Brands skal hjælpe forbrugerne af med skyldfølelsen

Manja Staerk,
head of consumer insights and analytics hos Havas

Der tales meget om klima og miljø og om, hvordan man selv kan gøre en forskel for at passe bedst muligt på planeten. Men hvad betyder det for den måde, vi køber produkter og services på? Hvilke krav stiller vi til brands?

Havas har spurgt danskerne om, hvilken betydning miljø og klima har for deres forbrugsvaner, og én ting er sikkert: Bekymringer i forhold til planetens tilstand har vi nok af.

Klimaforandringer, luftforurening, uddøende arter, opbrugte ressourcer og et tankeløst forbrug er blot nogle af dem. Og hvis man tror, at Danmark skiller sig ud ved dette, så tager man fejl.

Undersøgelsen er gennemført i 32 lande, og her indtager Danmark en middelmådig 18.-plads i forhold til at være ”meget bekymret” for klimaforandringer. Der er altså 17 lande, der er mere bekymrede end danskerne.


Se uddrag af undersøgelsen her

Når det er sagt, så tegner undersøgelsen samtidig et billede af, at vores bekymringer kun ser ud til at gå én vej – og det er op.

I undersøgelsen er resultaterne nemlig brudt ned på ”prosumers”, som er Havas’ betegnelse for ”early adopters”: De forbrugere, hvis holdninger og adfærd den øvrige befolkning med stor sandsynlighed senere vil tilegne sig. Og her ser vi, at prosumers bekymrer sig væsentligt mere end gennemsnittet.

Denne stigende bekymring kommer også til udtryk ved vores søgninger på internettet, hvor vi kan se en markant stigning i antal søgninger på fx ”klimaforandringer” og ”CO2” over de seneste fem år.

Walk the talk – eller hvad?
Er der så også handling bag vores bekymringer? Svaret er ja – sådan da… For selvom vi har en masse gode intentioner, så fanges vi alligevel i et forbrugsdilemma, som vi i Havas kalder ”The Mindful Consumption Dilemma”.

Næsten 7 ud af 10 svarer, at de gør en indsats for at forbruge mindre, fordi de ser det som den bedste måde at redde planeten på, men samtidig elsker vi også at købe nye ting.

Det giver os glæde, selvforkælelse, styrker vores selvtillid og siger meget om, hvem vi er. Det er jo ikke ting, vi har lyst til at undvære.

Og når vi så alligevel køber de ting, vi gerne vil, så rammes vi af dårlig samvittighed og skjuler nogle gange forbruget over for andre og os selv. Vores adfærd er altså i konflikt med vores gode intentioner og overbevisninger, og vi søger stadig oftere at begrænse os selv i vores forbrug.


Patagonia opfordrer sine kunder til at bruge deres tøj så lang tid som muligt, helst til det er slidt, frem for at købe nyt hver sæson.

Derfor forsøger flere og flere forbrugere at finde balance i ”The Mindful Consumption Dilemma”, bl.a. ved at søge brands og produkter, hvor balancen er bedre og dilemmaet mindre.

Så det handler for virksomheder og brands om at skabe mindre konflikt mellem forbruget og den enkeltes bæredygtige intentioner. Det handler om at minimere ”The Mindful Consumption Dilemma”.

Se uddrag af undersøgelsen her

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning