Bureauer har brug for nye kompetencer: Lettere sagt end gjort

Peter Bjørn Eriksen, kontaktdir., Nørgård Mikkelsen

Store forandringer kræver nye kompetencer, og det er let at definere opgaven. Det er meget sværere at løse den.

Alle ved, at branchen er i forandring, at kunderne stiller nye krav til os og at det har stor indflydelse på kompetencerne hos de medarbejdere, vi skal tiltrække og fastholde.

En skarp udgave af de traditionelle roller er fortsat vigtig, men nye kompetencer med en anden tilgang til faget er nødvendig.

Det efterlader bureauerne med to vigtige opgaver:

  • udvikling af eksisterende medarbejdere
  • tiltrækning og integration af nye kompetencer

Undervurdér ikke opgaven!

På papiret ser det ud til at være let og ligetil og det er det måske også for nogle bureauer, mens det for andre er og bliver en uoverskuelig udfordring på grund af økonomi, størrelse og forståelse af situationen.

I en tid, hvor mange er pressede på økonomi, er fokus på driften og den helt korte bane. Det giver ikke rum til store tanker om fremtiden.

Ifølge den seneste bureauanalyse fra Bureaubiz, har langt de flestes bureauer en medarbejderstab på færre end 15 mand.

Det sætter sine begrænsninger, hvis man drømmer om fem nye specialister og samtidig skal udvikle den eksisterende stab af medarbejdere.

Det kompetencemæssige løft, bureauerne har brug for, er en opgave, der næsten kun kan undervurderes.

En tredje udfordring er, at vi alle er gode til at snakke om branchens forandring, de digitale muligheder, big data m.v. men det er måske de færreste, der helt ind til benet, har en dyb forståelse for de reelle konsekvenser.

Både mulighederne på den korte og konsekvenserne på den lange bane.

Det giver naturligvis en udfordring, når der skal prioriteres imellem mulige investeringer, defineres hvilke nye kompetencer, der skal integreres samt, hvilke udviklingsplaner, der skal laves for de eksisterende medarbejdere.

Interactive Art Director

– det er det tætteste man kommer på en titel, man kan genkende fra de fleste traditionelle bureauer, når man ser på Hyper Islands Student Programs.

Ellers er det uddannelser med navne som Digital Strategist, Mobile Design & Development, Learning Designer & Facilitator, Digital Media, eCommerce Business, Motion Graphics og Digital Media Management , der fremgår af deres website.

Om det fortæller hele historien om virkeligheden eller ej er ikke så afgørende – jeg tror de fleste ser pointen og samtidig tænker, at det er lidt uoverskueligt.

Og når så mange bureauer samtidig gerne vil positionere sig som stærke på forretningsstrategi og unikke kompetencer inden for kundeindsigt, bliver ønskelisten over kompetencer endnu længere.

Try and learn and try and try and try and learn

Det er en løbende og langsigtet proces. Situationen for hvert enkelt bureau er unik og strategien for hvert bureau burde også være unik.

Derfor findes der ikke en færdig drejebog, der giver svar på alle spørgsmål.

Min ydmyge anbefaling til alle er enkel: Find ud af, hvad bureauet vil være god til – og undervurdér ikke opgaven omkring kompetenceudviklingen.

Peter Bjørn Eriksen skrev en klumme i slutningen af oktober, hvor han nævnte fem punkter for, hvad et reklamebureau bør gøre for at blive fremtidens reklamebureau. De fem punkter uddybes over de kommende uger. ‘Bureauers kultur står i vejen for deres strategi‘ var punkt nummer et. Nummer to var Nedlæg bureauets kreative afdeling. Nummer tre er den du lige har læst. Nummer fire kommer til at handle om at gøre data til sin bedste ven.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning