Af Peter Bjørn Eriksen, kontaktdir., Nørgård Mikkelsen

Aldrig har det været sjovere at være i reklamebranchen. Og aldrig har det været værre. Måske skal man stoppe med at tale om bureautyper og i stedet for fokusere på udfordringerne. Her er fem bud.

Prøv at tænke over følgende:

  • Kundernes adfærd har ændret sig.
  • Mediebilledet er forandret for altid.
  • Teknologien udvikler sig med lynets hast.
  • Brancher konvergerer mere og mere.
  • Forandringerne kommer ikke fra én side, men fra alle sider.

Midt i den orkan sidder vi som reklamebureauer og kæmper for at finde fodfæste.

Og det var på den baggrund, at jeg for et par uger siden på DMA i Las Vegas oplevede et foredrag om “The Agency of the Future”, hvor især Big Spaceship fortalte om, hvordan de arbejder med at udvikle deres bureau.

Foredraget kom til at aktualisere en række tanker jeg har gjort mig igennem et stykke tid og har inspireret mig til fem bud på fremtidens reklamebureau.

Den dårlige nyhed for branchen er, at det kræver at vi forandrer os og ser verden på en ny måde. Den gode nyhed er, at vores kunder gennemgår den samme forandring og måske mere end nogensinde har brug for kompetente samarbejdspartnere, der kan hjælpe dem med at udvikle forretningen.

CEO for Profero i Nordamerika, Aaron Reitkopf, udtrykker situationen meget præcist “There’s never been a better time to be in advertising, and there’s never been a worse time.”

Jeg vælger at se verden fra den positive side.

Fremfor at se tilbage og erklære reklamebureauerne fortidslevninger, så lad os se fremad og fokusere på, hvad der skal til for at være et succesfuld bureau nu og i fremtiden. 

Branchen kan gå en stor fremtid i møde, hvis vi formår at omstille os til den nye virkelighed og hjælpe virksomhederne med at løse deres forretningsmæssige udfordringer.

Her er nogle bud på, hvad man som bureau kan gøre for at skabe et stærkt fundament for fremtiden:

1) Skab en stærk intern kultur

Nu, hvor kravet til forandring er konstant, er dedikerede mennesker, der arbejder sammen om et fælles mål, måske vores vigtigste våben. Så grav dybt og find ind til kernen i bureauets kompetence og lad ægte værdier være pejlemærket for udvikling af organisationen.

De seneste år har været en barsk periode for mange – og nedskæringer og usikkerhed har fyldt meget.

Bliv inspireret af virksomheder som Zappos.com og Big Spaceship, som har den interne kultur som omdrejningspunkt for deres succes i markedet.

2) Se kreativitet i en bredere kontekst

Mulighederne med kreativitet er store, hvis vi ser det i en bredere kontekst.

Det handler i bred forstand om at finde nye løsninger, der skaber værdi. Så hvis vi formår at udnytte vores kreative muskel i mere end blot den traditionelle bureau-forstand, har vi mulighed for at løse flere af vores kunders forretningsmæssige udfordringer og dermed blive en værdifuld partner.

Bliv inspireret af virksomheder som Nike og deres samarbejde med R/GA om Nike Plus etc.

3) Integrer nye kompetencer

En skarp udgave af de traditionelle roller er fortsat vigtig, men nye kompetencer med en anden tilgang til faget er nødvendig.

For mange bureauer betyder det sikkert strateger, der virkelig forstår kundens forretning, sociologer og antropologer, som kan give indsigt et nyt perspektiv samt it-ressourcer, der ikke er opvokset i bureauverdenen.

Og nedbryd ved samme lejlighed de traditionelle siloer og skab et ægte tværfagligt miljø med høj faglighed i fokus.

Bliv inspireret af ”unge” virksomheder som Google og Facebook, der har formået at gøre dette.

4) Gør data til din bedste ven

Den teknologiske udvikling har i de seneste år gjort en enorm indtog i vores branche.

Og den udvikling vil fortsætte med endnu større kraft i de kommende år – det samme vil mængden af data.

Begge dele er måske vores største mulighed for, at vi kan skabe de løsninger, vi altid har drømt om.

Her tænker jeg blandt andet på løsninger, hvor vi med udgangspunkt i dyb indsigt om den enkelte forbruger kan aflevere målrettede budskaber og opbygge relationer, der giver mening.  Bliv inspireret af blandt andet Gilt Group.

5) Stil spørgsmålstegn ved forretningsmodellen

Med afsæt i ovenstående forandringer er det naturligt at overveje om vi kan skabe bedre resultater for os selv og vores kunder ved at strukturere vores bureauer anderledes.

Kan vi skærpe vores value proposition? Kan vi redefinere vores omkostningsstruktur? Kan vi skabe nye strømme af indtægter?

Bliv inspireret af virksomheder som Victors & Spoils og Naked, der er lykkedes med at tænke nyt.

Er fremtidens reklamebureau et reklamebureau? For mig handler den vigtige debat ikke om, hvorvidt vi kalder os selv reklamebureau, kommunikationsbureau, marketing konsulenter eller noget andet. Og snakken om offline vs. online, om branding er død osv. er heller ikke det, der sikrer os en stor fremtid. 

Det, vi alle er sat i verden for, er, at hjælpe vores kunder med at udvikle deres forretning. Og det behov er måske større end nogensinde. De kunder jeg anerkender mest og virkelig værdsætter at arbejde sammen med er dem, der har modet til at gå nye veje i jagten på at optimere deres forretning.

Hvis vi som branche formår at gøre det samme går vi en stor fremtid i møde (også selvom vi bliver kaldt reklamebureauer).

Peter Bjørn Eriksen vil de efterfølgende uger uddybe hver af de fem punkter for, hvad et reklamebureau bør gøre for at blive fremtidens reklamebureau.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club