Blackstone kerer sig om os

Jasmin Mortensen,
Redaktionsassistent hos Bureaubiz

KLUMME: Blackstones danske afdeling, som før hed 360 North, skifter navn efter massiv negativ omtale det sidste år. Og navnet er ikke til at tage fejl af.

Det nye navn skal “ signalere god gammeldags service” og “en væsentlig mere kundefokuseret virksomhed”, udtaler Kerebys driftsdirektør, Kenneth Ohlendorff, til Politiken.

Til os, der skal have opfrisket vores danske, så skriver ordbogen, at kere betyder: “at tage hensyn til, bryde sig om”.

Navnet Kereby skal altså signalere omsorg og varme. De vil ikke længere ses som en kølig kapitalfond, der udnytter boligmarkedet og dem, der bor i deres boliger.

Kenneth Ohlendorff er ny COO i Kereby, og han vil sætte fokus på lejerne.

Og tror man Kerebys ledelse, så er ændringen ikke kun framing – det er handling.

Kenneth Ohlendorff udtaler til Politiken, at “det er det bagvedliggende, der er det vigtige. Det har vi arbejdet længe med, medarbejderne kender nu det nye mål og retningen, nu skal vi så lære at komme derhen. Og så er vi klar til navneskiftet”. 

“Målet er, at vores ejendomme skal være et positivt bidrag til det københavnske bybillede og lokalmiljø for kunder, naboer, københavnere og alle der besøger København.”

Kan ryet rykkes?
Blackstone er kendt for at opkøbe ejendomme og renovere dem for derefter at sætte huslejerne op til urimeligt høje priser. Blandt andet DR har, i dokumentarserien ”De riges by”, sat fokus på de problemer, som kapitalfonden skaber for lejerne.

Og det kan blive svært at slippe det dårlige ry. Boligminister Kaare Dybvad Bek (A) har blandt andet sagt:

“Mindre Blackstone. Mere blandet by.”

Og når hovednavnet er blevet så tæt knyttet til forretningsmodellen, så kan det blive svært at rebrande. Men Kereby gør forsøget.

Det er ikke kun navnet, der bliver ændret. Kerebys nye hjemmeside medvirker også til rebrandingen.

Hjemmesiden har også fået en ‘kerelig’ tur. Her kan man læse deres målsætning:

“Målet er, at vores ejendomme skal være et positivt bidrag til det københavnske bybillede og lokalmiljø for kunder, naboer, københavnere og alle der besøger København.”

Og der er taget initiativer fra den nye ledelses side, der gavner boligejerne. Eksempelvis tilbyder de ikke længere lejere store summer penge for at få beboere med en lav husleje til at flytte.

Kerebys nye navn er et forsøg på en frisk start, som da Dong blev til Ørsted. Men der går nok lang tid, før jeg kan tage Kerebys nye slogan seriøst:

“Vi tænker på lejerne.”

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning