Af Camille Aulkær Andersen, partner & chef for healthcare i Kompas Kommunikation

Samarbejdet mellem bureau og kunde kan være vanskeligt. Det er som regel modsætninger, der mødes, med forskellige opfattelser af tid, målsætninger og pris. Men hvis begge parter gør sig umage med at forstå hinanden, kan to plus to give fem. Camille Aulkær Andersen fra Kompas guider dig til det gode bureausamarbejde.

For nylig udbrød en kollega: ”XX er sgu årets kunde”. Og som nogle måske kunne foranlediges til at tro, var det ikke budgettet, der var årsagen til dette udbrud. Næ, det var samarbejdet.

For selvom bureauer, ligesom alle andre virksomheder, lever af at tjene penge, er det, der gør det sjovt at gå på arbejde (for de fleste af os), de gode relationer. Også kunderelationerne.

Derfor vil jeg her tillade mig at byde ind med et par bureauvinkler på, hvordan du som kunde får mest ud af dit samarbejde med et bureau. Og med mest mener jeg både relationelt og på bundlinjen. For et godt samarbejde betaler sig altid.

Lyt til bureauet og de anbefalinger, det kommer med. Du behøver selvsagt ikke gøre alt, hvad dit bureau synes, men er I uenige, så overvej alligevel en ekstra gang, om ikke bureauet har en ekspertise, der er værd at læne sig op ad.

Briefet er altafgørende
Vi kan desværre ikke læse hinandens tanker. Og løse briefs giver derfor ofte ukonkrete og utilfredsstillende løsninger. Modsat – jo bedre du som kunde er til at forklare dine ønsker, forestillinger og forventninger, og jo bedre vi som bureau er til at få dig til at beskrive dem, jo bedre en kommunikationsløsning kommer der ud af det.

Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Det kan nemlig være svært at se skoven for bare træer, eksempelvis hvis kunden er så vidende om egen biks, at det er vanskeligt at sætte ord på, hvad behovet egentlig er.

Lige såvel kan vi som bureau ikke altid gennemskue, om vi er tilstrækkeligt klædt på til det, kunden forventer.

Derfor har begge parter som det allerførste i samarbejdet et ansvar for, at briefet er grundigt og godt. Dyk ned i detaljen, og pres gerne på for at sikre dig, at dit bureau er klædt godt på til at løse opgaven.

Brug tid og energi på at bygge tilliden op. Tal pænt sammen og respektér hinandens meninger. Servér en kop kaffe, og giv plads til lidt hyggesnak på vej ind og ud af møder og i mails.

Lad bureauet være din ’trusted advisor’
Vælg et bureau, der er eksperter i lige netop det felt, din virksomhed opererer på, og betragt det som en force at arbejde sammen med folk, der ser din verden lidt udefra – samtidig med, at de har omfattende indsigt i den selvfølgelig.

Lyt til bureauet og de anbefalinger, det kommer med. Du behøver selvsagt ikke gøre alt, hvad dit bureau synes, men er I uenige, så overvej alligevel en ekstra gang, om ikke bureauet har en ekspertise, der er værd at læne sig op ad.

Vær modig – stol på bureauets rådgivere, og lad dem tage rollen som dine trusted advisors. De har kun interesse i at rådgive dig klogt, løse opgaven tilfredsstillende og holde på dig som kunde i mange år.

Brug tid og energi på at bygge tilliden op. Tal pænt sammen og respektér hinandens meninger. Servér en kop kaffe, og giv plads til lidt hyggesnak på vej ind og ud af møder og i mails. Man arbejder altid bedre sammen med (og løber længere på literen for) folk, man har det godt med.

Lær dit bureau at kende, og lad det lære dig at kende. Har I en god relation, vil dit bureau altid have dig i tankerne, når nye idéer opstår – og det betaler sig.

Og er du så uheldig at bumpe ind i et bureau, der taler dig efter munden, så find et andet. Du kan godt forlange et kritisk og kreativt blik for dine penge. Bed dit bureau om at være ærlige – også selvom det måske betyder, at de siger dig imod af og til. Resultatet bliver bedre derved.

Husk også gerne at tage stilling til, om du har brug for dine rådgivere i faciliteringen af nogle møder. Det kræver nemlig forberedelsestid. Tag højde for det i budgetteringen fra starten, og undgå irriterende ekstraregninger.

Værdsæt projektledelse og mødetid
Et godt projekt kræver både god projektledelse og dialog. Og begge dele koster penge. Nogle gange undervurderer kunder eller bureauer disse poster i budgettet. Men det er vigtigt at turde prissætte mødetid og tid generelt til at styre projektet godt i mål.

Lad derfor gerne bureauet vide, at begge dele skal tænkes ind i budgetlægningen fra starten. Det lønner sig i sidste ende.

Husk også gerne at tage stilling til, om du har brug for dine rådgivere i faciliteringen af nogle møder. Det kræver nemlig forberedelsestid. Tag højde for det i budgetteringen fra starten, og undgå irriterende ekstraregninger.

Kig på strategioplæg med åbne øjne
Oplæg indeholdende strategi, taktik og handlingsplaner er basis for en stor del af bureauers arbejde. Vi skal vide, hvad vi vil, før vi gør det – og vi skal sikre, at kunden er enig, og at planerne stemmer overens med kundens øvrige strategiske sigte. Den slags oplæg er vigtige og tidskrævende, og derfor koster de penge.

Skal du kun betale, hvis bureauet vinder pitchet? Eller slår I halv skade? Og må du egentlig bruge indholdet af oplægget, selvom du ikke vælger bureauet?

Til det er der kun at sige: Tal sammen, fortæl, hvad du mener, og hør, hvad de foreslår. Bureauer er forskellige: Nogle er klar på investering. Andre pitcher kun, hvis alle omkostninger er dækket. Begge dele er fair.

Hold derfor en klar og ærlig kommunikation med dit bureau om tid og deadlines. Vær selv meget tydelig om, hvornår du ønsker hvad – og bed om klare leverancetidspunkter fra bureauet.

Respekt for tid og deadlines
Som nævnt tidligere lever et bureau jo (blandt andet) af at sælge tid. Derfor skal du forvente, at dit bureau overholder deadlines. Det er nemlig i bureauets interesse – og jo hurtigere et projekt kan afsluttes, jo hurtigere kan et nyt påbegyndes.

Men i alle projekter eller kampagner kan der opstå udfordringer. Hold derfor en klar og ærlig kommunikation med dit bureau om tid og deadlines. Vær selv meget tydelig om, hvornår du ønsker hvad – og bed om klare leverancetidspunkter fra bureauet.

Husk også, at bureauet – udover at lægge det interne puslespil om, hvornår egen arbejdskraft er til rådighed – måske også håndterer en eller flere underleverandører.

Måske er det også værd at tage stilling til, om du har brug for et bureau, der holder dig til ilden, eller om du er mere til en relation, hvor du sætter tempoet? Eller en glad mellemting: At I driver processen fremad sammen.


Og – hvis du ikke har orket at læse alt det ovenfor – kommer her en kort opsummering:

  • Brief grundigt – og pres gerne på for at sikre dig, at dit bureau er klædt godt på til at løse opgaven.
  • Gør bureauet til dine trusted advisors – lyt til, og diskutér med dine rådgivere – lær hinanden at kende, og opbyg en solid gensidig tillidsrelation.
  • Værdsæt, og prissæt mødetid og projektledelse – de usynlige, men vigtige tidsslugere bør prioriteres for et succesfuldt projekt.
  • Indgå i en åben og ærlig forhandling om strategioplæg og pitche – og prisen herfor.
  • Afklar deadlines og tidsplaner med bureauet.

Tilbage er der kun at sige ’held og lykke’ med dit næste bureausamarbejde. Jeg er sikker på, du har noget at glæde dig til.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer