Af Thomas Bogh, CPO & partner i Bonzer
Foto: Istock

Klumme: I denne klumme giver Thomas Bogh, partner i Bonzer, gode råd til, hvad man kan gøre, hvis virksomhedens onlinetrafik er faldet som følge af Googles nyeste opdatering.

I begyndelsen af maj skød et jag gennem virksomhedsejere, marketing-afdelinger og SEO-eksperter. Google havde lanceret en ny søgemaskineopdatering midt i coronakrisen.

Opdateringen var ikke fuldstændig uventet – Google lancerer dem 3-4 gange om året – men på grund af den nuværende krise, var det alligevel overraskende, at Google valgte dette tidspunkt for at lave omfattende ændringer af deres søgealgoritme. En opdatering kan nemlig få topresultaterne i Google til at svinge drastisk i de første par uger.

Det har en stor betydning for virksomheder, der er afhængige af trafik fra Google for at holde live i deres forretning. Og det gælder mange. Ifølge en undersøgelse fra Brightedge Research, står organisk trafik – altså trafik fra søgemaskiner såsom Google – for næsten 53% af al hjemmesidetrafik. I den seneste opgørelse fra Statcounter har Google desuden en markedsandel på 97.34%.

En stigning eller et fald på bare en eller to placeringer i Google, kan altså have en drastisk effekt på hjemmesidens besøgstal – og i sidste ende, din virksomheds omsætning.

Men hvad gik Google-opdateringen i maj ud på – og hvad gør I, hvis I har oplevet et fald i din organiske trafik?

Hvad gik Googles Core Update i maj ud på?
Googles opdatering i maj er en af deres såkaldte Core Updates. Det betyder, at opdateringen ikke har et reelt tema, men i stedet tager udgangspunkt i Googles generelle retningslinjer og anbefalinger.

Det betyder, at de har forsøgt at forfine deres søgealgoritme, så brugerne bliver præsenteret med de resultater, som Google mener, er bedst til at tilfredsstille behovet bag søgningen. Søgemaskinen skal altså forstå og forudsige hvilke sider og indhold, som folk leder efter, når de skriver en anmodning eller et spørgsmål på Google.

Det gør de på basis af 200+ forskellige faktorer. Google holder kortene tæt til kroppen, så de fortæller sjældent præcist, hvad de faktorer omfatter. Men de kommer dog med generel rådgivning og overordnede anbefalinger til best practice om, hvordan man konstruerer sin hjemmeside og laver indhold.

Det betyder, at relevans og E-A-T har været i højsædet. Relevans er rimelig ligetil, men E-A-T er en særlig betegnelse, som Google bruger om indhold og sider, der er præget af ekspertise, autoritet og troværdighed. Man kan blandt andet styrke E-A-T på en hjemmeside ved at inkludere en fyldestgørende forfatterbiografi på blogindlæg, anmeldelser af ens produkter fra diverse kunder og generelt blive linket til fra troværdige kilder, såsom nyhedsorganisationer.

Nu hvor støvet har lagt sig efter den sidste måned, kan vi se, at opdateringen især har været rettet mod Your Money or You Life-sider, som især er underlagt E-A-T.

Your Money or Your Life er en fællesbetegnelse for sider, der vedrører brugernes helbred og økonomi. Det er nok især helbredet, der har været med til at præge opdateringen, da Google med høj sandsynlighed har set en ændret brugeradfærd under coronakrisen.

Hvad kan jeg gøre, hvis trafikken er dykket siden sidste Google-opdatering?
Der kan være en række forskellige årsager til, at trafikken fra Google er faldet siden begyndelsen af maj. Det behøver ikke nødvendigvis være forårsaget af en ændring i algoritmen.

Der er en række ting, virksomheder selv kan gøre for at genvinde tabt trafik. Hvis I vil læse den tekniske løsning, kan I læse blogindlægget om den seneste Google-opdatering her.

Men overordnet set, er den bedste modgift til et tab af placeringer og mistet trafik at gennemgå sin side fra ende til anden og se, om man tilfredsstiller behovet bag de besøgendes søgning – og lever op til Googles egne retningslinjer.

Først og fremmest bør I overveje, hvorvidt teksterne og indholdet på siderne bærer tilstrækkeligt præg af E-A-T.

  • Er informationerne på siden retvisende?
  • Er indholdet skrevet af en fagperson?
  • Kræver emnet fagviden eller praktisk viden?
  • Er der tilstrækkeligt med oplysninger og viden om emnet?
  • Er I klare nok i mælet om, hvad produktet eller tjenesten kan – og hvad den ikke kan?
  • Er der en fyldestgørende forfatterbiografi på jeres artikler og blogindlæg?
  • Er de vigtigste sider nemme at navigere over til?
  • Har I links fra troværdige kilder?
  • Husker I at linke tilbage til de kilder, I bruger til jeres artikler og indhold?

Hvis siden lever op til de besøgendes behov, er korrekt sat op rent teknisk og I overholder Googles anbefalinger til E-A-T-indhold, bør I kunne se en stigning i jeres organiske trafik.

Generelle områder at have fokus på
Når det kommer til at performe med sin hjemmeside på digitale kanaler, er der mange elementer, som spiller ind. Helt fra starten bør man tænke ind i valg af webhotel og generel teknisk opbygning af hjemmesiden.

Yderligere skal der løbende opdateres på content og laves den bedst mulige outreach for at tiltrække links. God digital performance på søgemaskinerne består nemlig af teknisk SEO, content og linkbuilding – uden dette er man generelt dårligere stillet end sine konkurrenter.

Så sørg for at holde dig opdateret – og sørg for at søge hjælp hvis nødvendigt. En tid som coronakrisen har blot tydeliggjort endnu en gang, hvor vigtigt digital performance er for at vækste sin virksomhed.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club