3 typer influencers – kan du kende forskel?

Simone Holland-Møller, CMO hos Woomio

Influencer marketing er hot. Her fortæller CMO hos Woomio om de tre typer influencers, og hvad man kan bruge dem til.

Der er god grund til, at influencer marketing er blevet et varmt emne i marketingkredse i løbet af 2016.

Med historier fra udlandet om op mod 11xROI kan influencer marketing lyde som intet mindre end det marketing-mirakel, alle ønsker skal ramme deres brand.

Men hvor skal man starte, hvis ens virksomhed skal i gang med at bruge influencers marketing?

Ved at blive inspireret af succeshistorierne, hvor der ligger en solid influencer strategi bag, og hvor der differentieres og arbejdes med de forskellige typer af influencers. Dem er der tre af – inddelt i kategorier efter størrelse:

Mega influencers, Makro influencers, Mikro influencers

Længere nede kommer jeg ind på en beskrivelse af typerne.

Tænk i første omgang på det som en pyramide med Mega øverst, Makro i midten og Micro nederst, hvor der er flest. Og spørgsmålet er, om alle skal inkluderes – og her er svaret, at hvis man kan, så skal man.

Alt for ofte bliver der kun lagt vægt på 1, max 2, af de 3 typer, og det er synd, for der kan være stor vinding ved at inkludere dem alle.

Hvordan bliver du selv influeret i det daglige – hvor stammer det fra, og hvad igangsætter det? Leg med tanken, og hold det op imod dit produkt samt din målgruppe.

En personlig historie til at understrege pointen

Jeg elsker mode og følger de første 200 ’fashion influencers’. Enkelte er Mega influencers, men flest er Makro influencers.

Dertil kommer nogle særdeles fashionable veninder samt familie og bekendte.

For et par år siden kom den, i nogles øjne, særdeles usexede buksetrend, ’Culotten’ ind i modebilledet – trenden, der skærer et sted under knæet og over anklen. Lige meget, hvor den skærer, får den de fleste kvinder til at ligne en kortbenet sæk kartofler – medmindre de er født med lange stænger.

Modeverden dikterede ikke desto mindre, at de var ‘chic’ og ligeså gjorde min stilguru, og mega influencer, Victoria Beckham.

”Gys,” tænkte jeg, da jeg så hende i sådan et par. Langsomt begyndte trenden at rulle videre til makro influencer profilerne, som viste andre måder at style culottes bukserne på.

Jeg så dem snart på hundredvis af måder, og noget begyndte noget at ændre sig i mig. Jeg kunne godt se mig selv ”rocke sådan et par culotter”, men jeg var stædig. For jeg kender sådan nogle ’fiffy’ marketing tricks fra modeverdenen og skulle bestemt ikke lade mig pådutte et par bukser, som i sagens natur ikke er super flatterende.

Men det ville ikke stoppe ved makro influencerne, for snart begyndte mine knap-så-kritiske-modeveninder at gå med de culotter.

Og snart gik halvdelen af København med de culotter. Og lige pludselig en dag, så var jeg gået ud af en butik, 469 kr. fattigere – selvfølgelig spenderet på et par culottes bukser.

Det tog mig præcis 6 måneder at blive overbevist, men det var ’The Power of Influence’ udført på bedste vis.

Med andre ord: Jeg bliver influeret konstant via influencers, og inden for alle grene.

Du kan opnå samme effekt med dit brand og dit budskab, og i den forbindelse når du langt ved at bruge alle tre typer af influencers.

De tre influencer-typer

Lad os dykke ned i hvem disse Mega, Makro og Mikro influencers så er.

  • Mega influencers

Mega influencers kan karakteriseres som kunstnere, skuespillere, Youtubere og andre sociale medie stjerner. De er med andre ord toppen af kransekagen og kan være svære at få engageret med mindre, du hiver den store pengepung op.

Qua deres reach er de gode til at sætte en trend eller et budskab i gang. Det bliver nemlig også væsentligt lettere at engagere makro og mikro influencers, hvis du kan ’namedroppe’ en eller to fra dette segment.

Noget, du skal være opmærksom på, er, at de nyeste undersøgelser tyder på, at dette segment har lavere tillid blandt deres publikum på grund af dårlige ”i-dag-er-jeg-coca-cola-fan-men-i-går-var-jeg-pepsi-fan”-kampagner. Dertil er mange plastret til i #spons og #adverts indlæg.

Så vælg influencers i dette segment med omhu, og de vil kunne kick-starte enhver kampagne med succes.

  • Makro influencers

Makro influencers er alle dem, der bare er en smule mere cool end resten af os. Det kan være bloggere, Instagrammers med en større følgerskare (dette tal varierer fra land til land, men en god tommefingerregel er +5000 følgere), meningsdannere og journalister.

Makro influencers er en del lettere at få engageret end Mega influencers. Der er flere af dem og dermed også mange forskellige måder, de arbejder på. Jeg er af den overbevisning, at influencers skal belønnes for deres arbejde. Og hvorfor? Fordi de fleste, især i dette segment, går professionelt til værks. De har arbejdet hårdt for at nå dertil, og i forhold til hvad du lægger af penge i andre markedsføringskanaler, så får du stadig mere for pengene ved influencers.

Det viser med andre ord seriøsitet fra din side at tilbyde betaling og ofte bliver resultatet deraf også bedre.

  • Mikro influencers

Mikro influencers har som hovedregel mellem 500-5000 følgere. Det er den loyale kunde eller den potentielle kunde, men det kan også være den glade medarbejder. Kort fortalt, det er dem som der er flest af, de helt almindelige mennesker.

Og hvorfor skal du så lige spendere en hel del tid på at inkorporere dem i en influencer strategi når du har alverdens CRM-systemer til at holde styr på den skare?

Jo, udover at de er super relevante at gå mere seriøst til værks med, og din allerbedste mikro influencer måske slet ikke er i dit CRM system, så har der i nogle tilfælde vist sig at være op til 3 gange højere Click Through Rate fra disse influencers frem for de større influencers.

Du kan engagere dette segment ved at inkludere dem i nye produkt releases, invitere til events og med andre ord gøre dem til ambassadører for dit brand.

Få succes med influencers

Hvor du skal starte er en smagssag. Der findes både eksempler på virksomheder, der har kørt en ’Top Down’ og en ’Bottom Up’ strategi.

Der er også nogle som er startet i midten, så det hele handler om strategi, og brand match.

Lige meget hvor i pyramiden du starter, bør du sørge for at finde de mest relevante influencers for lige netop dit brand. Og, for så at runde af, og sikkert svare på det mest presserende spørgsmål:

”Hvordan finder jeg så lige alle de influencers?” – Hvis du ikke gider manuelt arbejde, så findes der gode værktøjer, som via data, kan identificere influencers, der lige netop passer til dit brand, og rent faktisk også kan måle på effekten af disse samarbejder. Så, det er med andre ord bare med at bare med at komme i gang med at arbejde med influencers!

Vil du lære mere om influencer marketing? Så opdaterer jeg ugentligt denne blog med nye artikler om emnet!

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning