Drømmer du om The Big Idea? Den er ikke mere hvad du måske tror

Hanne
Feldthus

En stor ide er ikke længere en banebrydende reklameide. Brands skal inspirere folk, og store ideer handler om at gøre det.

Hvad laver to gutter, der har opfundet et fly, der kan flyve uden brændstof, på Cannes Lions Festivalen 2014?

Ja, i første omgang undrer man sig, men jeg var nysgerrig nok til at gå ind og se efter, for der måtte jo være en mening med galskaben.

Det kom jeg ikke til at fortryde, og samtidig fik jeg forstået, at Cannes Lions ikke længere er en festival for reklame, men en festival der hylder kreativitet i bredere forstand, hvilket er en berigelse.

De to fly-herrer, Bertrand Piccard og André Borschberg, er henholdsvis læge og ingeniør og førstnævnte i familie med ham, der opfandt ballonflyvning. Det var da også efter, at han havde fløjet verden rundt i en ballon og succesfuldt var landet i en ørken med uhyggeligt lidt helium tilbage i tanken, at han fik tanken om, at det burde være muligt at udvikle et fly, der kunne flyve på solenergi.

Siden han nu kommer fra en familie, der er i vane med at opfinde ting, gik han straks i gang med at skrive til denne verdens flyproducenter for at høre om, der var nogen, der var med på ideen.

Det var der – ikke overraskende – ikke, for som han siger og her kommer et citat, der er værd at huske i en trængt dagligdag:

”Det er ikke svært at få nye ideer, men det er meget svært at slippe af med gamle forestillinger.”

Enhver kan få tanken om, at det kunne være smart at flyve på solenergi, men de gamle flyproducenter kunne ikke slippe af med deres forestillinger om, hvordan man bygger fly og kunne derfor med sindsro afvise at give sig i kast med så hasarderet et foretagende.

Det fortryder de nok i dag 12 år senere, hvor hr. Borschberg har fløjet fra San Fransisco til New York i et fly alene drevet af solenergi. Det ser godt nok lidt spøjst ud (Se det her), men om et år, kommer det til at flyve verden rundt uden at lande en eneste gang, fordi flyet lader tilstrækkeligt op om dagen til at kunne flyve om natten.

Det største problem i den forbindelse er at få piloten til at virke ene mand i fem dage i luften. Hvordan skal han sove, få noget at spise og ikke mindst komme af med det igen i en kabine, hvor der kun er plads til ham selv?

Det har de også fundet en løsning på i det 80 mand store firma, som har gået alverdens igennem inden, de kom i luften.

Det interessante for Bureaubiz’s læsere er ikke kun denne bedrift, men i højere grad firmaets selvforståelse.

Deres selvforståelse rokker nemlig ved forestillingen om, hvad The Big Idea går ud på. I mange år har vi i reklamebranchen gået rundt med forestillingen om, at den store ide handlede om en banebrydende ide til en reklame. Det viser sig at være en lille ide uanset, hvor god den i øvrigt er.

Solar Impulse’s store ide er, at det skal være CLEAN. Deres fly er ”kun” en manifestation af denne ide. Og grunden til, at det skal være clean og ikke miljørigtigt eller bæredygtigt, er ifølge grundlæggerne, at det simpelthen ikke er sexet nok. Det lyder kedeligt og lugter grimt af afsavn og askese.

Clean er lækkert og ultimativt og fordrer kreativitet, og de opfordrer alle til at følge dem på deres Facebook side, ikke kun for at følge deres eventyr, men for at blive inspireret til selv at opfinde ting og måder at gøre ting på, som er clean.

Deres ide er altså ikke at skabe et unique selling proposition, selvom man må sige, at de i den grad har gjort det, men at skabe inspiration til efterfølgelse.

Tanken om, at brands er sat i verden for at inspirere folk, var i øvrigt et gennemgående tema på seminarerne dernede. Sir John Hegarthy udtalte på sit seminar, at det er grunden til, at han stadig gider lave reklame. Coca Cola-Company sagde det, Unilever sagde det og hold godt fast, det gjorde Procter & Gamble også.

Og det vil jeg vende frygteligt tilbage til i de kommende dages klummer om mine oplevelser i Cannes i år.

 Hanne Feldthus er fast klummeskribent på Bureaubiz. Hun har udgivet bøgerne: “En arbejdsnarkomans bekendelser” og “Den stensikre vej til fiasko” og arbejder herudover som selvstændig kommunikationsrådgiver efter 12 år som strategisk direktør på reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners.

hanne@hannefeldtus.dk

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning