AEA: Robert/Boisen skabte succes på skarp strategi

Hanne
Feldthus

Reklame til eksamen: Robert/Boisen & Likeminded er kreative, altså kreative i den gængse forstand. Det ved vi godt, men de kan også få kunden til at træffe et hårdt strategisk valg.

Er der nogen derude, som lige nu kæmper med en kunde, der gerne vil vokse, og som derfor mener, det er logisk at lave en kampagne, der henvender sig så bredt som muligt for at få det hele med?

Det håber jeg, at der er, for ellers er jeg den eneste.

Hvis man står med det problem, kan man med fordel læse Robert/Boisen & Likeminded og PHD’s case om, hvordan de fik Den Blå Avis over på en ny mobilplatform i stor skala ved at gå snævert til værks.

Ja, nu hedder det tilsyneladende ikke længere Den Blå Avis, men DBA, hvilket generer mig lidt. Ikke at det gør noget, jeg har aldrig handlet på den platform, hverken da det var en avis eller et website, og jeg har ikke tænkt mig at begynde, fordi det er blevet mobilt – ikke mindst fordi jeg stadig har en Nokia til 1 kr., som hverken kan tage særligt gode billeder og slet ikke lægge dem ud på en app.

På den anden side, måske bliver min mobil mange penge værd al den stund, at mr. Snowden’s venner i NSA ikke kan kigge så meget med i mit liv. Nå, den tid den glæde.

Det interessante ved casen er som antydet, at man træffer et ret hårdt målgruppevalg og baserer indsigten og kampagnen på det valg, selvom DBA har håbefulde ambitioner om at nå bredest muligt ud.

Og den største målgruppe kan umuligt være kvinder med børn, der skifter interesser hurtigere end, man kan nå at få betalt købesummen på sit kreditkort. Særligt ikke fordi DBA, som de skriver i casen, bliver opfattet som et krejlermærke.

Ja, sig det igen, min perception er, at det nærmer sig et hælermærke, hvilket de ikke er blinde for i beskrivelsen. Låsby-Svendsen bliver nævnt som et billede på den hidtidige målgruppe.

Ikke desto mindre traf man i fællesskab den beslutning at gå efter moderne mødre, eller i marketing lingo hedder segmentet ”concious consumers”. Ikke fordi de var den største kundegruppe på DBA, men fordi de handlede virkelig meget online.

Med DBA’s mobile platform havde man det rigtige tilbud til dem. De kunne oprette en annonce på deres smartphone med få klik uden at skulle transportere billeder fra kamera til computer.

Se nu kunne der jo hurtigt være gået ikke bare målgruppegrums i sagen, men også ingeniørsnak. Det gjorde der ikke.

Reklameideen formuleres som følger:

”Vi dramatiserer at det med DBA’s app er muligt at købe og sælge lige så hurtigt som dine børn skifter interesser.”

Det skal der et virkelig godt reklamebureau til at eksekvere på, for det kan hurtigt komme til at virke som mødre, der ikke har styr på værdierne og ikke formår at afrette deres børn, så de værdsætter, hvad de har fået, men hele tiden bare kræver noget nyt.

Milde moses for en palaver, der kunne være kommet ud af det. Heldigvis er Robert/Boisen & Likeminded et virkelig godt bureau, og manøvren lykkedes (se eksempler på film herunder).

I de andre anmeldelser af cases har jeg hyldet de bureauer, som har brugt deres kreativitet på ideer, der ligger uden for opfattelsen af den traditionelle branchekompetence. Her er vi tilbage ved kernen af branchens kreativitet, og den skal vi aldrig glemme. Særligt ikke, når den skaber resultater.

DBA blev størst også i Midtjylland, hvor de angiveligt var særligt udfordret af en særligt irriterende konkurrent.

Med til historien hører en snedig medieplan, der selvsagt har håndteret både off- og onlinemedier på en virkelig begavet måde. Men det er for teknisk til nærværende klumme, hvilket blot giver mig anledning til endnu engang at opfordre til, at man erhverver sig bogen, Reklame til eksamen” og ikke mindst forærer den til sine kunder – måske i julegave.

Lad dette være en ide til Kreativitet & Kommunikation.

Hanne Feldthus er fast klummeskribent på Bureaubiz. Hun har udgivet bøgerne: “En arbejdsnarkomans bekendelser” og “Den stensikre vej til fiasko” og arbejder som selvstændig rådgiver i branding og kommunikation efter 12 år som strategisk direktør på reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning