Envision-fyringer varsler store forandringer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Dansk Supermarked har fået øjnene op for, hvad man kan opnå af besparelser på organisering og teknologi. Det måtte komme, men måske har Dansk Supermarked været langmodige over for sine bureauer.

På bundlinjen står en grum virkelighed: 37 medarbejdere står til at miste deres job hos Envision som følge af krav om en mere konkurrencedygtig produktion af Føtex’ tilbudsavis. Det er hver tredje.

Det er så stor en reduktion, at den ikke kan forklares med blot en barsk prisforhandling. Der har skullet helt andre boller på suppen, og her har AdPeople spillet en rolle.

Bureauet har en særdeles stærk kompetence i både at håndtere produktion i Østen (Bangladesh) samt i at automatisere processerne. Den kompetence har gjort det muligt at fastholde Dell på globalt plan i de sidste mange år.

AdPeoples rolle står dog ikke helt klart. Bl.a. på grund af timingen. Ifølge Mona Juul har man været i gang med at tilrettelægge det nye set-up igennem et halvt år, mens AdPeoples involvering er af væsentlig nyere dato.

Det kan tyde på, at Føtex blot har brugt AdPeople til at sætte en presball på Envision – uden nødvendigvis at have været parat til at skifte.

Føtex’ adm. dir. Carsten Hansen er meget lidt hjælpsom i forhold til at forklare forløbet.

Produktions set-uppet er et rent anliggende for Envision og han udtaler sig ikke om kædens relationer til samarbejdspartnere er svaret på et spørgsmål, om der har været en konkurrence.

Men uanset hvad og uanset, hvor stor en besparelse, Føtex har opnået, så varsler begivenheden et paradigme-skifte for den århusianske bureauverden. Et skifte som måtte komme på et tidspunkt.

I virkeligheden kan man sige, at det har været lang tid undervejs, og at Dansk Supermarked har været langmodige over for deres bureauer i skikkelse af Envision og Recommended.

Man har givet løbende presset dem, og fået lidt billigere priser. Noget som bureauerne har kunnet matche løbende – bl.a. ved at flytte en del af produktionen til lavtlønsområder. AdPeople anvender Bangladesh, mens både Envision og Recommended opererer i Vietnam.

Men nu har man fundet ud af, at der er meget betydelige besparelser at hente, hvis man bliver meget bedre til at tænke organisation og anvende en kombination af lavtlønsområder og teknologier.

Det er nærmest utænkeligt at Bilka ikke skeler til Føtex – så holder Dansk Supermarked op med at være Dansk Supermarked, og processen er muligvis allerede i gang. Rygter peger på, at Bilka har brugt Par No. 1. med produktion i Riga til at presse Recommended – og måske endda også AdPeople.

Recommended har for nylig fyret en halv snes, men overfører man Envision-historien, så kan det ikke være gjort med det.

Det varsler en helt ny virkelighed for den århusianske bureau-verden med Recommended og Envision i spidsen. De to bureauer skal have etableret en helt ny struktur med omfattende konsekvenser for organisationen.

De har været blandt landets største bureauer i en årrække på basis af de store produktionsbudgetter fra Dansk Supermarked.

Spillet om Føtex tyder på, at der trods alt er stærke relationer mellem Dansk Supermarked og dem. Det er ikke let at få flyttet budgetterne, og der må da også spille andet end pris ind.

Tilbudsaviserne er så centrale for de fleste dagligvarekæder, at man ikke bare skal være helt sikker på, at produktionen fungerer – de særlige kreative og strategiske krav til udviklingen af indholdet skal også indfris.

Og her er der stor forskel på at sælge computere for Dell og dagligvarer for Føtex og Bilka.

Dansk Supermarkeds store konkurrent, Coop, se da også ud til at holde godt fast i Republica – samtidig med at bureauet konstant bliver udfordret.

Som et kuriosum kan nævnes, at Republica med under 100 medarbejdere håndterer alle Coops tilbudsaviser.

Republica var for nogle år tilbage væsentlig større, og var for nogle år siden igennem nogle vældig turbulente år. Men ser ud til at være kommet stærkt igennem.

Både Envision og Recommended bør have evnen til at gøre det samme.

Tilbage står så spørgsmålet om alle de andre, der producerer tilbudsaviser. Hvor meget, hvordan og hvornår vil paradigme-skiftet ramme dem?

Bliver det svært at være en lille spiller på det marked?

I den sammenhæng kan man filosofere over, at der lige netop nu i Århus er ved at blive etableret et nyt produktionsbureau – RetailPeople – som ifølge egne udsagn skal bruge 20 mand til at producere SuperBests tilbudsaviser.

Måske bureauet burde tale med AdPeople, som man jo næsten er i familie med. RetailPeople er stiftet af People Group der ejer 20 pct. af AdPeople.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning