AI-søgemaskiner ændrer spillereglerne for e-commerce

Anna Katrine Matthiesen
partner & director of AI, Vertica

Internettets mange søgefelter bliver AI’s næste slagmark. Google har lanceret deres AI Overviews i USA, Bing har rykket de klassiske søgeresultater ud til siden til fordel for et prioriteret AI-svar, og OpenAI har netop skudt deres SearchGPT afsted fra startrampen. Dermed kommer måden, vi søger på, til at ændre sig markant.

Forestil dig, at du skal bruge et par nye løbesko. (Det er okay, hvis du ikke får dem brugt, intet pres herfra.) 

Hvor starter din købsrejse? 

Med cirka 88% sikkerhed starter den med en Google-søgning. Sådan er det i hvert fald for langt de fleste danske forbrugere. 

Her vil du blive præsenteret for en række produkter øverst i en karrusel, ligesom du øverst i søgeresultaterne vil se en række sponsorerede sider, hvor du kan købe dine nye løbesko. 

Men sådan ser det nok ikke ud meget længere. 

Sådan ændrer AI dine søgeresultater 

Med introduktionen af AI i søgemaskiner ændrer prioriteringen af dine søgeresultater sig. 

Googles AI Overviews (tidl. kaldet for SGE: Search Generative Experience) samler information fra flere forskellige sider i et AI-genereret svar, som vises øverst i dit søgeresultat. De klassiske søgeresultater skal foldes ud på mobil, og på PC er de rykket ud i højre side.

Eksempel på Google AI Overviews-søgeresultat på mobil. Kilde: Digital Information World

Eksempel på Google AI Overviews-søgeresultat på computer. Kilde: Mashable.com

Noget lignende gør sig gældende for Bings opdaterede søgefunktion, der også rykker de klassiske søgeresultater ud til siden til fordel for et større, AI-genereret svar med kildehenvisninger:

AI-søgeresultat fra Bing. Kilde: Microsoft

Sidst men ikke mindst har vi SearchGPT, som netop er blevet lanceret af OpenAI. Resultatet her minder en del om de andre, men SearchGPT skiller sig ud ved at lægge direkte op til opfølgende spørgsmål. De opfatter søgeprocessen som en dialog, hvor brugeren kan få svar på alle sine spørgsmål i samme session og ét sted, i stedet for at skulle klikke sig rundt på forskellige websites.

Søgeresultat genereret af SearchGPT. Læg mærke til ”Ask a follow-up”-muligheden i bunden. Kilde: OpenAI

Google har siddet massivt på søge-tronen i årevis, og vil sandsynligvis også gøre det en rum tid endnu, men med AI ændrer spillepladen sig, og døren til at udvikle den bedste søgeoplevelse er åbnet mere op, end den har været længe.

Det sker nok ikke lige i morgen, men nu er vejen i hvert fald banet for, at AI kommer til at ændre måden, vi søger på. Og det er selvfølgelig interessant for alle, der arbejder med e-commerce.

Sådan får jeg mine produkter med i AI-søgeresultaterne

Det lettere paniske spørgsmål som alle e-commerce virksomheder stiller sig selv, når søgemaskinerne ændrer sig så markant som med AI, er selvfølgelig: Hvordan sikrer jeg, at mine produkter fortsat ranker øverst ved relevante søgninger?!

Træk lige vejret. Her er en spand kold vand 🪣💧 Slå lige den i blodet engang.

Svaret er fortsat: SEO-optimering.

Men vilkårene for optimeringen kommer til at ændre sig en del. Det har de gjort før, så det handler mest af alt om god forberedelse og god forståelse af de nye vilkår. Her er et par pointer baseret på vores førstehåndsindtryk af AI-søgemaskinerne:

  • Almindelig optimering med keywords kommer til at betyde mindre. Vi ser, særligt hos Google, at de links, der nævnes i AI overview ikke er sider, der er øverst i den normale SERP-søgning.
  • Gode og behjælpelige produktbeskrivelser bliver umiddelbart prioriteret højt, da disse svarer bedre på mere konkrete behovs-søgninger, som f.eks. ”hvilke løbesko er bedst til flade fødder?”. Google bruger også beskrivelserne til tagging, hvilket kan øge chancen for at komme med i det AI-genererede svar. Så fokus på produktbeskrivelserne.
  • Større fokus på kvalitetsindhold, der svarer præcist på brugernes forespørgsler. Dette inkluderer brugen af strukturerede data, som AI’erne kan trække på, når de genererer svar. Brug lister og struktureret tekst, da AI-søgemaskinerne ofte svarer i form af lister.
  • Hold produktkategorier og -beskrivelser opdaterede og relevante ift. aktuelle trends, årstider og brugersøgninger. AI-søgemaskinerne arbejder mere i kontekst, end vi er vant til, så derfor vil deres svar også relatere sig til brugerens kontekst på forskellgie parametre.

Med andre ord bliver det med AI-søgemaskinerne endnu vigtigere for e-commerce virksomhederne at have en content-strategi, hvor der er fokus på at skabe kvalitetsindhold over hele linjen, der tydeligt og præcist besvarer de spørgsmål, som brugerne sidder med i deres købsrejse.

Der vil du blive belønnet (i endnu højere grad) i fremtidens AI-søgeform.

Det er dog værd at huske på, at AI-søgemaskinerne stadig er nye, og som adfærdsekspert, Morten Münster, kan bekræfte, så sker adfærdsændringer ikke bare lige fra den ene dag til den – særligt ikke når vi snakker om en global en af slagsen.

Google har også allerede skruet lidt ned for brugen af deres AI Overview-svar, da de lidt for ofte gav forkerte resultater. Der er således også noget teknisk fintuning, der stadig skal ske fra tech-giganterne.

Derfor er vores anbefaling, at du holder dig opdateret på søge-området og har et vågent øje på, hvornår og hvordan søgemaskinerne afgiver deres AI-resultater. Og ellers at du fortsætter med at fokusere på kvalitetsindhold og brugerbehov i din SEO-optimering.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning