Af Lasse Gammeljord, PR-rådgiver, BullsEye Communications

Her kommer et bud på 9 kommunikationstrends, som kommer til at præge danske virksomheders kommunikation i det kommende år.

I slutningen af året er det almindeligt både at gøre status og se fremad. I denne klumme ser Lasse Gammeljord, der er cand.scient.pol og journalist, på, hvilke tendenser inden for virksomhedernes kommunikation, han vurderer vil blive toneangivende i det nye år.  

1.   Content marketing får sit store gennembrud

58 procent af danske B2B-handelsvirksomheder venter at ruste op inden for content marketing, viser ny rapport fra DI Handel. Og det giver god mening. Virksomheder, der distribuerer underholdende og relevant indhold, knytter masser af følgere til sig på Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter mv. Den vedvarende top of mind-effekt fører til flere kunder. Samtidig er omkostningerne få sammenlignet med f.eks. annoncer.  Derfor hitter content marketing videre i 2014.

2.   PR-branchen får ny væsentlighed

Skriverkarlene skal til tasterne i 2014. For det første fordi nyhedsredaktionerne er godt rundbarberede, og de travle journalister stadig får brug for gratis, vedkommende historier. For det andet fordi betydningen af at komme i medierne forstærkes af, at links fra de mest troværdige nyhedsmedier nu bidrager ekstra til virksomhedernes SEO. For det tredje fordi PR-bureauerne får en ekstra opgave med at levere kvalitetsindhold til de sociale medier.

3.   Big Data bliver bare større

Edward Snowden har vist, hvordan big data misbruges. Alligevel tyder meget på, at vi får flere data fremover. I takt med at flere og flere virksomheder kaster sig over de sociale medier, stiger behovet for at målrette form og indhold til brugerne og kvantificere værdien af eksponeringen. Derfor bliver der brug for flere sofistikerede målinger – og dem vil Facebook og de andre sociale medier levere.

4.   Film og billeder stadig hot

Paparazzibølgen ruller videre. En international undersøgelse foretaget af Ipsos OTX i 2013 blandt 18.150 respondenter i alderen 18-64 år fastslår, at billeder i dag udgør 43 procent af alt indhold, der sendes videre. Den heftige vækst af populære film- og billedapps som Vine, 7Sec og Instagram og opslagstavler som Pinterst og Youtube peger på endnu flere billeder og film(klip) i det nye år.

5.   Flere reklamer hvor kunderne er

Det tiltagende antal smartphones og applikationer betyder, at virksomhederne i stigende grad vil interagere med forbrugerne, der hvor de er. Dermed vil 2014 byde på flere outdoors a la Saxo Boghandels 100 meter bogreol på Nørreport og Frederiksberg metrostation, hvor tusindvis af mennesker dagligt til og fra metroen kan bestille allehånde bøger ved hjælp af QR-koder.

6.   Større behov for tal og data

Hvis sidste års modeord var ‘gratis indhold’, må næste års credo blive ‘værdiskabende indhold’. Den stigende informationsmængde på nettet kondenserer behovet for at differentiere sig på kvalitet. De virksomheder, som på sigt vil få mest opmærksomhed på de sociale medier og i nyhedsmedierne, bliver dem, der leverer nye tal og undersøgelser, der skaber unikke indsigter, og som modtagerne kan omsætte til værdi. Så mindre snak og flere unikke tal, data, undersøgelser og research.

7.   Data bliver til visualiseringer
Sagde jeg ikke lige…? Jo, tal bliver in, men alting med måde. Antallet af downloads til mobiltelefoner og tablets når hele tiden nye højder og overgår downloads til pc. Det betyder, at mediebrugerne får en mindre skærm og derfor vil foretrække en enkel, overblikskabende infografik.

8.   Hjælp os med at hjælpe dig!

Har du sat en valnødsød Starbuck til læberne, har du sandsynligvis også stiftet bekendtskab med social crowdsourcing. Crowdsourcing er ikke længere blot et marketingstunt i USA, men vinder indpas herhjemme som effektivt arbejdsredskab til at co-udvikle nye, behovsdækkende produkter sammen med kunderne. Metoden engagerer kunderne personligt i produktet. Hvis de ikke sover med det under hovedpuden, taler de gerne varmt om det overfor vennerne. Smart, effektfuldt – derfor vil vi se mere af det.

9.   Marketing kaster flest penge efter digital

Marketingafdelingerne investerer stadig mindre i traditionel annoncereklame. Større virksomheder tømmer hovedparten af deres marketingbudget på digitale aktiviteter i 2014. Det er her, det sner.

Kilder: PRdaily.com, Mediabistro.com, JeffBullas.com, socialmediatoday.com, DI Handel, contentmarketing.dk, Deducta og mypresswire.com

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club