Af Katrine Pedersen, ekspert i digital kultur
OK Boomer kan være millenialens nye svar på alt. Det opsummerer nemlig en afgrundsdyb kløft mellem den unge og den ældre generation indenfor områder, hvor enighed simpelthen er en umulighed. Foto: kangestyle.com.

Der er krig på internettet – generationskrig. Det begyndte på TikTok, da et klip af en gråhåret herre iført baseballkasket og lilla poloshirt gik viralt. I klippet siger han: “Millennials og Generation Z lider af Peter Pan-syndromet: De nægter at blive voksne.” Det affødte en storm af reaktioner, jokes og memes spundet omkring ordene: ”OK Boomer”.

Ungdommen nu til dags har fået nok af ældre generationers fordomsfulde kritik. Millioner af unge har i løbet af det seneste halve år smidt om sig med memes, selfies og hashtags, der tilsammen har skabt et globalt generationsoprør på det territorium, der er deres: internettet.

Og som med de fleste andre internettrends er der gået måneder, før ”OK Boomer” landede hos os gamle over 25 aka Boomers

Den landede i løbet af de seneste uger og i kølvandet på den såkaldte meme to merch-cyklus: Når en internettrend bliver mainstream og popper op i gadebilledet i form af merchandise i forskellige afskygninger; stickers, bukser, eller den populære sweatshirt har solgt for over 25.000 $.

Som en 15-årig, jeg spurgte til råds om Ok Bommer-trenden, svarede: ”Jamen den er jo gammel, det var i sommers – men typisk, at voksne først opdager det så længe efter.”

Det er altid en dårlig idé at analysere et meme/en internetjoke, da der er stor sandsynlighed for at misse referencer og skjulte koder.

Den første ”Ok Boomer” kan ifølge meme-wiki-sitet Knowyourmeme.com dateres til april og juni 2018. Det var først i januar 2019, da frasen blev sat ind i meme-klassikeren “Ironic Doge”, at den spredte sig. Og i denne uge delte youtuberen PewDiePie videoen: ”Ok Boomer The Ultimate Insult”; en 15 minutter lang Boomer-shaming.

”Boomers” er ikke kun dem, der er født i efterkrigstiden, de såkaldte Baby Boomers. Det er alle voksne med unge mennesker nu til dags-attitude.

Som en Ok Boomer-wiki lyder (Urban Dictionary): ”Boomer: Unge mennesker nu til dags er så allergiske – da vi var unge, måtte vi spise bier og tørre os med giftig vedbend. Svaret er: Ok boomer! Fordi det er umuligt at svare igen, da det vil være ”en lang dekonstruktion af årtiers misinformation og ignorance – så du lader den bare ligge og siger ”OK.””

En Boomer-klassiker er en forståelse af ungdommen nu til dags som nogle, der er limet til skærmen på en smartphone og poster selfies i én lang narcissistisk like-hunting-rus. Men så simpelt er det selvfølgelig ikke, og hvis man drister sig til den slags generaliseringer, kandiderer man til et ”Ok Boomer”-meme.

Det handler ikke kun om at forsvare sig som generation, om at lave sjov med cringe worthy personer over 25 år, men om at pege på det hykleriske i at pege fingre af teenagers, der ikke har stemmeret, når det samtidig er dem, der peger, der har fucket det hele op.

Mange af de memes, der måske synes overfladiske, er stopfyldt med politiske statements og aktivistisk energi. Emner som klimaforandring og Trump fylder – og memes bliver brugt til at udstille de strukturelle  problemer ved Boomer-hykleriet.

Selvom et duckface på TikTok-profilen @lesnianrights ligner en klassisk beauty-blogger-post, så melder kommunikationen noget andet: En rullen med øjnene over Biden og Boomers – ikke en protestsang, men en protestselfie mod dem, der har magten og tror, at ”kapitalistiske samarbejder” kan løse klimaudfordringerne.

Ungdommen nu til dags fik hen over sommeren og sensommeren bl.a. skyld for at være snotforkælede curling-kiddos, der svinede gaderne til, mens de demonstrerede med Greta eller festede på Roskilde Festival.

Nu får Boomers, der slynger om sig med fordomme, den lige tilbage i smasken. Som den newzealandske, unge klimaforkæmper og politiker Chlöe Swarbrick, der svarede igen på tilråb fra talerstolen i parlamentet med et:  ”OK Boomer ”.

Og som den 18-årige Shannon O’Connor, der står bag OK Boomer-sweatshirten siger:

“Det er en chance for comeback: ‘Vi beviser, at I tager fejl, at vi gør en forskel på trods af, hvad I måske forestiller jer (..). Vi har en stor forståelse for politiske og sociale emner og ser dem i et andet lys end Boomers – det er anderledes end i gamle dage”.

Om oprøret strander i et hav af mere eller mindre interne internetjokes er stadig ikke til at sige og vel egentlig heller ikke så interessant. Men OK Boomer-trenden er et godt eksempel på en fuckfinger til dem, der forsøger at stemple med generationsstereotyper, når en ny generation begynder at manifestere sig med sin egen stemme.

Generationshate er ikke nyt, og ifølge Frank H. Wu, professor ved University of California, Hastings College of the Law, generationsmobber vi for at fremstå lidt federe selv.

Millennials har fået skyld for at have smadret alt fra korkpropindustrien til fællesskaber, ja, faktisk verdensordenen. 

Der er 4.130.000 resultater, når man googler ”blame it on the Millennials” – mange af resultaterne er egentlig bare clickbait, og nogle tenderer fake news. Begge fænomener har Millennials i øvrigt også fået skylden for.

OK Boomer udstiller det tåbelige ved generationsstereotyper – og afslører de ofte snæversynede og fordomsfulde holdninger, der ligger bag behovet for stereotyper.

 

 

 
 
 
 
 
Vis dette opslag på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Let’s get it trending #okboomer

Et opslag delt af Sam Hughes (@god_damn_sam) den

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer