Af Victoria Dahl Understrup, redaktionsassistent på Bureaubiz
“An interactive shirt serving earth and humanity”, Carlings.com

KLUMME: Sidste år lancerede Carlings verdens første digitale tøjkollektion, og i år lancerer de verdens første interaktive T-shirt. Initiativet er bestemt godt – og adresserer fremtiden på en måde, vi ikke har set før.

Neo-Ex var verdens første digitale tøjkollektion, der tog verden med storm. Og det samme gjorde Virtue med deres reklamevideo adDRESSTHEFUTURE, der havde som mål at promovere det nye digitale tøj. Reklamen blev modtaget med stor hæder i reklamebranchen med flere priser, bl.a. en Creative Circle Award og en Grand Prix til Cannes LionsCarlings blev kaldt “den mest innovative spiller på banen,” når det kom til fremtidige løsninger på vores tøjproduktion og miljøforuening.

Virtue og Carlings er nu tilbage – og fører igen modeindustrien tættere på fremtiden. Nu med verdens første augmented reality T-shirt. Nemlig “The Last Statement”-T-shirten. 

Ligesom med Neo-Ex bliver den nye T-shirt brandet på dens minimale påvirkning på miljøet. Alt imens den er moderigtig, rebelsk og ungdommelig. Sådan lyder meldingen om Carlings nye, originale produkt.

Virtue står igen bag produktets markedsføring – og laver i den anledning en række film. I alt ti, hvoraf otte forklarer, hvordan produktet virker og påføres. Og én, der fungerer som lancering af produktet. Se den herunder.

 

To modeller, en dreng og en pige, er iført statement-T-shirten. Videoen leder tankerne ind i et urbant miljø med graffiti på væggene og grå bygninger – men også ud i en lysende fremtid, hvor modeindustrien passer på miljøet, og unge får lov at klæde sig trendy – med en minimal påvirkning på miljøet.

Under videoen skriver Virtue om kollektionen: 

“The Last Statement T-shirt tager det klassiske ungdomsoprør og genopfinder det i den digitale tidsalder. Gennem Instagram og Facebooks filtre kan du digitalt ændre dens design. Hver dag kan T-shirten vise et nyt animeret udsagnsdesign for at forstærke din besked. Uden nogensinde at skulle købe en anden T-shirt” [egen oversættelse, red.]. 

Vi ser altså en branding, der spiller på fremtid, ungdom, oprør, mode og SoMe. SoMe er især interessant, da det er Instagram og Facebook, der bliver platformen for ‘det klassike ungdomsoprør’ og for, at unge kan vise deres kreativitet og modesans, uden miljøet tager skader. Ved at bruge SoMe på den måde bevæger Carlings sig ind i fremtiden, som få andre modebrands har gjort det.

Augmented Reality – nu også til tøj 
De fleste kender hundeørene fra Snapchat eller Face Swap fra Instagram. “The Last Statement”-T-shirten fungerer på helt samme måde. Virtue viser her hvordan.

 

Forbrugeren peger sit kamera mod T-shirtens logo, ATF, og vupti: Et design dukker op. Designet bevæger sig i takt med, at forbrugeren bevæger sig. Og på den måde får forbrugeren mulighed for at bære designet digitalt og dele det på sin profil. Næste dag kan forbrugeren bære et nyt design – men uden at købe en ny T-shirt.

Som Carlings siger: “One T-shirt – 100’s of Designs”. 

Falder T-shirten i god jord?  
Carlings første kollektion fungerede ved, at forbrugeren sender et billede af sig selv, hvorefter en virtuel skrædder redigerer tøjet ind over billedet. Først derefter kan billedet deles på de sociale medier.

Her går “The Last Statement” skridtet videre, idet den allerede eksisterer på de sociale medier – og på den måde i langt højere grad er tilgængelig for enhver. Flere har allerede købt den.

@annaofthenorth har her T-shirten på og proklamerer, at klimaforandringerne altså er ægte. Om vi vil det eller ej. 

 @herbertmunkhammar er også iført T-shirten. Dog med et andet logo.

 

 
 
 
 
 
Vis dette opslag på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

@carlings_official #adDRESSTHEFUTURE (samarbete)

Et opslag delt af Herbert Munkhammar (@herbertmunkhammar) den

 

Initiativet er bestemt et statement, der påpeger nødvendigheden af, at modeindustrien også ændrer sig, hvis der skal gøres noget ved klimaforandringerne. Hvorvidt det bliver det sidste statement vil tiden vise.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club