Giv dit barn noget mere YouTube

Malthe Wisler Johansen

YouTube-stjerner lærer børn at lege, game og lægge makeup. Og de er mere end børnenes idoler, de er også som en ven eller en storesøster for børnene, mener flere eksperter.

Mine gode venners børn, otteårige Anna og elleveårige Jens fra Risskov, ser youtubere. Eller rettere YouTube-stjerner, som børnenes nye idoler ofte betegnes.

Anne ser omkring fire timers YouTube om dagen, og Jens ser to timer. De synes, at youtuberne er sjove, og samtidig inspirerer de dem til at lege, dyrke idræt og være kreative.

DIY-videoer har været store i USA i årevis. Nu har de danske youtubere også taget konceptet til sig. 

Ifølge flere forskere og eksperter er det på mange måder godt for børnene at se youtubere, da børnene kan identificere sig med dem, interagere med dem samt lære en masse – blandt andet hvordan man leger, fortæller Stine Liv Johansen, der er lektor inden for kommunikation, kultur og medier.

De nye superstjerner
Børn er helt vilde med youtuberne. DR Medieforsknings årlige rapport viser, at 70 procent af børn mellem syv og 12 år i 2016 dagligt var i kontakt med YouTube. Her var det især YouTube-stjerner som Armin og Naja Münster, der hittede. I 2014 var tallet kun 38 procent for samme målgruppe.

Endvidere viser rapporten, at gruppens tv-forbrug er faldet med knap en tredjedel siden 2014, og at de i dag ser ligeså meget streaming, hvilket YouTube hører under, som traditionelt tv.

En af grundene til, at youtubere er blevet så populære, er ifølge Stine Liv Johansen, at de danske børn og unge kan identificere sig med dem.

”Youtuberne er meget mere i øjenhøjde. Det er en storesøster, som du kan tale til. Det er nogen, som interesserer sig for det, som børnene interesserer sig for – gaming, makeup og pranks,” siger hun.

Minecraft tutorial – hvordan du overlever første nat uden at blive taget af skeletter, zombier, edderkopper eller creepere (monstre, der kan eksplodere).

Ifølge Mikkel Rossing, der er ansvarlig for strategiske partnerskaber hos mediebureauet Mindshare, ser børnene youtuberne som venner, fordi de føler, de kender dem, da de har fulgt dem i lang tid.

”Børnene kan spejle sig i dem. De er lige som dem selv og går igennem præcis de samme ting. Hvad enten det er at blive droppet af en kæreste, eller at man fået en kæmpe bums,” siger han.

Alexander Lembourn er talentmanager i firmaet Gonzo Media, der repræsenterer 25 danske youtubere. Han mener, at der inden for de seneste to år er kommet en ny tendens hos youtuberne, der gør dem lettere for børnene at identificere sig med.

”Før i tiden lavede man videoer om eksempelvis gaming eller mode. Nu tror jeg, at genrerne smelter mere sammen. Det drejer sig mere om personlighed, end hvad man egentlig laver på sin kanal,” siger han.

Ifølge Alexander Lembourn ser youtuberne sig selv som helt almindelige unge, der bare har valgt at tage et kamera og filme sig selv. Og det gør dem langt mere relaterbare end en jakkesætsvært på et tv-show.

”Alt i alt er det meget relaterbare underholdningsdele kombineret med humor og showmanship,” siger han.

Afstanden mellem fan og stjerne er mindsket
”Interaktionsmulighederne på YouTube er med til at skabe et tættere bånd mellem stjernerne og deres fans,” siger Alexander Lembourn.

”Youtuberne holder ofte Q&As med deres publikum, hvor deres fans får lov til at stille deres yndlings-youtubere spørgsmål, og youtuberne tager ud og holder fysiske meetups med deres fans,” siger han.

Ifølge Mikkel Rossing har specielt kommentarfeltet på YouTube mindsket afstanden mellem en YouTube-stjerne og en fan.

Stine Liv Johansen mener, at børnene forventer, at deres kommentarer bliver brugt til noget på YouTube, modsat andre medier, hvor mange børn ofte føler, at interaktionsmulighederne bare er der for at være der. De youtubere, som Alexander Lembourn repræsenterer, benytter ofte folks kommentarer og efterspørgsler til at strukturere deres videoer.

”Eksempelvis kan en fan foreslå, at en youtuber laver en udfordring eller challenge, som er oppe i tiden, og nogle gange gør youtuberne så dette og krediterer den fan, som har forslået det, ved at nævne personen i sin video,” fortæller han.

Tegne-challenge live med fans som dommerpanel.

Voksne er kedelige
Otteårige Anna Willems ser aldrig voksne youtubere.

”Jeg ser ikke voksne. Lukas og Markus, som jeg ser, de er teenagere på 16 eller 17 år. Voksne er kedelige,” siger hun.

På YouTube kan børnene være fri for voksne og være helt sig selv, mener Stine Liv Johansen.

”Børnene har et liv, hvor de konstant er under overvågning fra voksne, da de går i institutioner og skole i mange timer om dagen, og der er hele tiden fokus på, hvad de skal kunne og lære,” siger hun og fortsætter:

”Det er det samme, om det er en mand i jakkesæt eller for den sags skyld Sofie Linde, der henvender sig til børnene i et tv-program. Det er velmenende voksne, der vil dem noget på samme måde som deres forældre og skolelærere. Men på YouTube kan de være helt fri for voksne og være helt sig selv,” siger hun.

YouTube er læren om leg
Ifølge Stine Liv Johansen er youtubernes indhold ofte en overlevering af legekultur.

”Det er der, man ser, hvordan man gamer, og hvordan man lægger makeup,” siger hun.

Syvårige Naja Münster er et godt eksempel på dette. Hun er en meget ung youtuber, der med sine to storebrødres hjælp har skabt en YouTube-kanal med over 160.000 følgere.

Naja Münster bager med sine følgere. 

”Naja viser jo sådan set bare, hvordan man leger. Så laver hun eksempelvis en yoga-challenge med sin storebror – og det er jo lige til at plukke ud og prøve selv,” siger Stine Liv Johansen.

Hun mener, at DR’s strategi om, at en times tv skal blive til 100 timers leg er noget, som youtuberne faktisk realiserer. Dermed mener Stine Liv Johansen også, at man lærer at lege ved at se og følge youtubere.

Otteårige Anna Willems fra Risskov mener, at hun lærer at være kreativ ved at følge youtubere.

”Jeg har for eksempel fået en idé til at lave en stofdukke på værkstedet på skolen. Den idé fik jeg fra en youtuber,” siger hun.

Annas mormor Solveig Willems fortæller, at hun ser en masse YouTube med Anna, og at Anna lærer noget af det.

”Hun ser en masse How To Make-videoer, der handler om, hvordan man laver en masse forskellige ting. Anna er meget kreativ og får tit inspiration og idéer af de youtubere, hun følger,” siger hun.

Annas bror Jens Willems på 11 år følger YouTube-kanalen W2S, der laver sportsorienterede videoer. Her er han blevet inspireret til at lave The Crossbar Challenge, der handler om at ramme overlæggeren på et fodboldmål så mange gange som muligt inden for et bestemt tidsinterval.

”Jeg prøver at lave de fodboldtrick, jeg ser på W2S’ videoer,” siger Jens.

Overligger-udfordring med W2S-teamet.

Den frække og grænseoverskridende leg
Stine Liv Johansen peger på, at det frække, det grænseoverskridende og det frivole er vigtige aspekter af leg.

”De ting har vi måske pillet så meget ud af børns hverdagsliv, da det hele skal være så pænt og ordenligt hele tiden. Men børn har brug for at gå om bag et skur og hviske bandeord i øret på en kammerat – og det space får børnene online og på YouTube,” siger hun.

Sofus Lie Becker på 12 år ser youtubere cirka to timer om dagen, og han har prøvet at lave mel, salt og kanel-challenges, der er virale udfordringer, som går ud på, at man eksempelvis skal spise en skefuld kanel på under 60 sekunder uden at drikke noget til. Disse udfordringer er forbundet med flere sundhedsrisikoer som vejrtrækningsbesvær, opkast og halsirritation og er for mange meget grænseoverskridende.

”Jeg har lavet salt, kanel og mel-challenges med mine venner fra skolen. Vi havde fået idéen fra nogle af de youtubere, vi følger. Udfordringerne var gået viralt, og derfor ville vi også prøve dem. Vi havde en brækspand med, hvis det nu gik helt galt, og min ven filmede det til sin YouTube-kanal,” fortæller Sofus.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning