To awards på vej mod comeback

Peter Engholm,
journalist

PR-Tigeren, Årets Brøl, TV 2 AdWars og DIAmanten blev sidst afholdt for to år siden. Men 2017 skal ikke skrives på gravstenen for dem alle. Én af dem – måske to – genopstår i 2020.

AEA offentliggjorde årets shortliste i sidste uge, og True Award afholder ”Show & Party” på fredag i Langelinie Pavillonen i København. Priser, der lever i bedste velgående – det samme gør CCA, DDA og Rambukken.

Andre awards har haft det sværere. Lad os gå lidt tilbage: 2018 var et forholdsvis stille år på den danske awardscene. Ja, naturligvis ikke for & Co., som uforandret vandt priser i stor stil, men stille vurderet på antallet af shows.


Awards er kommet og gået. Her har vi afbildet, hvilke awards der siden 2010 er løbet af stablen. I 2018 blev fem shows afholdt kontra de ni, der var blevet afholdt året forinden.

Bureauerne og annoncørerne blev hyldet ved de fem førnævnte awards. Og selvom perceptionen er, at branchen har mange priser, så var 2018-antallet på den hjemlige scene kun godt det halve i forhold til 2017.

Både PR-Tigeren, Årets Brøl, TV 2 AdWars og DIAmanten glimrede ved deres fravær. Og de er heller ikke dukket op i år.

Skal der skrives nekrologer? Ikke helt, viser det sig.

Men vi kan roligt udelukke et comeback til DIAmanten (Danish Internet Awards). I 2017 lagde Danske Medier og Kreakom selv deres pris i graven. Det skete kort tid efter et broget show i Den Sorte Diamant i København. Prisen kørte i 14 år, men fik til sidst annoncørforeningens Danish Digital Awards som konkurrent, da de to havde sammenlignelige digitale priser.For at undgå mere mudder i markedet valgte DIAmanten at takke af.

Tilbage er PR-Tigeren, Årets Brøl og AdWars. Og her ser det mere opløftende ud.

 

PR-Tigeren fortsætter
Prisen blev lanceret af Public Relations Branchen i 2013 for at vise, hvad god PR formår at gøre. Typisk bliver PR-bureauernes dårlige eksempler fremhævet – og ikke deres gode håndværk. Det ville prisen ændre, og fem år i træk var der hyldest og awardshow i Børsbygningen i København.

Public Relations Branchen meddelte sidste år sin fusion ind i Kreakom, med virkning fra 1. januar i år. Og der var ingen PR-Tiger i hverken 2018 eller 2019.

Men prisen er ingenlunde begravet: ”Vi er i færd med at opdatere PR-Tigeren,” siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i KreaKom.


“PR-Tigerne er ikke nedlagt”, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreakom.

Med de senere års awardhistorie in mente kan sådan en melding varsle ilde: Før Aurora blev nedlagt, gjorde man ellers klar til at ”relancere den i endnu stærkere udgave”, og de sidste ord om Direct Marketing Prisen var: ”Vi kigger i øjeblikket på et nyt koncept og en ny måde at udvikle prisen på.”

Meldingen om PR-Tigerne er anderledes. For Tine Aurvig-Huggenberger er mere fast, når hun siger: ”PR-Tigeren er ikke nedlagt. Det er planen, at den bliver uddelt i 2020. Vi har fået en ny pris i huset, og den skal synliggøre de resultater og den vækst, som bureauerne skaber for virksomhederne”. 

Årets Brøl bør brøle på ny
Erhverv Norddanmark lancerede i 2013 Årets Brøl, der hylder den ”virkningsfulde, kreative og veleksekverede markedsføring” – vel at mærke i Region Nordjylland.

Store, veludførte shows i Aalborg fra første færd og man var oppe at snuse til 170 indsendte arbejder, som juryen – anført af Thomas Hoffmann fra & Co. – skulle granske.

Kurt Bennetsen er ”helt pjattet” med den kreativitet, som awarden fremhæver.

Efter fem år mente arrangøren, at Årets Brøl skulle stå på egne ben. De største aktører blev opfordret til at tage handsken op. Det skete imidlertid ikke, så hverken i 2018 eller 2019 har nordjyderne brølet.

Men det sker måske igen. Erhverv Norddanmark fik sidste forår ny direktør, Kurt Bennetsen, der – selvom han er nordjyde og uddannet inden for jura og regnskabsvæsen – er ”helt pjattet” med den kreativitet, som awarden fremhæver.

”Jeg håber, vi får genoplivet Årets Brøl inden for et år eller to. Erhverv Norddanmark har ikke de økonomiske ressourcer, der skal lægges i showet, men vi har en knowhow og en lyst til at følge op på de mange års succeser,” siger Kurt Bennetsen.

Han vil derfor tage initiativ til at samle branchens aktører til et par timers session, hvor man lodder stemningen – og skaleringen.

”Selve showet kan eventuelt tones lidt ned, uden vi fjerner fokus fra kompetencen i de indsendte arbejder. Og vi kan kigge på alternative steder at afholde showet,” siger Kurt Bennetsen.

TV 2 AdWars lettede lidt – og lukker helt
Der blev leget med ordet – AdWars, ikke awards – da TV 2 i 2015 lancerede en ny udgave af en publikumspris. Bureauerne kunne uploade deres reklamefilm, som brugerne løbende stemte om. Finalefeltet blev præsenteret i et Guldbreak ved TV 2 Zulu Awards, og vinderen fik en tv-kampagne til en værdi af 750.000 kr.


Til TV 2 AdWars skulle seerne stemme på deres favoritter. Foto: TV 2

75 film fra 18 bureauer deltog i 2015, 139 film fra 40 bureauer dystede i 2016, og Jacob Fischer-Nielsen, head of branded content hos TV 2, sagde i den forbindelse:

”AdWars har været så overvældende en succes, at vi dårligt tør håbe på at overgå den i tredje omgang.”

Det gjorde TV 2 heller ikke. Flere bureauer deltog ganske vist, men de indsendte samlet set færre film; 124. Stadig en slat, men ikke nok til at fortsætte løjerne. Jacob Fischer-Nielsen siger i dag:

”Intentionerne var gode. Også fra bureauernes side. Men det lettede ikke for alvor i tredje omgang. Vurderet ud fra den eksterne interesse og de ressourcer, vi internt brugte på prisen, var der ikke behov for en fortsættelse. Derfor lukkede vi TV 2 AdWars, og den står ikke til at blive genoplivet.”

3 awards døde i 2014
DIAmanten og TV 2 AdWars gik ind, mens PR-Tigeren står foran et comeback – måske efterfulgt af Årets Brøl. Det redder 2017 fra at være 2010’ernes største awardkirkegård.

2014 var værre: Tre awards opgav at eksistere på egen hånd. To af dem blev en del af DIA og gik i graven med denne, mens den tredje lever videre som kategorier i CCA.

 

Aurora 1971-2014
Jyllands-Posten stod bag prisen, der hyldede kreative kampagner med særligt fokus på print. Den var blandt de første bureau- og annoncørawards herhjemme og formåede i begyndelsen af 2010’erne at tiltrække 300 arbejder alene til ungdomskategorien. Prisen blev fusioneret ind i DIA – ja, print ind i en digital pris – i 2015.

Direct Marketing Prisen 1987-2014
Post Danmark lancerede prisen, da direct marketing var lig med breve. Et fagligt betonet tilløbsstykke – også på kundesiden, men budgettet blev til sidst for stramt. I det sidste år hed kategorierne bl.a. loyalitetsprogram, stopeffekt og bedste brug af adresseløse. Lyder det kreativt? Ikke umiddelbart, men Creative Circle Award bød i 2016 prisen indenfor og har fortsat flere direct-kategorier.

Danish App-award 2011-2014
Shape tog initiativ til awarden, der fokuserede på app-mediet. Mange indsendelser og  showdeltagere, men også en stor mundfuld for arrangørerne, der fik prisen ind i DIA i 2015. I øvrigt en tung award, fysisk: 2,5 kg sukkerknald (sugarcode) i marmorgranulat. Den allersidste pris, der blev uddelt – i form af App of the Year – gik til MobilePay…

Vil andre priser følge efter?
Priserne har fornuftige chancer. PR-Tigeren har ingen reel konkurrent herhjemme, og PR-branchen vil måske se prisen som en kærkommen anledning til at tale om andre – og mere konstruktive – cases end Falck.

Årets Brøl er en speciel pris, fordi den er regional. Den har ikke kun hyldet regionens store spillere, som Clienti, Gotcha og Konxion, men også sat blandt andet det nye sort, Weltklasse og Leo Griffin, på kortet. Her er det afgørende, at de store bureauer støtter initiativet.

Vil flere awards følge efter? Ikke umiddelbart, for det er en krævende disciplin for alle parter.

Det er næppe tilfældigt, at rutinen er samlet på få hænder: Annoncørforeningen er inde over to priser, det samme er Kreakom snart igen, og Dansk Markedsføring var det indtil 2017.

Også deltagerne er spændt hårdt for. Bureauerne værdsætter anerkendelse, men det koster at sende arbejder til juryen og deltagere til showet samt at skrive cases. Bureauerne prioriterer i forvejen deres indsendelser, og danske priser konkurrerer med de internationale. Så der skal tungtvejende argumenter til, hvis bureauerne skal sprede sig over flere awards end i dag.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning