Guide til det gode brief

Helene Øllgaard,
senior project manager & spatial business area manager

Godt begyndt er halvt fuldendt, når det handler om at briefe sit kreative bureau og få mest ud af budgettet. Kontrapunkts Helene Øllgaard giver her sin guide til det gode brief, der kan gøre forskellen mellem so-so og succes.

Et brief skal afgrænse og forventningsafstemme en opgave. Uanset, om det er langt, kort, komplekst, åbent, lukket, mundtligt eller skriftligt. Men hvad er et godt brief? Brief betyder kortfattet, så lad os starte der: Et godt brief er kort og præcist.

Men hvilke overvejelser og afklaringer skal du igennem, inden du kan briefe dit kreative bureau om større projekter, så de forstår opgaven, yder deres bedste, og du får mest ud af dit budget?

Det gode brief – og ikke mindst alle de overvejelser, der ligger bag – kan gøre hele forskellen mellem so-so og succes. Så her er ni bud fra en, der har modtaget briefs i bunkevis og arbejdet med transformationsprocesser i alle størrelser.

I stedet for at lave en bestillingsliste med leverancer, så prøv i stedet at beskrive, hvor I ønsker at være om et halvt år.

1. Tag jer tid
I har formentlig gået i månedsvis og pønset på projektet. Måske endda i flere år. Endelig har I besluttet jer, og derfor vil I gerne i gang hurtigst muligt. Nu forventer I, at der ligger et svar på brief, inklusiv tilbud, klar inden for en uge. Men ligesom jeres beslutning har taget tid, er afgrænsning og scoping af projektet også en modningsproces. Måske endda en fælles en.

Giv jer tid til et møde med jeres potentielle rådgivere, og overvej endda at vente med at skrive briefet færdigt til efter mødet. Eller skriv det sammen med rådgiveren. De dygtigste af dem vil komme tilbage med en debrief, der åbner jeres øjne for ting og muligheder, I ikke havde overvejet.

Vær samtidig realistisk omkring deadlines og milepæle i projektet, for transformationer tager tid. Selv de mindre. Ofte kan organisationer have svært ved at følge med, fordi det tager tid at orkestrere de afgørende aktører.

2. Beskriv behovet
Vi modtager ofte et brief med overskriften ‘Nyt logo til…’. Det svarer lidt til at få et nyt toilet på badeværelset og lade fliserne stå i 80’er-blå. Et tidssvarende brand består af meget mere end bare et logo.

Det skal være dynamisk på alt fra website og PowerPoint til facadeskilte og publikationer. Internt såvel som eksternt. Her spiller farver, billeder, motion, formgivning, skrifttype, kommunikation og mange flere elementer ind i den samlede brandoplevelse.

Beskriv derfor hellere jeres virksomhed og de forandringer og udfordringer, I står overfor. Det, som i første omgang har ført jer til at søge hjælp fra et bureau. Så hjælper vi med at scope opgaven og sikre, at vi finder frem til det rigtige resultat.

Gør op med jer selv, hvor meget tid I som organisation selv kan afsætte til projektet, og hvor meget rådgivning I må investere i for at nå sikkert i mål.

3. Angiv ambitionen
I stedet for at lave en bestillingsliste med leverancer, så prøv i stedet at beskrive, hvor I ønsker at være om et halvt år. Fortæl os succeskriterierne og de vigtigste parametre.

Er det, at projektet kommer i mål til børsnoteringen om halvandet år, eller at der ikke bliver brugt en krone mere, end der er afsat?Skal I brænde igennem med et konkret nyt produkt, eller handler det om at imødekomme nye ejeres ambitioner med et helt nyt brand?

Medmindre I har en blankocheck, er det svært at prioritere økonomi, tid og kvalitet lige højt. Så vær skarp på, hvad der er det vigtigste for lige præcis jer.

4. Prioriter positionering
Uanset, hvad I laver i hvilken branche, er det afgørende at indtage den rette position, hvis jeres brand skal blive en succes. I kender jer selv bedst, så hjælp bureauet i gang ved at beskrive jeres målgrupper og konkurrenter.

Fortæl også, om jeres berøringsflade er størst online, i fysiske butikker, hjemme hos folk eller et helt fjerde sted? Det er afgørende for at sikre, at I også er relevante i fremtiden.

5. Rådgiverens rolle
Vær klar over, at du ikke kun køber et resultat, men også en proces. Derfor er det vigtigt, at du føler, at rådgiveren er ved din side. Både i medgang og modgang. Sammen former og justerer I nemlig processen undervejs – og dermed også resultatet.

Der er fordele ved at hyre mindre specialistrådgivere til hvert område og andre fordele ved en større allround rådgiver, hvor du kan blive fri for at koordinere, vidensdele og prioritere mellem de mange forskellige parter, der alle påvirker projektet.

Gør op med jer selv, hvor meget tid I som organisation selv kan afsætte til projektet, og hvor meget rådgivning I må investere i for at nå sikkert i mål.

Al begyndelse er svær, så tænk gerne så tidligt som muligt over, hvordan de nye tiltag skal forankres.

6. Praktisk med projektorganisering
For at komme godt i mål skal der beslutninger til. Og både til- og fravalg. Beslutninger er politik, så afklar hurtigst muligt, hvem der er projektets beslutningstagere.

Beskriv fra start, hvem der ejer projektet, og hvem der kvalificerer og godkender løsningerne. Hvem skal arbejde med det nye design, strategi, website eller kommunikation fremover? Har I et internt designteam eller specialiserede medarbejdere, som skal tages med på råd? Hvem skal orienteres, hvem skal involveres? Og hvornår?

Organisering er afgørende, så få identificeret de vigtigste interessenter for projektet hurtigst muligt. Eventuelt i samarbejde med bureauet.

7. Kreativitet kræver kickstart
Udover at scope opgaven skal et brief også kickstarte og inspirere de kreative kræfter. Giv derfor gerne konkrete eksempler på de brands, I synes, gør det vildt godt. Og forklar hvorfor.

Det behøver ikke være inden for jeres egen branche – ofte fungerer det endnu bedre med brands uden for din kategori. Så bed dine kollegaer overveje, hvem der gør hverdagen lettere, flottere, anderledes eller bedre.

8. Forudsig forankringen
Der er altid kollegaer, som har det bedst med det velkendte. Men transformationer, kampagner, strategi og nyt design har indflydelse på alle. Så forbered din organisation på at være klar til at ændre adfærd, rutiner, arbejdsgange, kommunikationsformer etc.

Al begyndelse er svær, så tænk gerne så tidligt som muligt over, hvordan de nye tiltag skal forankres. Er der nogen, der skal undervises i at overholde design-guidelines? Hvordan skal en eventuel lancering foregå? Hvordan sikrer I intern forankring, og hvordan lever I det nye brand?

Tænk gerne langsigtet, og afsæt tid i din organisation til at tage de nye tiltag til jer.

9. Med ærlighed kommer man længst
Vær ærlig, når du leder efter en rådgiver. Det er helt naturligt, at I også taler med andre bureauer, så fortæl gerne, hvad du er til – en kort flirt eller et langt forhold.

Fortæl, hvad budgetrammen er (der er jo altid en), så ingen spilder tiden med at budgettere en strandvejsvilla, hvis der egentlig kun er råd til et udekøkken.

Virker det uoverskueligt? Så vid, at uanset omfanget af den forandring, I står overfor, så gælder det, at jo mere I har afklaret inden, og jo længere I har tænkt frem og beskrevet det i et brief, jo bedre bliver processen. Og dermed løsningen.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning