Udstillingsvinduet for den danske arkitektur flytter i næste uge fra et gammelt pakhus til en spritny bygning, tegnet af den hollandske tegnestue OMA. Vi ser nærmere på både bygning og design. Er det moderne, eller er DAC blevet GAC?
I næste uge åbner BLOX. Den flaskegrønne containerstabel, der i de senere år er vokset frem ved siden af Det Kongelige Biblioteks sorte diamant i København, er i virkeligheden et stykke arkitektur med et lidt kikset navn, og midt inde i den – i selve hjertet af BLOX – skal Dansk Arkitektur Center fra nu af holde til.
Her skal være udstillinger, seminarer, events og meget, meget mere. Arkitektur er blevet big business i Danmark.
Og den mest SuperKool af alle arkitekter er uden tvivl hollænderen Rem Koolhaas – manden der opfandt arkitekten Zaha Hadid, nederlandsk pragmatisme, ny urbanisme, det sammensmaskede program – og Bjarke Ingels.
Og det er hans tegnestue – altså, Rem Koolhaas’ tegnestue, OMA (der ligesom BIG kun kan skrives med caps lock), der har tegnet bygningen.
Og der er det jo, man bliver nødt til at forklare, at for Koolhaas og hans disciple er æstetik ikke et designparameter (som vi siger, når vi skal forklare, hvorfor noget ser mærkeligt ud).
OMA afviser den romantiske ide om, at en bygning først og fremmest skal være smuk. I stedet for at interessere sig for, hvordan arkitekturen ser ud, interesserer OMA sig for, hvad den kan. Selve bygningen er et slags resultat af et program mere end et æstetisk udsagn. Og derfor nytter det ikke at tale grimt eller pænt, når man taler om BLOX.Bygningen er en bymaskine. En stor generator, der skal trække liv ned ad Vester Voldgade – en kæmpesandwich, der rummer både kontorer, boliger, cafe og altså Danmarks officielle udstillingsvindue for arkitektur.
I anledningen af flytningen lancerer DAC en ny grafisk identitet – og en ny hjemmeside – og begge dele får denne anmelder til at stille spørgsmålet: DAC eller GAC?
Bruce Mau, der tilbage i 90’erne arbejdede sammen med Koolhaas om bogen S, M, L, XL – en banebrydende arkitekturbog, der dengang blev læst og nærstuderet af ALLE arkitekter, big, small and extra large.
Mau var også inspirator til den skelsættende udstilling Seven New Denmarks i det gamle arkitekturcenter i Gammel Dok.
Det var dén udstilling, der med ét kickstartede bl.a. Bjarke Ingels’ karriere her i landet og dermed også blev begyndelsen til den seneste opblomstring i den danske arkitekturverden; en blomstring, der har varet godt 15 år nu, og som med den nye bolig i det mystiske BLOX får det endelige ridderslag.
Bruce Mau Designs logo til Art Gallery of Ontarios minder en hel del om DAC’s nye identitet (som er blevet til i et samarbejde mellem Mau og DAC). AGO er tegnet af Frank Gehry, den prisbelønnede canadisk-amerikanske arkitekt bag bl.a. Museo Guggenheim Bilbao.
Desværre virker det til, at Mau ikke har flyttet sig overhovedet siden den gyldne tid, da han var det varmeste navn i branchen. Identiteten til DAC er først og fremmest genbrug af Maus design til Art Gallery of Ontario (som Frank Gehry har tegnet).
Det er i sig selv lidt pinligt, men der er jo langt fra Canada til Kalvebod Brygge. Langt værre er det, at identiteten ligner noget, der var moderne i 1995, og den er uæstetisk og uforståelig – på én gang.
Hver gang man kommer ind på startsiden, skal man først se en klodset animation af tre store røde bogstaver, der drejer rundt og sætter sig på højkant ovre i venstre side af skærmen.
Logoer, der drejer rundt, var en dræbereffekt i 1998, men her 20 år senere virker det ikke engang retro – mest af alt bare mærkeligt.
Samtidig er der uklarhed om, hvad der egentlig er DAC’s mærke. I øverste venstre hjørne er der et rødt hjerte oven i en stregtegning af BLOX-bygningen, der som nævnt ovenfor bare er en stak klodser og derfor egner sig dårligt til at blive præsenteret som ikon.
På den anden side er hjertet ikke synligt, når man loader sitet på sin smartphone (heldigvis heller ikke de flyvende bogstaver), og det bruges heller ikke på DAC’s Facebookside.
Her er det til gengæld de klodsede røde plasticbogstaver, der skal signalere tilhørsforholdet. Ligesom det også er det på plakater og tryksager.
I det første tilfælde skal DAC overtage bagsædet og lade det udstillede være det mest interessante, men organisationen som formidler og fortæller om dansk arkitektur skal have en form for naturlig autoritet.
Desværre er det som om, de røde plastikbogstaver hverken er det ene eller det andet. For larmende til at være baggrund, for pjattede til at være forgrund. Med tiden vil organisationen sikkert finde ind i et mere afdæmpet udtryk og lade den larmende bygning stå for balladen.
Senere er de stablede kasser blevet en slags signatur for vægtløs modernisme – og især med SANAAs New Museum i New York fik konceptet gennemslagskraft på unge tegnestuer verden over.
OMA har selv brugt temaet adskillige gange, bl.a. i Rotterdam og i et planlagt hotel i Amsterdam.
Desværre er det som om, DAC med valget af Bruce Maus copycat-flyvende retro-identitet fortsætter tendensen med at vælge det, der var moderne i forgårs.
Her skal være udstillinger, seminarer, events og meget, meget mere. Arkitektur er blevet big business i Danmark.
Og den mest SuperKool af alle arkitekter er uden tvivl hollænderen Rem Koolhaas – manden der opfandt arkitekten Zaha Hadid, nederlandsk pragmatisme, ny urbanisme, det sammensmaskede program – og Bjarke Ingels.
Og det er hans tegnestue – altså, Rem Koolhaas’ tegnestue, OMA (der ligesom BIG kun kan skrives med caps lock), der har tegnet bygningen.
Og der er det jo, man bliver nødt til at forklare, at for Koolhaas og hans disciple er æstetik ikke et designparameter (som vi siger, når vi skal forklare, hvorfor noget ser mærkeligt ud).
OMA afviser den romantiske ide om, at en bygning først og fremmest skal være smuk. I stedet for at interessere sig for, hvordan arkitekturen ser ud, interesserer OMA sig for, hvad den kan. Selve bygningen er et slags resultat af et program mere end et æstetisk udsagn. Og derfor nytter det ikke at tale grimt eller pænt, når man taler om BLOX.Bygningen er en bymaskine. En stor generator, der skal trække liv ned ad Vester Voldgade – en kæmpesandwich, der rummer både kontorer, boliger, cafe og altså Danmarks officielle udstillingsvindue for arkitektur.
I anledningen af flytningen lancerer DAC en ny grafisk identitet – og en ny hjemmeside – og begge dele får denne anmelder til at stille spørgsmålet: DAC eller GAC?
Bruce Mau, der tilbage i 90’erne arbejdede sammen med Koolhaas om bogen S, M, L, XL – en banebrydende arkitekturbog, der dengang blev læst og nærstuderet af ALLE arkitekter, big, small and extra large.
Mau var også inspirator til den skelsættende udstilling Seven New Denmarks i det gamle arkitekturcenter i Gammel Dok.
Det var dén udstilling, der med ét kickstartede bl.a. Bjarke Ingels’ karriere her i landet og dermed også blev begyndelsen til den seneste opblomstring i den danske arkitekturverden; en blomstring, der har varet godt 15 år nu, og som med den nye bolig i det mystiske BLOX får det endelige ridderslag.
Bruce Mau Designs logo til Art Gallery of Ontarios minder en hel del om DAC’s nye identitet (som er blevet til i et samarbejde mellem Mau og DAC). AGO er tegnet af Frank Gehry, den prisbelønnede canadisk-amerikanske arkitekt bag bl.a. Museo Guggenheim Bilbao.
Desværre virker det til, at Mau ikke har flyttet sig overhovedet siden den gyldne tid, da han var det varmeste navn i branchen. Identiteten til DAC er først og fremmest genbrug af Maus design til Art Gallery of Ontario (som Frank Gehry har tegnet).
Det er i sig selv lidt pinligt, men der er jo langt fra Canada til Kalvebod Brygge. Langt værre er det, at identiteten ligner noget, der var moderne i 1995, og den er uæstetisk og uforståelig – på én gang.
Hver gang man kommer ind på startsiden, skal man først se en klodset animation af tre store røde bogstaver, der drejer rundt og sætter sig på højkant ovre i venstre side af skærmen.
Logoer, der drejer rundt, var en dræbereffekt i 1998, men her 20 år senere virker det ikke engang retro – mest af alt bare mærkeligt.
Samtidig er der uklarhed om, hvad der egentlig er DAC’s mærke. I øverste venstre hjørne er der et rødt hjerte oven i en stregtegning af BLOX-bygningen, der som nævnt ovenfor bare er en stak klodser og derfor egner sig dårligt til at blive præsenteret som ikon.
Hjertet går igen som favicon – det lille symbol på browserfanen, når man er på DAC’s website, så det er måske mere logo end de tre bogstaver?
På den anden side er hjertet ikke synligt, når man loader sitet på sin smartphone (heldigvis heller ikke de flyvende bogstaver), og det bruges heller ikke på DAC’s Facebookside. Her er det til gengæld de klodsede røde plasticbogstaver, der skal signalere tilhørsforholdet. Ligesom det også er det på plakater og tryksager.
I det første tilfælde skal DAC overtage bagsædet og lade det udstillede være det mest interessante, men organisationen som formidler og fortæller om dansk arkitektur skal have en form for naturlig autoritet.
Desværre er det som om, de røde plastikbogstaver hverken er det ene eller det andet. For larmende til at være baggrund, for pjattede til at være forgrund.
Med tiden vil organisationen sikkert finde ind i et mere afdæmpet udtryk og lade den larmende bygning stå for balladen.
Senere er de stablede kasser blevet en slags signatur for vægtløs modernisme – og især med SANAAs New Museum i New York fik konceptet gennemslagskraft på unge tegnestuer verden over.
OMA har selv brugt temaet adskillige gange, bl.a. i Rotterdam og i et planlagt hotel i Amsterdam.
Desværre er det som om, DAC med valget af Bruce Maus copycat-flyvende retro-identitet fortsætter tendensen med at vælge det, der var moderne i forgårs.