Der er meget fokus på unges brug af sociale medier i øjeblikket, og med øget bekymring for den skadelige virkning, og den mistrivsel som de sociale medier skaber. Især implementeringen af kunstig intelligens i dialogen med brugerne, har åbnet øjnene for de mange udfordringer, vi står med. Det er på høje tid, for i alt for lang tid har vi accepteret en skadelig virkning, som vi har vendt det blinde øje til. Vi har tidligere kunne undskylde os med, at der ”ikke var nok dokumenteret viden om den skadelige effekt”, at ”der også var mange positive sider af brugen af sociale medier”, at ”udviklingen ikke kunne skrues tilbage” osv. Men det kan vi ikke bruge længere som hverken bortforklaring eller undskyldning. Vi må og skal blive bedre, og dette ansvar gælder også de virksomheder, som drager fordel af de sociale mediers enorme rækkevidde og indflydelse. Altså den markedsføring, som stort set alle virksomheder drager fordel af, og som de sociale medier lever af.
Der følger et ansvar med at markedsføre sig. Især når det hviler på en skadelig side-effekt. Naturligvis – og naturligvis vil danske virksomheder tage ansvaret på sig, og det hænger meget sammen med ønsket om øget ”Brand Safety”, at man kan sikre sit brand, sin markedsføring, imod uønsket indhold, for naturligvis ønsker ingen virksomheder at støtte ulovligt indhold. Men det sker alligevel på dagligt plan, fordi det er svært at gennemføre en effektiv sikring af sit brand. Vi har brug for bedre digitale værktøjer, både fra medierne (TikTok, YouTube, SnapChat, Meta mfl.) og fra leverandører af ”Brand Safety”-filtre.
Der er ny regulering og lovgivning på vej i både Danmark og EU, og der er mange gode forslag, om hvordan det skal implementeres. Men lovgivningen kan og vil aldrig løse problemet alene, og vil i sagens natur altid være bagudrettet og forsinket ifht den teknologiske udvikling. Hverken kunstig intelligens eller sociale medier forsvinder, ej heller de gode og dårlige sider som er en del af deres enorme rækkevidde. Mobning vil også forekomme efter en ny lov, had-sider, misinformation, ulovligt salg af stoffer, seksuelle krænkelser mm vil finde vej, desværre. Vi har udviklet en meget effektiv digital kommunikation, som desværre også er effektiv for dem, der misbruger. Og når ét socialt medie bliver bedre til at lukke ned, kan andre være mindre effektive, og misbrugerne søger derhen hvor kontrol er mindst.
Markedsføringen på de sociale medier fortsætter
Derfor er det vigtigt, at vi i samarbejde med de sociale medier bliver bedre til at kontrollere og fjerne det skadelige indhold. Også i Danmark – og vi halter bagud i Danmark.
- Vi mangler implementering af lovgivning og regulering, hvor andre lande er foran. Loven skal kunne kontrolleres og implementeres hos lovgiverne, og gennemføres på de platforme, som jo af natur er internationale.
- Vi mangler kontrol-instanser og værktøjer for vores markedsføring, der effektivt og i samarbejde med de sociale medier eksempelvis får fjernet det dansk-sprogede skadelige indhold – i første omgang på tværs af de største, mest betydende medier
- Vi skal have forbedret processer med forpligtende aftaler, for en effektiv oprydning – på tværs af medierne … for ja, nogle er bedre end andre.
Selv i den mest effektive og regulerede brug vil der være misbrug. De danske virksomheder, som vil markedsføre sig på de samme medier, kan være med til at forbedre dem i samarbejde med medierne og med et pres som de sociale medier vil lytte til. Vi kan faktisk gøre en forskel, og derfor har vi lanceret GARM – i et samarbejde med Meta (Facebook, Instagram), Google/Youtube, TikTok, Instagram, Snapchat m.fl. GARM skal i samarbejde med de sociale medier forbedre kontrol, processer og effekten af arbejdet imod det skadelige indhold. Læs mere på www.daom.dk