Cannes Lions er ikke, hvad det dengang var …

Louise Kloster,
VP marketing i danske Adform

Verdens største kreative festival Cannes Lions lakker mod enden, og ifølge Louise Kloster, VP marketing i danske Adform, har det været en festival i diversitetens og inklusionens navn.

Cannes Lions blev grundlagt i 1954 og har gennem årene opnået en særlig status i branchen. Og ja, også i mit hjerte. Det er den største og mest internationale kreativitetsfestival. Alene i år er der indsendt mere end 30.000 værker.

Her kommer folk fra hele verden. Det er her, de dygtigste og mest kreative hoveder mødes og viser deres arbejde frem. Cannes-ugen er meget mere end en prisuddeling – det er et mekka for viden og inspiration. Og det er kun på Cannes Lions, du møder kolleger, leverandører, kunder, samarbejdspartnere, konkurrenter, medier mv.

Det betyder, at brands i dag i den grad kæmper om opmærksomhed og om at trænge igennem støjen. Og her handler det i høj grad om at skabe tillid med gode kreative idéer og budskaber, som vækker følelser og rører os.

Jeg har været med de sidste 15 år, og jeg må bare sige, at Cannes Lions ikke længere er, hvad den var. Og det mener jeg ikke nødvendigvis negativt. Festivalen har bare ændret sig i takt med teknologien og branchen.

Den har ændret sig fra at være en reklamefestival til at være en kreativitetsfestival. Der er ikke kun reklamefolk hernede, som man så for år tilbage. Dengang boede de alle sammen på Carlton, kørte i røde sportsvogne og drak masser af champagne.

Nu er her ikke kun reklamefolk. Det er langt mere sammensat. I år er annoncørerne for alvor kommet til og støtter op – det er Procter & Gamble og Unilever begge gode eksempler på. P&G har fx lavet et Experience Center, der handler om at genopfinde kreativiteten, så forbrugerne igen får tillid til reklamer i en tid, hvor flere og flere mener, at reklamer er forstyrrende.

Og så er der kommet helt nye spillere på banen: Tech-virksomhederne er her, og konsulenterne er rykket ind. Se bare på Accenture Interactive, SAP og Deloitte Digital, der er specialister inden for datahåndtering og dataanalyse. Det bliver spændende at følge udviklingen her de kommende år.

Da jeg startede med at komme på Cannes Lions, var det altid ”TV first”. Nu er det ”digital first”. Og det giver god mening. Vi bruger mere og mere tid foran computeren eller på telefonen, og vi shopper på nettet som aldrig før. Derfor allokerer virksomheder en større og større del af marketingbudgettet til onlineannoncering i stedet for print og TV.

Men vi lever samtidig i en verden af støj og digital distrahering. Der er mere af alt: medier, blogs, apps, podcasts, bøger osv. Vi bliver hver dag bombarderet med budskaber, og mange af dem husker vi slet ikke, fordi de er irrelevante.

Det betyder, at brands i dag i den grad kæmper om opmærksomhed og om at trænge igennem støjen. Og her handler det i høj grad om at skabe tillid med gode kreative idéer og budskaber, som vækker følelser og rører os.

Nogle af de andre store temaer hernede er diversitet og inklusion. Og det fylder meget. Også bogstaveligt talt. Hvor Cannes Lions tidligere fik kritik for at være for dyr og elitær, så er festen nu blevet mere åben.

Det kan man også mærke på Cannes Lions, hvor teknologi og kreativitet går hånd i hånd. Det er tydeligt, at storytelling og purpose er kommet for at blive, men teknologi skal integreres i kampagnerne.

Der er i dag så mange platforme, hvor du kan fortælle de gode, kreative budskaber. Hvor man for år tilbage var nødt til at markedsføre det samme budskab til alle via plakater, printannoncer eller TV, så har vi dag helt andre muligheder for at målrette annoncer, som rent faktisk ikke spilder modtagerens tid.

Nogle af de andre store temaer hernede er diversitet og inklusion. Og det fylder meget. Også bogstaveligt talt. Hvor Cannes Lions tidligere fik kritik for at være for dyr og elitær, så er festen nu blevet mere åben. Der er masser af arrangementer, hvor man ikke behøver det officielle Cannes Lions-pas.

Der er paneldiskussioner på stranden, fx Wake Up med The Economist, hvor de interviewer kendte globale CMO’er om branchens udvikling og udfordringer. Derudover er programmet strammere og kortere. Det er fremragende og klæder Cannes Lions godt.

Nu er Cannes Lions snart veloverstået, og en ting står fast: Cannes Lions er ikke, hvad den var. Og det er nok meget godt.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning