Af Mads Severinsen, partner og kommunikationsdirektør, Culture Works 
Foto: Istock

Klumme: Hvad sker der, når hybriden bliver et strategisk, aktivt tilvalg til fremtidens konferencer? Her er fire grunde til, hvorfor fremtidens konference er en hybrid, og hvad du får ud af det - i alle brancher.

Det står vist efterhånden klart for de fleste, at arbejdsmarkedet er en selvskrevet hybrid. Hjemmearbejdspladsen og fleksible arbejdsformer står højt på ønskelisten, når det kommer til jobsøgeres prioriteringsliste anno 2022. Men hybridens vigtighed og muligheder stopper dog ikke ved arbejdsstrukturer for medarbejderne – den er nemlig også blevet en fast del af oplevelsesformatet, når det kommer til mødet mellem virksomhed og kunde. Salget er ikke længere nok. Som virksomhed skal man skabe. 

Men hvad er fordelene ved hybriden? Og hvordan aktiverer man den digitale sendeflade? Her er fire rammer for fremtidens konferenceoplevelse, og hvorfor det giver mening.

1. Et slag for planeten  
Året er 2017, en kold novemberdag i Aarhus, og vi har netop afviklet Europas største konference om kreativitet. 1.700 gæster over 2 dage fra 36 lande. Jep. 36. Dengang var projektet en stor succes. I dag, retroperspektivt, var det en succes på alle andre parametre end klimaregnskabet. Der er sket meget på lidt under fem år.

Den er selvsagt. Den er oplagt. Hvis ikke for klimaet, hvad så? Vi har efterhånden længe talt om flykvoter, neutrale luftrum og CO2-kompenserende brændstof. En vigtig og nødvendig debat, men også irrelevant for netop den hybride konference. For når hybriden sættes i spil, åbner vi også op for en langt lavere CO2-udledning. Slut med dyre og omkostningstunge transportture for både økonomien, men især også for klimaet. En bæredygtig konference starter med muligheden for at se med fra sit hjem. Her slår hybriden virkelig et slag for planeten.

2. Hvorfor ikke nå målgruppen på tværs af landegrænser?
Konferencen skaber mødet mellem målgruppe og budskab. Med hybriden går du fra 100 deltagere, der sidder limet til hver deres stol, til potentielt 1000+ deltagere fra din målgruppe. En hybrid konference behøver ikke betyde, at du mister fornemmelsen og interaktionen med en fokuseret målgruppe, men det giver dig netop muligheden for at aktivere denne på tværs af by- og landegrænser. Og dem, der får forvildet sig ind i dit stream, der ikke er en del af denne gruppe, breder den ud og giver lidt spændvidde – og det er der vist aldrig sket noget ved, når det kommer til eksponering af brands. 

3. Lokale hubs = globale aftryk 
Fast forward til 2021. Igen en kold novemberdag og igen en stor international konference. Denne gang er salen fuld, primært af gæster med dansk bopæl, der får effekten af at være til stede fysisk. Men rundt omkring i verden er der opsat lokale hubs – events i det store event, som både tapper ind i hovedtemaet, men samtidigt har sin egen agenda, der snakker ind i lokale problemstillinger.

Konferenceformatet har i mange år været et fast format. Èn lokation, ét fokus. Konferencedeltagere møder typisk op med individuelle interesser med håbet om at få inspiration og nye bekendtskaber. Hybriden fastholder denne mulighed, men giver også meget mere. Det sker, når du supplerer ét hovedevent med lokale hubs, der gør emnerne lokale, relatérbare og relevante. Med lokale hubs samler du deltagerne hver for sig, men med et fælles udgangspunkt, der har potentiale for globale aftryk.

4. Meget mere end en gengivelse af det fysiske rum
Det hybride format er spændende i alle brancher, men ét sted kilder det ekstra meget: livsstilsegmentet. Hjemstedet for bl.a. de store fashion- og sportsbrand, der tilsammen definerer globale trends – og i høj grad en branche, hvor det fysiske format er tungt dominerende: Fashionshows, releasefester og B2B salgskonferencer for indkøbere, der vil have varen mellem hænderne.

Da corona ramte for mere end to år siden, og vi alle kiggede mod digitale løsninger, var brands inden for livsstil skeptiske. Fordi lå magien (læs: salget) ikke netop i det fysiske? Hvordan præsenterer du nye kollektioner på et livestream? Og hvor er der bare på sølle to år sket en revolutionerende udvikling!

Det startede med livestreams, én til én en afbildning af, hvad der skete fysisk. De digitale værktøjer, der er til rådighed i dag, går dog langt ud over gengivelsen af det fysiske rum. I dag kan vi smide et direkte digitalt lag ovenpå det fysiske rum. Elementer på skærmen bliver interaktive og indeholder direkte links til at læse mere – eller købe på stedet. Og så snart oplevelsen er afviklet, sidder brugerne fra hele verden klar ved tasterne, i en position hvor de kan foretage en handling. 

Det giver nye kreative muligheder for at skabe unikke brugerrejser. At sætte rammen for det interaktive, det visuelle, det legende. Det er her, du løfter den digitale oplevelse, og det er her, du for alvor får en forståelse for værdien af det hybride mødesteds muligheder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club