Hvad ser du som den største udfordring i samarbejdet med bureauer og hvorfor?
Efter min opfattelse er den største udfordring i samarbejdet med reklamebureauer ofte manglen på dyb forretningsforståelse og indsigt i vores daglige, kommercielle retail-virkelighed. Bureauerne har en tendens til at prioritere kreativitet før kunderejsen, salgsresultater, implementering m.m.
Det betyder, at vi som kunde ofte bruger meget tid på at oversætte vores behov og sikre, at løsningerne bliver både eksekverbare og relevante på tværs af vores kanaler og platforme i Matas. De bureauer, der formår at sætte sig i vores sted og arbejde integreret med vores data, kundesegmenter og forretningsmål, er dem, vi vælger at prioritere samarbejdet med. Derudover oplever jeg, at prisniveauet generelt er meget højt.
Hvordan ser du den fremtidige relation til reklamebureauer
I dag løser vi langt størstedelen af vores marketingopgaver internt via vores eget in-house kreative bureau, som arbejder tæt sammen med mit brandteam og forretningen – med fuld forståelse for Matas’ brand, kanaler, platforme og kommercielle mål. Samtidig køber vi ind i dygtige specialistbureauer til strategi, kreativ udvikling, design, event og lignende, hvor vi har behov for særlig ekspertise og ekstra kapacitet.
Hvad betyder AI i jeres marketingarbejde og den fremtidige relation til bureauerne?
AI er kommet for at blive, og vi skal finde ud af, hvordan vi bedst udnytter denne nye teknologi. AI er allerede en integreret del af vores marketingarbejde – både som kreativ sparringspartner, til automatisering samt til produktion af tekst, billeder, visuelt indhold, briefing, sparring etc. Fremover skal reklamebureauer kunne anvende AI på en intelligent måde – ikke som en erstatning for kreativitet og den gode idé, men som et værktøj, der frigør kapacitet, styrker datadrevne indsigter og skaber mere relevante løsninger for os kunder. Samtidig understreger AI, at marketing i dag rækker langt ud over kreativ eksekvering og kampagner. Marketing er en kommerciel drivkraft, som med solid forretningsforståelse og markedsindsigt skal udvikle go-to-market-strategier, der skaber effekt, relevans, særpræg og differentiering.
Hvordan hænger langsigtet og kortsigtet kommunikation sammen hos jer, og har I stor fokus på effekt?
I Matas er vores kommunikation i høj grad drevet af taktiske kampagner og kortsigtede initiativer, hvor fokus på effekt og ROI fylder meget. Det betyder, at en stor del af investeringerne går til performancebaserede aktiviteter.
Samtidig har vi et bevidst fokus på at styrke vores langsigtede brandindsatser. Her handler det om at bygge brandpræference, særpræg og position over tid – og sikre, at Matas også står stærkt i kundernes bevidsthed på den lange bane.
Det behøver ikke være enten eller. Der er også mulighed for at bygge sit brand og særpræg via taktiske kampagner.
Har I fået færre marketingressourcer i år end sidste år?
Vi har samme marketingressourcer i år som sidste år.
Får CMO’erne færre inhouse ressourcer – og i så fald hvorfor?
Hos os ser vi en tendens til at styrke den interne in-house kapacitet fremfor at være afhængige af eksterne ressourcer. Det skyldes flere faktorer: både et øget pres på omkostninger og behovet for effektivisering, samt at mange opgaver i dag kan løses hurtigere, bedre og mere fleksibelt internt.
Klummen er også bragt i Bureaubiz’ rapport BureauTrends, som indeholder en Nøgletalsanalyse med 408 bureauer samt en CMO trendsanalyse og en bureaudirektøranalyse – alt i alt en rapport på ca. 100 sider. Læs mere og køb den her.