Af Thomas Bak Jensen, nordisk landechef, affiliate-netværket Daisycon
Foto: Istock.

Klumme: Corona-epidemiens restriktioner fjerner muligheden for køtilbud, og med årets travleste e-handelsperiode lige om hjørnet, bliver konkurrencen om kunderne benhård. Her er fire råd, du skal følge, hvis din webshop skal have succes.

I årets sidste to måneder får julen og store handelsdage som Black Friday, Singles Day og Cyber Monday danskernes kreditkort til at gløde.

Men hvor tilbudsjagten normalt trækker lange køer i butikkerne, forventer alle eksperter i år at se en stor vækst i onlinehandlen, da corona-epidemien sætter sine klare begrænsninger for de fysiske butikker. Det er derfor vigtigere end nogensinde før at være synlig over for forbrugerne online.

Udbetalingen af feriepengene har givet danskerne fornyet købekraft, og med først Singles Day d. 11.11. og efterfølgende Black Friday, der i år falder d. 27. november, går vi ind i en periode, hvor virksomhederne har de bedste betingelser for skabe stærke resultater.

Ifølge Henrik Theil, chef for Kommunikation og Politik hos FDIH (Foreningen for Dansh Internethandel), har udviklingen inden for e-handel været eksplosiv siden coronaepidemiens begyndelsen – og med årets sidste to travle måneder kan den sætte nye rekorder.

Konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed er derfor tilsvarende høj, og et standardudsalg med lidt rabatter hist og her er næppe nok til at gøre en forskel og fylde ordrebøgerne.

Vil du også give din webshop de bedste muligheder for et rekordsalg, er her fire grundlæggende råd, der kan få dig godt i gang med at engagere og kapre kunder online i årets vigtigste handelsmåneder.

  1. Forarbejde, forarbejde, forarbejde

Undgå at kopiere konkurrenterne. Det klarer du ved at gøre et godt forarbejde. Hvis din virksomhed allerede er aktiv online, har du adgang til en masse data og viden om, hvem der er jeres vigtigste kunder, hvad der aktiverer dem og hvilke kampagner og virkemidler, der fører til salg.

Identificer de vigtigste af jeres målgrupper, sæt fokus på de varer, som typisk er mest populære i gruppen, og benyt jeres viden om kundernes forbrugsmønstre til at foreslå nye og spændende produkter, som samme kunder kunne være interesserede i, for at skabe mersalg.

Data er også meget værdifuldt i forhold til at finde frem til de mest aktuelle medier, hjemmesider og influencere, der kan gøre jer synlige for netop jeres kunder og stramme jer op ifht. målgrupperne på Facebook og Instagram. Ved at benytte jeres viden aktivt i markedsføringen, skiller I jer ud fra konkurrenterne. Dermed fanger I nemmere opmærksomheden hos de af jeres  kunder, I helst vil have ind på shoppen.

  1. Løbende engagement

Sørg for, at målgruppen løbende bliver mindet om jeres tilbud og events – ikke kun på selve Black Friday. Bannerreklamer, nyhedsbreve og rabatkoder er effektive virkemidler til at få kunderne ind på webshoppen. Både i perioden op til og på selve handelsdagen.

Husk også at sprede marketingaktiviteterne ud over flere medier og medietyper, så tidligere kunder og nye potentielle kunder jævnligt bliver eksponeret for jeres navn, produkter og aktiviteter. Det gør det mere sandsynligt, at I er top-of-mind på tidspunktet, hvor kunden beslutter sig for at foretage et køb. Her kan man med fordel igen benytte sig af de indsamlede data til at målrette markedsføringen og lave unikke kampagner.

  1. Vær aktiv på dagen

Et nedslag i de faste priser er næppe nok til at adskille jer fra konkurrenterne, så gør lidt ekstra ud af at fastholde kundernes opmærksomhed på dagen.

Brug for eksempel timetilbud og updates på bestsellers, eller lav interaktive liveevents fra lageret og kontoret, så kunderne får lyst til at vende tilbage og følge med i, hvad der sker hos jer.

Det personlige og nærværende kan gøre en stor forskel for, om kunderne vælger jer over konkurrenterne. Derfor er det også afgørende at alle, der har direkte kundekontakt på dagen, er godt forberedte, og kan give svar på kundernes spørgsmål og henvendelser hurtigst muligt, inden de finder et andet sted at handle. Kundernes tålmodighed er mindre end nogensinde før, så god kundeservice er et absolut must.

  1. Husk den klare afsender

Sidst, men ikke mindst, skal det altid være tydeligt for forbrugeren, hvem afsenderen af jeres materiale er – og det er uanset, om budskabet leveres gennem en traditionel reklamekampagne, en advertorial eller en influencer.

Forbrugerombudsmanden kigger hele tiden efter webshops, der har været lige lovligt hurtige i deres markedsføring, og adskillige sager har allerede vist, at det kan koste store bøder ikke at have styr på lovgivningen.

Så er man på nogen måde i tvivl om skjult reklame, før- og nupriser, brug af influencers og udsagn som ”billigst”, bør man tjekke op på markedsføringsloven, ombudsmandens vejledninger eller konsultere en marketingekspert, før noget sendes ud.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club