D&AD-jurymedlem: Idéer er ikke nok, sved savnes

Thomas Kolster,
marketingekspert og forfatter

D&AD Impact hylder cases, der gør en forskel, men kan branchen løfte opgaven? Jurymedlem Thomas Kolster mener, tiden er inde til, at branchen dropper de tomme reklamekalorier, åbner op for diversiteten og følger deres idéer til dørs, hvis de ikke skal se sig slået af banen af venture kapitalister, NGO’er og uafhængige hobby-kreative.

I sidste uge blev de eftertragtede D&AD Impact-blyanter uddelt i New York, og de lever op til D&AD’s rygte: De er branchens sværeste pris at vinde. Tjek vinderne ud og se, om du kunne have gjort det bedre.

Danmark var knapt til stede med bureauet Gorillamedia og et projekt omkring, hvad det vil sige at være dansker. Et spørgsmål, der bliver mere og mere relevant i et fremstormende racistisk Danmark. Og Fjord København, der modtog to D&AD Impact træblyanter i kategorierne ‘Financial Empowerment’ og ‘Community & Interaction’.

Læbestift på en gris er ikke nok!
D&AD Impact blev lanceret for 3 år siden som en opfølger til White Pencil for at bringe et lange større fokus på den reelle forskel, gode initiativer kan gøre. Du kan kalde det en slags Effectiveness Award for impact.

Eftersom alle bureauer og brands disse dage flokkes om gode initiativer som bier om en honningkrukke, er det på tide at diskussionen modnes fra at putte læbestift på en gris til, hvilken reel forskel vores arbejder gør.

Vi er som branche ikke bare i konkurrence med reklamebureaet på Madison Avenue, men snart 8 milliarder mennesker, der hver har deres ide til, hvordan verden kan gøres bedre!

Jeg har været med hele vejen fra White Pencil til Impact, og selvom jeg er glad for den stigende interesse, er der langt mellem snapsene.

Diversitet avler idéer som rotter
Dommerpanelet var mere alsidigt end nogensinde før, og man skulle kigge langt efter de sædvanlige reklamehoveder. Til gengæld var der venture capitalists, NGO’er, entreprenører, global brand CMOs og alt ind imellem.

Med de massive forandringer, vores industri gennemgår, samt de forretningsmæssige og bæredygtige udfordringer, brands står over for, er det naivt at tro, at de samme værktøjer og hoveder kan bruges.

Måske er det på tide, at vi i branchen selv inviterer forskelle indenfor og hyrer anderledes. Måske er den entreprenante havbonde et bedre bud på at løse verdenshavenes udfordringer end en sortklædt art director fra samme skuffe som alle andre? Diversitet avler idéer som rotter.

Dig og din idé mod 8 milliarder menneskers opfindsomhed
En af de nye tiltag i år var en Impact Accelerator som er åben for alle – ikke kun brancheinsiders. Der var ikke kun æren at vinde, men muligheden for at tage en pengepulje med hjem til at videreudvikle sit projekt, samt modtage rådgivning fra os i panelet.

Så kære kolleager, frem med skuffeprojekterne, modet og de store drømme.

Hensigten var at åbne bredere op for kreativiteten. Vi er som branche ikke bare i konkurrence med reklamebureaet på Madison Avenue, men snart 8 milliarder mennesker, der hver har deres ide til, hvordan verden kan gøres bedre!

Hvis vi som branche vil have nogen som helst rolle at spille, kræver det, at vi kigger på den lange bane fremfor at jagte næste brief, næste salgsresultat, næste brandmåling.

Vi skal simpelthen blive bedre til at samarbejde mellem bureau og kunde, hvor der tænkes længere end næste reklamebrief og i stedet sigtes mod at løse marketing-problemstillinger.

Der er for mange tomme reklamekalorier og cirkusopråb. Hvis vi skal skabe fremtidssikrede brands kræver det, at maskinrummet bliver endevendt, og der bygges en solid, bæredygtig platform med klare mål for, hvad virksomheden ikke bare vil, men også gør.

Idéer er gratis, sved savnes
Der er for mange tomme reklamekalorier og cirkusopråb. Hvis vi skal skabe fremtidssikrede brands kræver det, at maskinrummet bliver endevendt, og der bygges en solid, bæredygtig platform med klare mål for, hvad virksomheden ikke bare vil, men også gør.

Vi skal som branche kunne tale med ved bordet omkring begreber som materiality, circularity, net positive og resilience for bare at nævne nogle få.

I stedet er vi som kreativ industri skrumpet ind til at være en samlebåndsfabrik af spøg og skæmt. Mange indsendte idéer i Impact-kategorien manglede substans og reel forandring. Idéer er ikke nok, de er gratis at få, der mangler blod, sved og tårer for at få dem til at blive til noget.

Det handler om at skabe bæredygtig forretning, og der fejler vi som branche. De mange entreprenører, jeg mødte gennem D&AD Impact Accelerator, havde ikke bare en god idé, de var på en mission for at udbrede dem i verden – som f.eks. Goodsurfwax fra Queensland (EVT. BILLEDE), der går op imod surfbranchens store surfvoks-brands, der slipper mikroplastiske partikler ud i havene, og i stedet er lavet af bivoks fra lokale biavlere.


Video fra Goodsurfwax. 

For disse entreprenører handler det ikke bare om at lave en god historie, men et bedre produkt. De går lige i flæsket på de store brands’ svagheder. Og deres iver for at gøre en forskel er smittende. Det er ikke et påklistret purpose, men en fandenivoldsk tro på at gøre tingene anderledes, på at skabe en anderledes verden. Og er det ikke, hvad vi som kreativ industri burde aspirere til? At turde forandre verden.

Udfordringen er din til næste års D&AD Impact.

5 gode råd til at skabe Impact:

  1. Tænk forretningsmodeller som en Warren Buffett på speed
  2. Inviter forskelle indenfor, hyr en havbonde
  3. Idéer er ikke nok, sved savnes
  4. Skab partnerskaber mellem bureau og opgavegiver
  5. Tænk langsigtet, tænk skalerbart

Rettelse 8. oktober: I første udgave af denne klumme fremgik det, at Gorillamedia var eneste danske repræsentant ved D&AD Impact. Det har vi sidenhen rettet, efter Fjord København gjorde os opmærksom på deres to D&AD Impact-priser.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning