E-mail marketing: Sådan får du succes med en personlig og automatisk indsats

Nicolaj Jacobsen
stud. cand. mag. retorik, Heyloyalty

Klumme: E-mail marketing lever i bedste velgående. Sådan får du succes med en personlig og automatisk indsats, skriver dagens klummeskribent.

Nyhedsbrevet er 40 gange – og det var 40 gange – bedre end Facebook og Twitter tilsammen, når du skal hive nye kunder i land. Det siger tallene fra McKinsey & Co., så længe leve e-mail marketing.

Nu hvor Facebook har ændret i deres algoritme og dermed gør e-mail marketing endnu mere attraktivt for den ambitiøse e-købmand, vil jeg gerne hjælpe dig i gang med e-mail marketing – og det vil jeg gøre med et fokus på, hvordan automatisering og personalisering kan skabe kæmpe værdi for dig og din forretning.

Inspirationen til dette indlæg fandt jeg på Bureaubiz, hvor Mette Hertzmann fra Symbiotisk gav sit besyv på e-mail marketing. Det var et inspirerende og godt indlæg, men jeg vil gerne tilføje lidt af min viden om automatisering og personalisering.

Så spænd sikkerhedsselen, for nu får du en solid indføring i automatisk e-mail marketing og brugerrelevant indhold!

Hvad kommer vi ind på?

  • Hvorfor overhovedet bruge tid på automatisk e-mail marketing?
  • Velkomstmailens vigtighed
  • Tillykke, det er din fødselsdag
  • Den avancerede automatisering
  • Øg salget, ved at kende dine modtagere

Hvorfor spilde tid på ikke automatisk e-mail marketing?
Min holdning er: Gør du den samme ting mere end tre gange – så automatisér skidtet!.

Automatisk e-mail marketing er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med e-mail marketing og e-commerce. Den dygtige e-købmand gør så meget som muligt af sin marketingindsats automatisk – det gør hænderne frie til at skabe værdi et andet sted i forretningen!

Er du ny i e-mail marketing, eller bare ikke har erfaring med automatisering, kan det måske lyde skræmmende og uoverskueligt at bruge tid på netop automatisering.

Men bare rolig, det er super simpelt og nemt at komme godt i gang. Du får her et par eksempler på, hvilke automatiseringer der er lige til at give i sig kast med – og som vil give bonus i din forretning.

Velkommen til – vi er glade for at se dig!
Er du en af de 55 pct., der ikke sender nye medlemmer en velkomstmail? Så er du simpelthen forkert på den. Du misser nemlig en gylden mulighed for at starte forholdet godt, og sørge for medlemmernes engagement.

Medlemmer, der modtager en velkomstmail, viser 33 pct. større engagement end de, der ikke modtager en velkomstmail. Derfor er det bare med at komme i gang.

En velkomstmail behøver ikke være avanceret og besværlig at lave. Det kræver en lille indsats i forhold til det udbytte, du får med en lækker velkomst. Du kan selvfølgelig også lave en langt mere avanceret udgave.

Hvis du vil køre den simple, men effektive, så bør du som minimum have følgende med;

  • Introtekst om din forretning: du kender det nok selv, mange tilmelder sig et nyhedsbrev uden rigtigt at vide, hvad de tilmelder sig. Så beskriv din tilgang til nyhedsbreve, og tilføj en kort tekst om din forretning – så er du allerede langt.
  • Dataindsamling: Data er dit vigtigste grundlag for e-mail marketing. Derfor er det SUPER vigtigt, at du får hevet så megen information om dine medlemmer ud af dem. Derfor start allerede i velkomstmailen med at indsamle data. Spørg til fødselsdag (så du kan sende en fødselsdagshilsen), spørg til interesser (så du kan segmentere dine udsendelser. – link til segment på site) osv.

Overvej at tilføje;

  • Rabatkode: Det er selvfølgelig et must, hvis du lover en rabat ved tilmelding. Men ellers er det bare en fed lille gave til modtageren. Kom godt fra start.
  • Indtræk til andre platforme: Er du aktiv på de sociale medier, så sørg for at gøre opmærksom på det, så du kan hente endnu et like.

Hvis du er super klar på at lave avanceret e-mail marketing, så har du nogle andre muligheder i din velkomstmail. Det kan være, at du har tilføjet Raptor til værktøjskassen – det giver også andre krav til din velkomstmail.

  • Klikbart element: Hvis du bruger Raptor eller andre rekommanderingsværktøjer, så er det klikbare element et must have. Klikker modtageren på det, så ryger de over på din webshop – hvilket giver en parring af medlemmet, så du kan tracke deres adfærd. Det giver et utal automatiseringsmuligheder.

Du skal også overveje at droppe den ene velkomstmail – og så i stedet bygge et velkomstflow.

Det holder engagementet oppe, da de nye medlemmer ofte bliver mindet om din tilstedeværelse. Samt du deler din jagt på data ud over flere mails – så det ikke bliver så overvældende for dine modtagere.

Endelig giver det større chance for en succesfuld parring, da du kan have flere klikbare elementer i løbet et flow, end i en enkelt e-mail (med mindre du har 100 i din ene mail).

Welcome to the club

Hey, tillykke med fødselsdagen 😊 – endnu en let automatisering
Hvis du får held til at lokke en fødselsdagsdato ud af dine nye medlemmer, så er du allerede der sikret endnu en simpel og effektiv automatisering.

Det er simpelt at skrive en kort tekst fx ”Tillykke med dagen. Vil du forkæle dig selv, har du her 10% rabat til vores webshop – den gælder de fem dage, så kig forbi og giv dig selv en lækker fødselsdagsgave.”

Du giver dine modtagere værdi, viser at du kender dem, og lokker dem ind på din webshop. Du har nok luret, at det er s*# en meget god ide.

Det kræver bare, at du har den nødvendige data – så er du køreklar.

Er du klar til den avancerede automatisering?
Har du allerede styr på den basale automatisering? Er du klar til at træde et skridt op ad stigen?

Så lad mig gøre dig klogere på nogle af de mange muligheder, der er med e-mail marketing.

Har du den rette data, så er automatiseringsmulighederne mange.

Her får du lige et hurtigt trekløver af automatisk e-mail marketing, der vil give pote for de fleste e-købmænd.

  • Tabt kurv: 72 pct. af e-handlende forlader kurven, og får dermed ikke klikket køb, når de bruger desktop. Der er altså et kæmpe potentiale i at bruge en tabt kurv-trigger. Alene i vores egen baggård oplever vores kunder +10 pct. i øget omsætning, når de sætter strøm til denne trigger.
  • Winback: Det er ingen hemmelighed, at det er dyrere at skaffe nye kunder, end at beholde dine allerede eksisterende kunder. I den forbindelse er en god genaktiveringstrigger essentiel for den dygtige marketing-guru. Med en winback kan du på e-mail og sms lokke dine kunder tilbage i butikken, hvis de ikke har handlet hos dig i f.eks. 60 dage. Det er ikk’ så ringe endda.
  • Product interest: Begynder du at anbefale dine modtagere relevante produkter, så er du godt på vej til at oppe salget i din webshop. Med product interest sender du dine modtagere en dejlig e-mail eller en fed sms, når et medlem har kigget på et bestemt produkt x gange i y dage (f.eks. 5 gange på 7 dage).

Tabt kurv-trigger = +10% øget omsætning

Vis dine modtagere, at du kender dem – og se dem klikke på køb-knappen som en Duracell-kanin
79 pct. forventer, at et nyhedsbrev er tilpasset til modtageren – som minimum tilpasset den information, der bliver indsamlet ved tilmelding.

Hvad betyder det så?

Godt du spørger. For jeg har selvfølgelig et svar klar på hånden!

Det betyder, at du skal personalisere dine nyhedsbreve. Det kan gøres på en simpel måde, og det kan gøres i en mere avanceret udgave.

Vi starter med den simple:

  • Flettefelter: Brug flettefelter til at gøre din kommunikation personlig. Brug dine medlemmers fornavne – eller anden information – og flet det gnidninsløst ind i dine tekster. Så bliver det mere relevant og personligt for modtageren at læse.
  • Segmentering på baggrund af data: På baggrund af dine medlemmers data, kan du segmentere dine udsendelser – så du kun sender, hvad der er relevant for hvert enkelt medlem. Du kan segmentere på bl.a. køn, interesser, geografi, alder og meget mere – send kun nyhedsbreve om kattelegetøj til de medlemmer, der er interesseret i katte.

Den mere avancerede model indeholder igen rekommanderingsværtøjer – om det så er RaptorAdwish eller andet – så er det en genial måde at skabe 1:1 indhold. Ulempen ved disse værktøjer er, at du ikke kan bruge dem fra dag 1. Det tager tid at indsamle data (og ventetiden afhænger af antal besøgende og mange andre faktorer – så noget konkret svar får du ikke), men når først databanken er fyldt – så er der frit lejde til at give den gas med lækker content.

Værktøjerne giver dig mulighed for at lave produktanbefalinger på baggrund af medlemmernes data – så du f.eks. kan anbefale de produkter, der er relevante for den enkelte modtager. Så hvis det rigtige produkt for Mogens er en rulle reb til hans båd, så anbefaler du dette produkt til ham, og det sker selvfølgelig automatisk.

Alt sammen giver bonus på bundlinjen, for personligt content til dine modtagere giver dem større lyst til at handle med dig.

Det er vejen frem! Som du kan se nedenfor.

Statistik for personlig e-mail marketing
Nicolaj Jacobsen læser cand. mag. retorik og arbejder ved siden af studierne hos e-mail-marketingbureauet Heyloyalty.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning