Data skal bruges til at minimere ‘crap’-faktoren i digital marketing

Peter Ottesen,
Adm. dir. Mediabroker

Video-deling er en overgangsfase. Næste step er virtuel reality. Det og andre findings som adm.dir. i Mediabroker Peter Ottesen tager med sig hjem fra DmExco 2016,, kan du læse i denne klumme.

Over de næste 2 dages forventes mere end 50.000 med interesse i digital markedsføring at besøge Köln’s Messehaller.

DmExco er en kombineret messe (over 1000 stande) og en decideret faglig konference med mange hovedtalere og seminarer. På en stor konference som DmExco er der sjældent en enkel klar tendens – men reflektioner er der mange af.

De to alt dominerende digitale spillere i verden Google og Facebook er sagen tro altid med, når man deltager i de større marketing konferencer. De sidder på så ekstrem stor del af den digitale adfærd i verden, at de kan perspektivere vores digitale adfærd som ingen andre.

Facebooks chief product officer talte om, at brugere tidligere delte tekst og foto, og at vi hurtigt bevæger os over deling af video, og at 360 grader video og VR er det næste vi vil dele. Google var også inde på, at mobil brug vokser og nu er den primære tilgang for video.

Desværre har både Google og Facebook en tendens til at se ret meget på sig selv – og fortælle om egne produkter, der er på vej.

På den anden side kom det også frem i en interessant samtale mellem WPP ved Sir Martin Sorrel og stifteren af Vice Media Shane Smith – at netop Google og Facebook er så dominerende inden for digital adfærd, at vi alle er interesserede i nyheder fra deres side – så spørgsmålet er: Hvem kan egentlig udfordre Google og Facebook?

Det var der ikke udpræget enighed om. Sir Martin Sorrel mente – ikke overraskende – at WPP var en potentiel 3. udfordrer.

Til gengæld var der stor enighed om, at vi kommer til at se en øget konsolidering verden rundt både blandt offline medier og digitale medier.

Data tales der altid om i forbindelse med digital markedsføring. Heldigvis er der også en stigende tendens til at pege på den store praktiske udfordring, der ligger i at binde bro mellem data og kreativitet/eksekvering. Der er ofte en stor afstand mellem de, der arbejder med at gøre data til indsigter og de der skal få det til omsat til kontakt til forbrugeren. Eksemplet mange kan forholde sig til er retargeting, der ofte ikke evner at tage højde for, at jeg faktisk har købt varen, som jeg derfor alligevel bliver ved med at blive eksponeret for.

Der er et gab mellem den data vi kan bruge – og den eksekvering vi ser rigtig mange gange i digital markedsføring.

Så opfordringen lød klart: Use data to minimize the crap factor in digital marketing.

En opfordring det er meget svært at være uenig i.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning