Af Kristine May Pries, CEO og partner i AM

Klumme: Hvorfor briefs skal gentænkes, og hvorfor en workshop er svaret. Det mener Kristina May Pries.

Jeg tager bilen til syn. Min bil er gammel, så den skal synes hvert andet år. Jeg ved på forhånd, at der er ting der skal fixes, men jeg er også med på, at den kan fejle noget, som jeg ikke er opmærksom på.

Hvis et bilsyn foregik på samme måde som den proces, der leder frem til, at et bureau og en kunde bliver enige om en opgave, ville jeg sende bilen til syn med en lang, bundet spec liste med min vurdering af, hvad der skulle gøres for, at bilen ville være sikker, og at jeg ikke ville få bøder – og i øvrigt ville se virkelig godt ud og være hurtigere end en Tesla fra 0-100.

Og det ville være at skyde mig selv i foden, for jeg er jo ikke mekaniker. Mekanikeren har en faglighed, som er helt anderledes end min, og hans eller hendes vurdering af, hvordan opgaven skal løses, er et meget vigtigt bidrag til slutresultatet.

Ofte er bureauet først fysisk i det samme rum som kunden, når man præsenterer et udførligt budget og en procesplan baseret på spec listen. “Vi vil gerne have lavet et nyt website fra grunden”, “Vi har brug for en ny kampagneidentitet”, “Der skal laves en app for at ramme vores målgruppe” osv. Vi ved som bureau, at ofte er vi et ud af flere udvalgte bureauer, så vi er bevidste om at prøve at levere den drøm, vores potientielle kunde har, så billigt, at vi får opgaven.

Men ofte føles det forkert, fordi vi ikke har givet deres brief et “syn”, og via det syn undersøgt, om det er vores professionelle vurdering, at det, kunden vil gøre for at nå det ønskede mål, er det rigtige.

Kunden beder for eksempel om et få lavet en hjemmeside fra grunden, fordi deres nuværende hjemmeside ikke fungerer visuelt. Vi vender tilbage med et udførligt budget på 500.000 kr. 

Hvis vi i stedet havde fået mulighed for at lære dem lidt at kende og bedre forstå, hvad de gerne ville opnå, ville vi måske kunne skabe langt mere impact ved at opdatere deres eksisterende website visuelt for 100.000 kr. og bruge de resterende 400.000 på et skarpt koncept og identitet på et helt andet touch point, der hurtigere og sikrere ville få dem til at ramme deres mål.

Jeg generaliserer og forenkler ret brutalt her, så jeg rammer så mange grene af branchen som muligt, og jeg ved, at der er mange dygtige marketingchefer og direktører derude, der godt ved, hvad de vil have eller har data, der klart peger på, hvad der vil virke bedst. Jeg vil dog stadig påstå, at skal kunden udnytte bureauets faglighed optimalt, skal man begynde med et mere åbent udgangspunkt.

Ofte ved kunden, at de har et problem som de gerne vil have løst, men de ved ikke, hvilke værktøjer der kunne løse problemet. 

Jeg har gennem de sidste par år testet min tese af på en række projekter. I stedet for at definere det store projekt på forhånd starter vi med ’synet’, en workshop, hvor vi sammen med kunden i tre timer syretester drømme og mål, og sammen laver en spec liste eller debrief, der er mere værd for både kunden og den fremtidige proces og resultat.

Der kan stadig efterfølgende være behov fra kundens side for at hente budgetter fra flere bureauer, men nu er det på et mere oplyst grundlag, hvor metoder og design thinking-mindsettet allerede har været en medspiller i spec listen, da et bureau aldrig kan fralægge sig den hat. Det har været nervepirrende at bede potentielle kunder om tre timer af deres tid og dermed sige, at deres store projekt måske skal redefineres, og i yderste konsekvens ikke vil være så stort, som de troede. Men det kan godt betale sig, og vi vil hellere være kundens partner end leverandør.

Et vigtigt biprodukt ved denne måde at indlede et samarbejde på, er, at bureau og kunde får prøvet hinanden af på en afgrænset spilleplade, så kemi, talent og arbejdsform bliver testet, da tillid og lyst til at arbejde sammen altid har stor indflydelse på projektet.

Derfor, investér som kunde og bureau i et ’syn’, inden den endelige brief bliver udformet, fordi:

  • Som kunde får du sikret, at du ikke ’bare’ får, hvad du beder om, men at bureauets ekspertviden kommer i spil
  • Som bureau får I lov til at byde ind med det, I er bedst til: at problemløse med et kreativt mindset
  • Der testes en reel kemi og arbejdsform, som man ikke kan opnå med en bureaupræsentation

 

God arbejdslyst

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club