dage) på at finde ud af, om du har vundet? Er det så ikke sjovere at finde ud af, om du har vundet lige med det samme?

Det ser det i hvert fald ud til, at mange tænker, og en af de julekalendere, der havde rigtig stor succes i 2017, var Jysks onlinejulekalender, som netop havde instant win.

2. Flere forskellige gameplays
Traditionen med at have quiz-spørgsmål bag lågerne i en onlinejulekalender fungerer stadig godt for rigtigt mange virksomheder. Især fordi quizformatet er meget velegnet til at kommunikere vigtige budskaber til deltagerne.

Vi ser dog en stigende tendens til, at der bruges andre former for gameplay også i julekalendere. Kendte gameplays som skrabespil, lykkehjul og lignende er allerede hyppigt anvendt.

De senere års trend med, at alt bliver mere visuelt – flere billeder og video og mindre tekst – tror vi også vil fortsætte fremover, og også præge den online julekalender 2018.

Vores vigtigste pointe vedrørende nye gameplays er, at man skal vælge det gameplay, som matcher de mål, virksomheden har med aktiviteten – og som giver deltagerne værdi i form af underholdning, inspiration eller viden.

3. Chatbots
Hyppigst ser vi julekalendere, der bor på et website og hvor deltagerne bliver mindet om deltagelse via e-mail. Men hvorfor ikke inddrage flere kanaler og derved ramme en bredere målgruppe?

Det kunne være sms, men hos Juhlsen spår vi chatbotten – særligt chatbots via Facebooks messenger-app – en spændende funktion som element i den online julekalender 2018 og frem.

4. Storytelling
Husker deltagerne i din julekalender at spille med hver eneste af de 24 dage, eller springer de fra tid til anden en dag eller to over? Ofte er det sidste svaret, og flere påmindelser og præmier er de traditionelle virkemidler, når man vil øge spildeltagelsen.

Men måske kan man også kigge på content og lade sig inspirere af TV’s julekalendere, hvor den samlede fortælling gør, at man nødigt springer en dag over. Så hvorfor ikke adoptere storytellingen og lade den online julekalender 2018 fortælle en historie?

5. Bliver det snart rigtigt personligt?
Det er ikke noget nyt, at din kommunikation bør være vedkommende for din modtager, men langt fra alle får udnyttet de muligheder, der er for at gøre kommunikationen og spiloplevelsen rigtigt personlig for deltagerne.

Dataindsamling og fokus på adfærd kan give mulighed for at optimere spiloplevelsen og ikke mindst den sideløbende og efterfølgende leadnurturing.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning