Gode råd til, hvordan man laver den perfekte præsentation, er ikke en mangelvare. Markedet er fyldt med opskrifter, der alle lover, at hvis bare du liiige gør sådan og sådan, ja, så har du knækket koden og kan levere en killer presentation – allerede i morgen.
Rådene er sådan set gode nok og kan også hjælpe dig godt på vej, men ifølge forfatterne til en ny bog, What’s your presentation persona?, bør du starte et andet sted og først finde ud af, hvilken præsentationstype du er.
Bogen identificerer 16 præsentationspersonaer – alt lige fra den udadvendte, der elsker at være i centrum, over nørden, der er detaljeorienteret, til den velforberedte, der bruger oceaner af tid på at planlægge og øve sig. Og det gælder altså om at finde ud af, hvilken præsentationstype du selv er, for på den måde bliver du bevidst om dine egne styrker og svagheder – og bliver skarp på, hvad du skal arbejde på.
Vi dykker her ned i fem af bogens 16 personaer: den underholdende, den elskelige, den perfektionistiske, den arrogante og den nørdede. Se, om du kan genkende dig selv – og bliv klogere på dine styrker, svagheder og på, hvor du skal sætte ind for at blive en stjerne, når du holder præsentationer:
Den underholdende
Styrker: Du er en sand performer og elsker at være i centrum. Derfor føler du dig i dit rette element, når du skal holde præsentationer og har folks øjne rettet mod dig. Du har en naturlig evne til at udvise entusiasme for det, du taler om, og du kan underholde på kommando uden den mindste forberedelse.
Du er social, ihærdig og overbevisende og bliver ikke slået ud af stressende eller uventede situationer. Driller teknikken for eksempel, benytter du gerne muligheden til at fortælle en sjov anekdote, der kan få dit publikum til at grine, og du svarer gerne på ethvert spørgsmål, publikum måtte have undervejs. Du er nemlig ikke så optaget af, om I nu lige overholder tidsplanen, og om du når at sige, hvad du havde tænkt dig.
Svagheder: Du kan virke meget uorganiseret, og det kan få dine præsentationer til at fremstå rodede og gøre publikum forvirrede over, hvad hovedpointen egentlig er. Du har ikke sans for detaljen og glemmer tit praktiske detaljer som at printe handouts til dit publikum eller at styre tiden.
Her skal du sætte ind: Forbered dig! Du har en naturlig evne til at freestyle, men indimellem falder du igennem, når du først i sidste øjeblik kaster et blik på dine slides. Øv dig med et ur, så du overholder tiden, og sørg for at holde pauser undervejs, så din præsentation ikke bliver for hektisk.
Den elskelige
Sir Richard Branson – bedst kendt for det succesfulde varemærke Virgin – er en eventyrlysten vovehals, der taler åbent om sin ordblindhed.
Styrker: Publikum elsker dig! Du har en vindende personlighed og får altid publikum til at føle sig godt tilpas i dit selskab. Der er god stemning, når du er i rummet – og du tager spørgsmål og indvendinger meget alvorligt og er typen, der efter hvert slide spørger: ”Giver det mening?” eller ”Har I nogen spørgsmål indtil videre?”. Du vil langt hellere bruge tid på at diskutere med dit publikum end at levere en enetale på scenen. Du foretrækker nemlig at dele spotlyset med andre frem for at stå i det helt alene.
Svagheder: Du mangler selvtillid til at brænde igennem, når du står på scenen. Du krymper dig, når al opmærksomhed er på dig, og vil hellere lytte end fortælle. Du føler dig ikke tilpas med at lave præsentationer, og det betyder også, at du undgår at bruge for meget tid på det. Du lader dig ofte nøje med at lave en ’okay’ præsentation frem for at gå efter den fantastiske præsentation.
Her skal du sætte ind: Du har et naturligt talent for at få folk til at kunne lide dig, og det giver dig et fint udgangspunkt for at holde en god præsentation. Dit publikum er som udgangspunkt velvilligt, så brug tid på at forberede det faglige indhold, og fokusér på at brænde igennem på scenen – blandt andet ved at øve fremførelsen mange gange.
Den perfektionistiske
Steve Jobs var kendt (og frygtet) for sin perfektionisme.
Styrker: Du er en arbejdshest, som knokler for at levere dit ypperste. Du bruger oceaner af tid på at forberede dig og have styr på det faglige indhold – og du øver dig i timevis, så du kan præsentationen udenad; din største frygt er, at den sorte klap skal gå ned, for improvisation er ikke din stærke side. Du ser dine slides igennem igen og igen for at sikre, at alt er, som det skal være, og ændrer ting i sidste øjeblik. Du er organiseret, fokuseret, og der er aldrig en finger at sætte på din præsentation.
Svagheder: Og dog … For netop perfektionismen er også din akilleshæl. Din præsentation kommer ofte til at virke lidt indstuderet, og fremførelsen bliver stiv og mekanisk, fordi du har lært det hele udenad. Du kommer derfor let til at virke en anelse upersonlig og uengageret.
Her skal du sætte ind: Mindre robot, mere personlighed. Øv dig i at være mere autentisk og nærværende. Fortæl historier, brug uventede metaforer, og forsøg at løsrive dig fra dit tætskrevne talepapir.
Den arrogante
Administrerende direktør for Ryan Air, Michael O’leary, har efterhånden et blakket ry.
Styrker: Du er en dygtig taler, altid velforberedt og er især optaget af at fremstå klog og indsigtsfuld. Du er omhyggelig med at planlægge præsentationen, så den lever op til publikums forventninger, og du leverer den med overskud og indsigt. Derfor bliver du opfattet som særdeles kompetent. Du er tryg på scenen, bliver ikke nervøs, og det betyder ikke så meget for dig, hvad publikum synes om dig.
Svagheder: Du er ikke specielt opmærksom på publikums behov, virker uinteresseret i deres spørgsmål og lægger aldrig op til diskussion, og det får dig til at fremstå en smule overlegen.
Her skal du sætte ind: Sørg for at få publikums velvilje. Fokusér på din likeability, smil noget mere, og vær imødekommende overfor spørgsmål og diskussion.
Den nørdede
Bill Gates og Co. var meget begejstrede ved lanceringen af Windows 95.
Styrker: Du er intellektuel, meget vidende og en lille smule nørdet – og dit hjerte banker for at videregive al din viden. Du ved, hvad du taler om, man kan mærke din entusiasme for emnet helt ned på de bagerste stolerækker, og det giver dig en stor respekt fra dit publikum. Du er datadrevet, går altid direkte til sagen – og er omhyggelig med at formidle dine pointer, så ingen detaljer går tabt.
Svagheder: Dit publikum respekterer dig, men lader tit blikket flakke ned over iPhonen, når du taler, fordi de mister interessen. Du læser lidt for ofte op fra et talemanuskript og bliver opslugt af dine egne, overfyldte slides, så du ender med at stå med ryggen til publikum – og så har du ofte alt for mange undersøgelser og information med i din præsentation.
Her skal du sætte ind: Løsriv dig fra talemanuskriptet, og brug din entusiasme for emnet til at bringe dig selv i spil: Hvorfor er du optaget af det? Har du selv oplevet noget af det, du taler om? Sørg for at udvælge maks. tre hovedpointer, publikum skal huske efter dit oplæg – aldrig flere, gerne færre. Og tving dig selv til at inkludere publikum ved fx at lave slides med spørgsmål og lægge op til diskussion.