Af Peter Bjørn Eriksen, kontaktdir., Nørgård Mikkelsen

Nej, tværtimod. Forståelsen for at kombinere Big Data og kreativitet er i virkeligheden bureauernes største mulighed for at flytte sig selv ind i centrum af salg, marketing og produktudvikling.

I en tid, hvor ”Big Data bliver omtalt som det nye sort” og hvor marketingafdelingerne hos vores kunder skal stå mere og mere på mål for de skibe, de sætter i søen, har bureauernes intuitive tilgang til problemløsning umiddelbart trange kår.

For skal man som kunde stole på analysekonklusionerne fra en stor computer eller på de klassiske kreatives intuition?

Analytikerne vil sige, at data altid giver det rigtige svar. Bureauets klassiske kreative vil sige, at det handler om den store idé – og den kommer af intuition og ikke data.

Hvem har ret? Ingen af dem. For det er ikke enten-eller.

Big Data er en stor mulighed for branchen

Forståelsen for at kombinere Big Data og kreativitet er i virkeligheden vores største mulighed for at flytte os selv ind i centrum af salg, marketing og produktudvikling for på den måde, at være den eksterne rådgiver, der skaber mest forretningsmæssig værdi for kunderne.

På DMA2012 blev jeg særlig inspireret af MGM Resorts, Gilt Groupe og Wunderman New York, der alle formår at udnytte Big Data til at skabe forretningsmæssig værdi.

MGM Resorts udnytter de enorme mængder transaktionsdata, der bliver genereret fra deres mange hoteller, kasinoer, restauranter, barer m.v. og laver real-time analyser og på den baggrund real-time 1-1 tiltag mod deres kunder. Og det virker!

Online retaileren Gilt Groupe har udviklet et koncept, hvor de giver topdesignere adgang til deres data – og på baggrund af dette skaber designerne nye relevante produkter. Allerede tidligt i forløbet har dette skabt betydelig vækst for dem.

Wunderman New York har sammen med søsterbureauet KBM Group (analysebureau) udviklet begrebet ”emotionel data”.

Det dækker over et koncept, hvor de bruger analysebureauets kompetencer til at gennemgå store mængder data i forbindelse med fx kunders købsadfærd.

Men i stedet for at omsætte dette til 100 Power Point-slides, genererer de fx emotionelle storyboards, der kan inspirere kreativitet – det kan være ved at præsentere analyseindsigten som de 10 YouTube-videoer målgruppen ser allermest. Dermed flytter de fokus fra statistik til storytelling.

Det er nu!

Så kom op på hesten, og dybt ned i emnet.

Løbet er ikke kørt – for i en verden, hvor der bliver genereret uoverskuelige mængder data, er en skarp intuition og kreativ tænkning måske vigtigere end nogensinde.

Gør data til bureauets nye ven – han er hjælpsom, kompetent og fuld af overraskelser!

Og så kan han hjælpe bureauet med at skabe vækst for kunderne og bureauet selv.

Peter Bjørn Eriksen skrev en klumme i slutningen af oktober, hvor han nævnte fem punkter for, hvad et reklamebureau bør gøre for at blive fremtidens reklamebureau. De fem punkter er blevet uddybet over de seneste uger. ‘Bureauers kultur står i vejen for deres strategi‘ var punkt nummer et. Nummer to var Nedlæg bureauets kreative afdeling. Nummer tre hed ‘Bureauer har brug for nye kompetencer. Lettere sagt end gjort’. Nummer fire er den du lige har læst. Den sidste kommer til at handle om at  stille spørgsmålstegn ved forretningsmodellen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club