Af Phillip Mørkeberg, creative director, Red Fox

Klumme: I mange år har man benyttet animation som formidlingsværktøj af komplekse budskaber til blandt andet børn og unge. Men først i de senere år har flere fået øjnene op for animationsvideoens mange fordele.

Vi er vokset op med animationens magiske verden. Vi kan næsten mærke på vores knæskaller, hvordan vi sad limet til morgen-TV som børn, og vores fantasi vandrede løs i takt med tegnefilmens magiske verden: vil vores helt redde verden, eller vil skurken flygte i natten i sidste minut?

Animationens formsprog og udtryk bor i os, og vi kan ikke ruske disse væk, uanset hvor meget vi har taget voksenlivet til os. Det er en udtryksform fra en tid, hvor verden gav mening. Og netop mening er nøgleordet her. Forbrugerne er utålmodige, da de bliver bombarderet med så mange indtryk, at de bliver kræsne og hurtigt mister koncentrationen, så snart budskabet bliver en anelse kompliceret. Her har flere bureauer og kunder, heldigvis, fået øjnene op for, hvad animation kan gøre i sådan en problemstilling. Både med henhold til at fange opmærksomhed via en levende fortællerstemme, og fange blikket via levende illustrationer. Animationer forvandler dit komplekse narrativ til en fortælling, der er fortalt ved hjælp af symboler og genkendelige situationer.

Statisk støj vs. levende billeder
De traditionelle bureauer samt arbejdspladser har længe hægtet sig på PowerPoint til at formidle budskaber til deres ansatte. Resultatet er ofte møder, der føles langtrukne for de ansatte, og budskaber der burde være hørt, men bliver overset på grund af manglende koncentrationsevne. I gamle dage var det såre simpelt. Vi havde få men effektive kommunikationsmidler, så vi kunne nemt koncentrere os i længere tid ad gangen. Men i dag er der forskellige skærme, medier og notifikationer at holde styr på. Vi kan ikke blot benytte en traditionel præsentation som formidling. Vi bliver nødt til at gøre fortællingen levende, så budskabet trænger igennem. Og her træder animation ind som et uhyre effektivt formidlingsværktøj.

Der har dog været udfordringer med at overbevise kunderne om animationens mange fordele. Ofte er klimaet konservativt, og mange arbejdspladser beror på tankegangen, der hedder sig: hvad der virkede i går, virker formentlig i dag. Men vi har ikke råd blot at sidde mageligt tilbage, og blot benytte konventionelle formidlingsværktøjer. Samfundet, og ikke mindst forbrugerne, har rykket sig videre, og den måde det enkelte menneske fordøjer information i dag, skal helst være levende og spiseligt.

Kompleks information, simpel formidling
Flere og flere kunder oplever, hvor effektivt en animation kan formidle budskaber. Den inddrager beskueren i et univers, der er dragende, og alt efter kernebudskabet kan man benytte sig af infografik, illustrationer, karakterer, etc. Kun fantasien sætter grænser.

Og netop fordi fantasien er vores brændstof, aktiverer animation det barnlige i os. Når vi fjerner det barnlige i mennesket, ophører vi med at være nysgerrige. Det er alfa og omega i enhver effektiv kommunikation at aktivere nysgerrigheden. At placere forbrugeren i en sindstilstand, der er åben for nye udtryk, og nye måder at opleve verden på.

Det er mit håb, at flere tager animationens magiske verden til sig. Kommunikation behøver ikke være reduceret til kliniske informationer, men burde være en levende stemme, der taler til os, og som simpelt og effektivt kan male et billede, vi kan forstå.

Animation kan puste nyt liv til din eksisterende kommunikationsplatform. Den kan engagere et segment, som du måske har forsømt. Kommunikation er en levende størrelse, det er en skam at reducere den til tekst i en PowerPoint.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club